Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Протестът на пътните строители не бил за заплати

Служебният регионален министър Виолета Комитова се срещна с представители на браншовата камара "Пътища". Поводът са протестите на пътните строители, които продължават да настояват да получат около 900 милиона лева за извършена дейност. Те искат и оставката на ресорния министър. В предишните дни протестиращите работници разказваха пред медиите, че не са получавали заплати от месеци. Сега обаче ситуацията се оказа по-различна.

"Може ли да уточним, понеже медиите много ни питат, за какво е протестът? Вчера казахте, че работници без заплати няма. Да формулираме темата на протеста, както и кои фирми бяха днес пред МРРБ. За нас това са различни хора, ние не можем по челата им да разберем кои фирми протестират. За какво точно е протестът, защото разбрахме, че не е за заплати и кои фирми присъстват на него?", попита Комитова.

"Протестът не е синдикален  - за заплати. Не знам защо някой е останал с такова впечатление. Ние сме официално призната работодателска организация и като такива протестираме, за да може държавата да си изпълни ангажиментите към фирмите. Нашите работници са грижа на фирмите, но нехайството на държавата може да доведе до това да се наложи ги освободим. Никой не е твърдял, че това е синдикален протест, за да питате работниците дали са си получили заплатите, или да пращате проверки по фирмите. Това е браншови протест за решаване на натрупани проблеми в бранша", отговори председателят на камарата Стефан Чайков. 

Лазар Лазаров, изпълнителен директор на кармата, допълни, че сред техните членове има фирми, които изпитват сериозно затруднение в плащането на работниците си. "Собствениците на фирми, членове на камарата, са затънали буквално в заеми и кредити. Те не са получили 1 лв. от заработеното по надлежнте договори", обясни той.

Около обяд протестът се прехвърли пред сградата на регионалното министерство и протестиращите започнаха да се разотиват. Междувременно те получиха покана за среща от министъра и представители на АПИ, които искат да разговарят с фирми, техни собственици или упълномощени лица, които имат права да вземат решения по конкретни договори за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Протестиращите в пътния бранш отначало отказваха да разговарят с министър Комитова и настояваха за среща със служебния премиер Стефан Янев.

Още в понеделник от МРРБ уточниха, че с никого от протестиращите Министерският съвет и в частност регионалното министерство няма трудово-правни отношения. И обявиха, че председателят на УС на Браншова камара „Пътища“ Стефан Чайков е информирал обществото чрез медиите, че заплатите се изплащат и няма съкратени работници, което навежда на мисълта, че протестът не е свързан с трудовите възнаграждения, а има политически подтекст.

Договорите на фирмите, свързани с пътното поддържане, са сключени основно през 2019 и 2020 година с Агенция „Пътна инфраструктура“, ръководена от служители, назначени от предишното управление на ГЕРБ. Възлагането на дейностите по тези договори в началото на 2021 година се е извършвало от същото ръководство срещу недостатъчно осигурени финансови средства в държавния бюджет, приет от Народно събрание, доминирано от представители на ГЕРБ. Осигуряването на липсващите необходими средства за покриване на задълженията на АПИ по извършените дейности за текуща поддръжка на пътищата може да се случи само от действащо Народно събрание, каквото в момента няма. За зимното поддържане 46-ият парламент осигури 100 милиона лева, които ще отидат в пътния бранш не под натиска на улицата и не с политически цели, а срещу изрядно оформени двустранни споразумения между АПИ и съответните фирми, подчертават от ресорното министерство.

Facebook logo
Бъдете с нас и във