Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Производителите на автомобилни компоненти също се стягат за предстоящи затруднения

Фирмите от туризма и транспорта, които първи се срещнаха с проявите на коронавируса, вече пресмятат загубите си. От 17 март големите ски зони в Банско, в Боровец и в Пампорово, както и "Витоша ски" вече не работят въпреки че има сняг и добри условия за зимни спортове. Ски зоната в Чепеларе също вече не приема туристи. Затварянето им бе предопределено от извънредната ситуация и увеличаващия се брой заболели от коронавирус в страната. Хотелите изпращат последните си гости и се готвят да освободят персонала. Вълната от анулирани ваканции и отменени събития с хиляди участници са ежедневие.

На сайта на Българска стопанска камара расте списъкът с фирми, които са затворили в резултат на коронавируса. Тук са Ски зона Пампорово ("Пампорово" АД), Ски зона Боровец, Ски зона Банско, "Арсенал" АД - Казанлък, "Мини Марица Изток" ЕАД, Хотел "Добринище" и Хотел "Лъки" в Банско, Фабриката за ски в Чепеларе. Банско от 18 март е под пълна карантина.

Един от най-динамично развиващите се сектори от българската икономика през последните години - производството на автомобилни компоненти, също се за предстоящи затруднения. И това е неминуемо след като няколко от големите автомобилни производители обявиха, че затварят заводите си в Европа за определен период. А известно е, че много предприятия у нас са клонове на големи доставчици на авточасти за почти всички световни производители. Спирането на поръчките, затрудненото транспортиране на продукцията са първите сигнали за проблеми.

Числата за потреблението в сектора също са тревожни. През февруари 2020 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз е със силен спад за втори пореден месец. А случващото се е в резултат от комбинация от фактори, включително промени в данъчното облагане на превозни средства в различни държави-членки на ЕС (които доведоха до ръст на регистрациите в края на 2019 г.), отслабване на глобалните икономически условия и несигурността на потребителите. В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) показаха още по-драстичен спад от близо 30% при продажбите на нови автомобили в рамките на България.

Продажбите на автомобили обикновено са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика. Пандемията от коронавирус наложи въвеждането на сериозни ограничителни мерки на стария континент и доведе до спиране на производството на автомобили и до намаляване на потреблението. Това означава, че автомобилните продажби ще бъдат подложени на истински срив в следващите месеци.

Почти всички автомобилни компании отчетоха спад на продажбите. При "Фолксваген" (Volkswagen Group) те се свиха през февруари с 5,3%. По-силен спад през февруари отбелязаха продажбите на френските автомобилни компании Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) и PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen), като те се понижиха съответно с 14,3% и с 8,9%, както и на италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chtysler и Alfa Romeo) - спад със 7,0 на сто. Продажбите на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се понижиха с цели 12,4%.

Затварянето на границите свали самолетите на земята, а това пък стопира глобалните вериги за доставки. Така че дори в местата, където би могло да има някакво производство, то вече е затруднено заради липса на суровини и части.

Германските производители на автомобили предупредиха за предстоящо спиране поне за две седмици. Спирането на производството може да доведе до сериозни финансови загуби, още повече, че търсенето на автомобили вече пада на фона на пандемията на COVID-19. Но така ще изчезнат и хиляди работни места.
"Фолксваген" ще спре производството в повечето си европейски заводи заради опасенията от разпространението на коронавируса. Такова е решението на мениджърите. Петък бе последният работен ден за повечето служители. Производството в Европа става все по-трудно заради прекъснатата верига на доставките и извънредното положение. От "Фолксваген" обявиха, че все още не знае колко големи ще са негативните ефекти от кризата.

"Даймлер" (Daimler), която произвежда марките Maybach, Mercedes-Benz Setra Smart  и други, преустанови по-голямата част от производството си в Европа за първоначален период от две седмици.

Германският автомобилен концерн BMW обяви, че прекратява производството на автомобили в Европа за четири седмици заради разпространението на коронавируса. Закриват се европейски заводи и завода Рослин в Южна Африка най-вероятно до 19 април.

Френската автомобилна компания PSA Group, собственик на марките "Пежо", "Ситроен" и "Опел", също затваря 12 от производствените си центрове на територията на седем страни в Европа, съобщиха от компанията. Поради сериозното увеличение на случаите на коронавирус в близост до някои от производствените цехове, нарушение на доставките от основни доствачици и промяна в автомобилните пазари, компанията затваря поетапно  своите заводи до 27 март.

Ford вече спря производствените линии на най-големия си европейски завод - във Валенсия, Испания. Причина за това бяха три положителни проби за COVID-19 на работници в завода, а спирането на работа продължи колкото е карантината за страната.

Шведският производител на автомобили Volvo Cars постепенно спира своите заводи в Европа и САЩ, както и други европейски концерни, тъй като пандемията от коронавируса блокира веригите на доставка. Основният завод в Гент, Белгия, където се сглобява SUV моделът XC40, няма да работи до 5 април. Предприятията на Volvo в Гьотеборг, Швеция и Чарлстън, Южна Каролина, пък ще бъдат затворени от 26 март до 14 април.

Facebook logo
Бъдете с нас и във