Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ НА БИРА У НАС ИНВЕСТИРАТ В ОПАКОВКИ

Консумацията на бира у нас расте през последните пет години. Около 81% от продажбите в страната се държат от първия в света пивопроизводител - ИнБев, на третия - Хайнекен, и на петия - Карлсберг.
Оказва се, че европейското първенство по футбол през юни не е довело до повишаване на консумацията на бира, защото то се проведе в сезон, когато и бездруго тази напитка е най-консумирана. Но по принцип употребата на пиво през лятото е четири пъти повече спрямо зимата и очакваме реализираното количество да нараства, уточни Владимир Иванов - председател на управителния съвет на Съюза на пивоварите. От януари до юни у нас са продадени общо 2.638 млн. хектолитра от пенливата течност, което е само с 2% повече от същия период на 2007 г., когато са реализирани 2.580 млн. хектолитра. За същия период на 2006 г. ръстът е бил 11%, а за 2007-а - 16 на сто.
Сред причините за пониженото потребление от началото на годината експертите сочат студената зима, слабия туристически сезон и високата инфлация. Към тях можем да добавим и силната конкуренция. На българския пазар има голямо разнообразие на брандове, като се конкурират - 32 марки с 65 разновидности бира (светла, тъмна и червена). Средната цена на пивото у нас е между 35 и 70-80 евроцента, която е най-ниската в Европа. Единствено бирата в Китай е по-евтина от българската, а в другите страни на Евросъюза тя е по-скъпа поне с 20-30%, пресмята Александър Грънчаров, генерален мениджър на Карлсберг България.
Предоставените от съюза данни обаче са само за петима от неговите членове: Болярка ВТ, Загорка, Каменица, Карлсберг България и Ломско пиво, така че те не отразяват реалните продажби за всички производители и вносители на бира в България. Числата не включват реализацията на Леденика и ММ, чийто производител не е член на съюза.
Трудно е да се очаква навлизане на
нови производители и марки
до края на годината. Ако има такива, те ще бъдат ограничен брой и само за тесен кръг ценители, без да застрашават лидерите на пазара. Вкусът на консумиращите пенливата течност е много специфичен и консервативен и както големите чуждестранни компании не могат да пробият на българския пазар заради големите разходи за реклама, така и нашите фирми нямат силни шансове навън.
Около 70% от бирата у нас се продава в магазините, а останалата част - в заведенията, съобщиха от асоциацията. Българинът обича да се среща с приятели, да празнува и да консумира бира извън къщи, което го отличава от другите страни в Източна Европа. В същото време специалистите отбелязват, че делът на продаваната бира в пластмасови опаковки започва да намалява, макар те да са си извоювали стабилно място в портфолиото на потребителите като удобен и евтин продукт. Този факт е следствие и от подобрената култура на пиене на бира на българина, който вече търси и качеството на продукта.
Въпреки че няма ръст в продажбите за полугодишния период на 2008-а, то със сигурност след края на юни такъв ще бъде отчетен, като се има предвид активният летен сезон. Сред най-многобройните туристи у нас са германците, чехите също се завръщат, а тези две страни са сред шампионите на континента в потреблението на бира. Северните ни съседи, които консумират по 100 л на човек годишно и са в челната световна десетка, предпочитат също нашето Черноморие за почивка.
Според производителите, инфлацията ще бъде сред факторите, които ще потискат ръста в потреблението през тази година, въпреки оптимистичните числа за доходите на българите, изнасяни от статистиката. Бирата отново доказа, че е силно сезонен продукт и е зависима от климатичните условия, и дори масираните рекламни кампании на всички производители не са могли да повишат потреблението на пенливата напитка у нас.
Производство
За изминалия период от края на юни 2007 г. до 30 юни тази година са произведени общо 5.352 млн. хектолитра бира. Най-голямо е произведеното количество в Загорка АД - 1 710 053 хектолитра. Тройката се допълва от Каменица АД с 1 542 362 хектолитра, и Карлсберг - България АД с 1 459 542 хектолитра.
Двете пивоварни с изцяло българско участие - Болярка АД и Ломско пиво АД, са далеч назад - съответно с по 533 619 хектолитра и 123 951 хектолитра. Но, разбира се, това се отнася само до обемите. В технологично и качествено отношение тяхната продукция не отстъпва на лидерите.
Износ
Въпреки доброто качество и ниските цени износът на българско пиво за периода е около 2% от производството, или 69 173 хектолитра, и отбелязва ръст от 80% на годишна база. Но тъй като базата е много ниска, този резултат не бива да се абсолютизира. Основни пазари са Румъния (с най-най-много продажби на Ломско пиво и Болярка), Унгария, другите страните от региона, както и държавите, където през последните години са емигрирали най-много българи - САЩ, Италия, Испания, Португалия и Гърция.
Бирената фабрика във Велико Търново е най-големият износител на пиво в България. Експортът й през полугодието на 2008-а е бил 43 740 хектолитра. Каменица се утвърди на македонския пазар и се превърна в първата българска марка, постоянно продавана и рекламирана извън страната. Редовният износ за съседната страна е следствие от дългогодишната експортна история на марката, изнасяна и за държави като САЩ, Великобритания и др.
Инвестиции
Пазарът вече е доста наситен откъм марки и разфасовки, така че конкуренцията се измества по отношение на опаковките и дизайна. През тази година новите марки са Каменица Лев и Туборг Лимон. С изцяло нови етикети (тип plastic label) се представят Болярка, Heineken, Carlsberg, а с нови бутилки са Загорка, Ариана, Шуменско Премиум, Carlsberg, Holsten. В тези разработки се влагат и все повече средства.
По данни от браншовата камара инвестициите в дълготрайни материални активи и маркетингово развитие на фирмите през първата половина на годината са в размер на 70 млн. лв., при 77 млн. лв. за цялата 2007 година. Най-голям дял от тях се пада на Карлсберг България - 37 млн. лв., като те са направени във фабриките в Шумен и Благоевград. От Загорка АД са изразходвали 19.135 млн. лв., а от Каменица - 9.5 млн. лева.

КАРЕ
ЦЕНИТЕ НА БИРАТА ВЪРВЯТ НАГОРЕ
През тази година добивите от ечемик и хмел, които са основни суровини за производството на бира, са много по-добри спрямо 2007-а, но борсовите им цени не спадат поради големия недостиг на световния пазар. Допълнително скокът в горивата повиши транспортните разходи на фирмите. Така че поевтиняване на бирата не може да се очаква, обявиха от Съюза на пивоварите при представянето на резултатите за първите шест месеца на тази година.
Цените в България ще вървят нагоре, но поскъпването им ще е значително по-ниско от нивото на инфлацията у нас, каза председателят на управителния съвет на съюза Владимир Иванов. Марките на Карлсберг България, например са с повишение на цената от 8% за една година, съобщи генералният изпълнителен директор на компанията Александър Грънчаров. Пивоварите се обединиха около мнението, че цените на родното пиво няма да скачат драстично, а досега поскъпването е между 8 и 10 на сто.

КАРЕ
РЕЧНИК НА СУРОВИНИТЕ
Пивоварният ечемик е основната изходна суровина за производството на малц. Производството на пиво пък е невъзможно без неговата основна и може би най-характерна суровина - малца. Благодарение на специфичните си свойства и в комбинация с останалите пивоварни суровини той създава възможност за получаването на най-различни по своя характер пива.
Поради безспорната си значимост водата може да бъде определена като основна суровина в пивоварната промишленост. Тя се използва за накисване на ечемика и овлажняване на въздуха в малцовото производство, за измиване на апарати, резервоари и помещения, за охлаждане, за пара и други технически нужди.
Хмелът също е една от основните суровини, използвани при производството на пиво. В България отглеждането и преработката на хмел е съсредоточено в района на Велинград, където могат да се срещнат и двата типа подпорни конструкции - ниска и висока. При ниската конструкция се оформят редове от стълбове с височина около 3 м, докато при високата стълбовете достигат около 7-8 метра.
Получаването на пиво като естествено газирана алкохолна напитка е немислимо без използването на пивоварни дрожди. Това са микроорганизмите, благодарение на които е възможно осъществяването на алкохолна ферментация, съответно образуването на алкохол, въглероден диоксид и други метаболити, които от своя страна допринасят за вкусовото и ароматично формиране на пивото.
Понякога при производството на пиво е възможно използването и на немалцувани зърнени суровини. Обикновено това се прави с цел да се подобри качественият състав на пивната мъст или просто за снижаване на себестойността на продукцията. Тези немалцувани суровини се наричат сурогати и нормално се употребяват като частични заместители на малца. Процентът на заместване може да варира в широки граници - според нуждите и асортимента, но обикновено се движи между 10 и 20 на сто. Зърнените суровини, които се употребяват с тази цел, са: ечемик, пшеница, ориз, царевица (царевичен грис), а някъде и сорго.
Използването на ориз при производството на пиво е по-осезаемо преди всичко в азиатските страни, но, разбира се, употребата му в Европа също е позната практика, и то за някои висококачествени пива.

Facebook logo
Бъдете с нас и във