Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Проект ще подобрява безопасността на плавателността по Дунав в регион Кълъраш-Силистра

Сградата на общината в Кълъраш

Подписан е договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма Interreg V-A Румъния - България 2014-2020 г., за финансиране и изпълнение на проект "Improving safety of navigability on Danube river in the Calarasi - Silistra cross - border region - подобряване безопасността на плавателността по река Дунав в трансграничния регион Кълъраш - Силистра". Това съобщиха от общинската пресслужба в крайдунавския град.
Партньори в проекта са Окръжният съвет в Кълъраш - Водещ партньор, Община Силистра - Партньор 2, и Община Кълъраш - Партньор 3. Общата парична стойност, с която ще рацполагат те е в размер на 5 946 041.76 евро. Безвъзмездната финансова помощ за Община Силистра е 1 999 999.32 евро и съфинансиране 2% в размер на 40 019.98 евро.

Проектът ще се изпълнява в рамките на 36 месеца от датата на подписване на договора, което стана на 29 март. С него ще се подобри плавателността по река Дунав в трансграничния регион Кълъраш - Силистра чрез осигуряване на определени условия за безопасност на хората. В рамките на проекта ще се изпълняват някои дейности, с които ще бъде подобрен плавателния воден път, свързващ двата крайдунавски града, както и такива за подобряване на инфраструктурата от двете страни на река Дунав. Целта е да се поддържа плавателността по второстепенния ръкав на реката, както през зимата, така и през лятото, когато водата падне под обичайното ниво. В проекта се предвижда да бъдат създадени две речни станции, по една за всяка страна на река Дунав и поддържане на две лодки, които ще бъдат закупени за превоз на пътници.

В крайна очакванията са с изпълнението на този проект да се подобри транспортната безопасност по водните транспортни маршрути.

Припомняме, че преди седмица България и Румъния се договориха да направят предпроектни проучвания за местоположението на бъдещия трети мост над река Дунав. Предстои страните да се споразумеят за една от петте локации, сред които е и районът на Силистра – Кълъраш, а останалите са Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Свищов – Зимнич и Русе - Гюргево. Това става ясно от утвърдения от българското правителство Меморандум за разбирателство между правителствата на двете страни за изпълнение на съвместни инициативи за подобряване на условията за корабоплаване в общия българо-румънски участък на река Дунав и за транспортната свързаност между двете страни.

Северната граница на България е изцяло с Румъния. В участъка от устието на река Тимок до Силистра тя е по талвега на река Дунав в продължение на 470 километра. В момента връзката между двете страни става чрез двата комбинирани - за влакове и автомобили, моста. Единият е "Дунав мост", открит през 1954 г. като "Мост на дружбата", е между Русе и Гюргево. През него минава основният поток автомобили към Европа. Дължината му е 2.8 км, минава на височина от 30 метра над водата. За времето си той е бил най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа. Строен е 2.5 г. от България и Румъния в сътрудничество с тогавашния Съветски съюз.

Другото съоръжение е Мостът "Нова Европа", известен и като "Дунав мост 2" - пътен и жп мост над река Дунав, който свързва градовете Видин и Калафат. Той е в експлоатация от юни 2013-а. Проектът е част от Паневропейския транспортен коридор №4 и има ключово значение за цялата югоизточна транспортна ос на Европа и на трансевропейската транспортна мрежа с възможностите за комбиниран транспорт и за прехвърляне на определени обеми трафик от шосе на железница. С изграждането му се очакваше транспортната мрежа на България съществено се отвори и интегрира по-тясно в европейските пътища, което не се случва за момента поради недовършена инфраструктура и от българска и от румънска страна. Мостът е с дължина 1971 м, като включва по две пътни ленти във всяка посока, единична електрифицирана железопътна линия и велосипедна алея.

Facebook logo
Бъдете с нас и във