Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Пътната агенция получи код по ISO за тол системата

Агенция „Пътна инфраструктура“ получи първия идентификационен номер на издател съгласно стандарт БДС EN ISO 14816, задължителен за търговското опериране на тол системата.  

Две от компаниите, партньори на Пътната агенция - „Конкорд Смарт Инфраструктура“ АД и „Интелигентни Трафик Системи“ АД, регистрирани като Национални доставчици на услуги, получиха съответно от Българския институт за стандартизация уникални идентификационни номера. Това им осигурява възможност за ефективно участие във втората фаза на тестовия режим на тол системата с бордови устройства, а в последствие – и в търговското опериране на системата. Компании, които проявяват интерес да бъдат вписани в публичния списък на АПИ като Доставчик на декларирани (GPS) данни вече са изпратили запитване за включване на процедурата по издаване на идентификационни номера.  

В началото на месеца бе прието правителството постановление, с което се изменя Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние. Целта е да се улесни процедурата за регистрация на доставчиците на декларирани (GPS) данни, които ще се използват за изчисляване на дължимите от тежкотоварните автомобили тол такси, както и да отпадне задължението на Агенция „Пътна инфраструктура“ да организира разпространението на бордови устройства. 

На база на обработените GPS данни НационалнотоТОЛ управление ще изчислява дължимата тол такса на съответния тежкотоварен автомобил. Промените предвиждат да отпадне необходимостта от сключване на договори при общи условия между АПИ и доставчиците на GPS данни, както и да се намалят изискванията към тях. Те ще подписват договор с националните и европейските доставчици на тол услуга. Партньорите на АПИ ще обработват GPS данните и ще ги превръщат в т.нар. тол декларации, които ще изпращат към тол системата за изчисление на дължимата тол такса. Отпадането на този ангажимент на АПИ няма да изисква допълнителен финансов ресурс.

Уникалният идентификационен номер CS1-IID заедно с идентификационния код на държавата образуват еднозначна и уникална кодова структура и е обвързан със системите за електронно пътно таксуване, които се използват за събиране на пътни такси с вградени бордови устройства. Обозначението на всяко бордово устройство ще съдържа информация, под формата на двоичен код, за държавата, в която е регистрирано, за съответния доставчик на услуга, както и данни за превозното средство – брой оси, маса, емисионен клас и др. Идентификационният номер позволява на тези устройства в бъдеще да бъдат използвани и в други тол системи, в които се използва, сходна технология за таксуване като българската - а именно GNSS технологията (т.е. данните за движението на пътните превозни средства се получават чрез глобална навигационна сателитна система).

Кандидатите за национални доставчици на услуга за електронно събиране на такси за изминато разстояние по платената пътна мрежа вече имат възможност да придобият своите идентификационни номера, необходими за разпространението и оперирането на бордовите устройства. За целта те трябва да следват условията и правилата, приети от Българския институт за стандартизация, който е номиниран за национален администратор съгласно стандарт БДС EN ISO 14816.

Facebook logo
Бъдете с нас и във