Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРОСТРАНСТВОТО НА МЪРДОК

Когато австралийският медиен магнат Рупърт Мърдок купи миналата година портала за социални контакти MySpace.com, това бе приветствано като триумф. През юли 2005-а Нюз корпорейшън (News Corporation) придоби срещу 580 млн. щ. долара в брой мрежата от ИНТЕРНЕТ сайтове на групировката Интермикс медиа, сред които и MySpace.com. Тогава това беше петият най-гледан уеб домейн в САЩ, с 16 млн. посетители. До края на годината броят им достигна 29 милиона. Съперниците - собственици на стари медии, гледаха завистливо как с един замах компанията на Мърдок се утвърди сред гигантите в ИНТЕРНЕТ.
Ползвателите на MySpace.com прекарват доста време в сайта, който предлага чат, снимки, блогове*, копиране на музика, линкове до приятели и др. Но огромната популярност на MySpace сред тийнейджърите донесе и лоша слава - в момента, в който се разбра, че мъже са го използвали, за да свалят малолетни момичета. В портала могат да се намерят милиони лични страници, където млади хора често парадират със свои предизвикателни снимки (списание Плейбой скоро ще започне да публикува поредица, наречена Момичетата на MySpace). Много родители в Америка са бесни на този сайт, а редица училища го забраняват, тъй като тийнейджърите го използват, за да обиждат учителите. MySpace.com даже беше свързан с тероризма - телевизионната мрежа Ей Би Си (ABC) намекна (без да привежда доказателства), че Ал Кайда може би го е използва за общуване.
В резултат на това рекламодателите започнаха да нервничат, а някои - вече и да избягват портала. За Нюз корпорейшън би било голям удар, ако MySpace бъде бойкотиран от голям брой рекламодатели, тъй като новата ИНТЕРНЕТ стратегия на Мърдок до голяма степен се основава на успеха на сайта. Медийният конгломерат реагира бързо, за да се опита да защити най-младите ползватели на MySpace. Компанията ще назначи цар, който да следи за благоприличието в него.
Въпреки че някои сценаристи на рекламни клипове отправят публични предупреждения срещу сайта, много от техните клиенти в действителност остават в него. Просто защото MySpace привлича вниманието на младите хора, които рекламодателите се стремят да достигнат чрез телевизията и другите традиционни медии. Приходите от реклами в MySpace се удвояват всеки шест месеца. Използват го не само големи рекламодатели, като Тойота и веригата ресторанти за бързо хранене Уендис, но също и Холивуд - за да създава интерес към филмите си. В момента MySpace инкасира около 13 млн. щ. долара приходи от реклами на месец. Ако компанията вземе благоприличието насериозно, MySpace ще продължи да прави добри пари.
Според съветите на рекламните агенти ключът към използването на сайта без рискове е клиентите им да се придържат колкото е възможно повече към тези части, които са изградени от Нюз корпорейшън и да стъпват внимателно, когато поставят търговски марки близо до непредвидимото съдържание, създадено от ползватели.
Друг упрек към MySpace се отнася до статистиката за броя ползвателите му, според която около 55-те милиона посетители на портала са просто мираж. Твърди си, че половината от хората, които се регистрират в страниците за социални контакти, спират да влизат в тях след около месец. И въпреки че броят на ползвателите и разглеждащите сайта е впечатляващ, по-голямата част от съдържанието му вероятно се генерира от една малка част от посетителите. А рекламодателите не биха желали да харчат толкова много пари, за да достигнат само една и съща неголяма група от хора хиляди пъти в месеца.
И все пак през времето, необходимо за прочитане на тази статия, в MySpace.com са се регистрирали около 400 души.

* Блоговете (от английски web log - blog) са място, където хората водят свой онлайн дневник и пишат хронологично свои бележки, а други потребители могат да им оставят коментари.

Facebook logo
Бъдете с нас и във