Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Продължава динамичното развитие при търговските паркове

Пазарът на търговски площи премина през редица промени и предизвикателства през втората половина на миналата година. В последния доклад на Colliers, проследяващ развитието му, са отразени промените по основните пазарни индикатори, наблюдавани в четирите големи града на България – София, Пловдив, Варна и Бургас.

Предлагането на модерни търговски площи в търговски центрове в четирите града остава стабилно. Вследствие на затварянето на шопинг центровете като част от противоепидемините мерки, усвоените площи в София за второто полугодие на миналата година са на по-ниски нива - от 6260 кв. м, а за цялата година  те са общо 15 320 кв. метра. Откриванията на обекти от по-големи търговски формати обуславят до голяма степен този индикатор в Пловдив, Варна и Бургас. Такъв пример са Billa и Sinsay в Пловдив, IKEA във Варна, New Yorker и Decathlon в Бургас.

Търговските паркове продължават своето динамично развитие на българския пазар. Три нови търговски парка са открити през второто полугодие на миналата година, с което общото предлагане достига 190 450 кв. м, т.е. ръст от 9% спрямо първите шест месеца и 19% спрямо края на 2019-а.

Главните търговски улици също не остават незасегнати от пандемията и ако в Пловдив и Варна регистрират стабилна заетост на годишна база, то в София и в Бургас има нарастване на свободните площи.

Силна активност има при веригата Pepco, която през второто полугодие на миналата година успя да удвои броя на магазините си. Немската дискаунт верига KiК откри своите първи седем локации. През този период на българския пазар стъпват няколко нови международни марки - еMAG (първи физически магазин), Tata Italia, Teilor и Sportisimo.

Наемните нива в София остават непроменени, след отчетения спад в края на първото полугодие, а именно 34 евро на кв. м за търговски център и 50 евро на кв. м на бул. “Витоша“.

 

Прогнози

От Colliers прогнозират, че през 2021 г. в търговските центрове ще се наблюдават промени и реорганизиране на микса от наематели. Наблюдава се тенденция помещенията, заети предимно от по-малки и основно местни търговци, да бъдат освобождавани и окрупнени за сметка на търговци, опериращи в по-големи търговски формати – такъв пример е IKEA.

Изтичането на временните отстъпки, договорени през март и април миналата година отваря врата за нови преговори. Постигнатите нови условия в края на 2020 г. и в началото на 2021 г. ще определят наемните нива за годината.

Търговските паркове ще продължат ускорения си темп на развитие -  в следващите две години в страната са планирани да излязат на пазара над десет проекта, както в големи градове като София, Русе и Бургас, така и в по-малки – Кърджали, Перник, Враца, Севлиево, Пирдоп, Горна Оряховица и Видин.

Пандемията даде старт на мащабна трансформация в ритейл сектора, която ще продължи и през следващите години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във