Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Продуцентите на „Транспортен филм“ търсят нов главен герой

„Филмът с няколко послушни транспортни фирми на държавна хранилка“ приключи“, обяви преди дни транспортният министър Николай Събев. Ако беше така – то лавров венец като на древногръцки герой на главата на министър Събев би трябвало да положим, даже и паметник да му вдигнем! За съжаление на целия автомобилен транспорт и на неговите клиенти обаче „лентата“ едва сега започва да се върти.

Предпремиерната прожекция е в сряда (18 май), когато целият автомобилен бранш излиза на общонационален протест. Не рейсовете и камионите на няколко „послушни“ фирми, както публично се мъчи да ни обясни министър Събев, а цялото сухопътно транспортно войнство.

„Не можем да отречем, че сред превозвачите - и то сред най-големите - има такива, които са били свързани с предишното управление. Но през последните месеци ние - целият автомобилен бранш - сме се договорили да оставим в ъгъла своите политически симпатии и да извадим на преден план това, което ни обединява. А то вече е добре известно на обществото –

намаляване на акциза на горивата,

отпадане на биокомпонентата за 6 месеца и мораториум върху увеличението на тол таксите и разширяването на тол системата. Мога да ви уверя, че толкова единен браншът никога не е бил и в момента не може да се говори за никакъв разнобой между нас“, коментира за "БАНКЕРЪ" Димитър Димитров, член на Управителния съвет на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ).

Въпреки това "меко" предупреждение, министър Събев продължава да обвинява автомобилните превозвачи в политически пристрастия и дори в национална измяна - коментари, които предизвикват бурни негодувания в социалните мрежи.  

„Драги колеги, вие сте използвани да вдигнете температурата на напрежението, така че правителството да падне“, заяви Събев на 15 май в едно популярно неделно тв предаване.

Нещо повече – от думите му стана ясно, че

превозвачите са станали жертва на „петата колона“,

т.е. от хората, които нямат интерес България да стане независима от руските енергоносители и да води собствена политика.

„С тези си изказвания, министър Събев така мобилизира хората, че едва ги удържахме да не изкарат камионите веднага. В този смисъл ние сме благодарни на управляващите, защото те ни сервираха мотива и реално организираха протеста, а на нас оставиха само определянето на конкретната дата“, обясни още Димитър Димитров от КАПБ.

https://www.facebook.com/bghauliers/photos/a.336443760386805/978032036227971

Браншовата закана е сериозна, правителственият отговор почти дежурен, така че истинският бой ще е в голямото  междучасие... 

Криво да седим – право да съдим! Да се говори така на бранш, който обслужва цялата икономика на България, осигурява огромната част от вноса и износа и превозва почти всички стоки и суровини за българската индустрия, селското стопанство и търговията звучи - меко казано - обидно! А да се чуят подобни думи от един министър си е направо кощунство!

Факт е, че много от днешните проблеми са трупани от десетилетия и няма как да бъдат решени за ден, седмица или месец. Но, за 150 дни в Министерството на транспорта, какво точно направи за решаването на тези проблеми г-н Събев? Може би съчини концепция, написа програма и начерта екшън план, които обсъди

не само с транспортния бранш, но и с неговите клиенти?

Но не по стария тертип - с имитиране на обществено обсъждане, а по новому - с дискусии и кръгли маси, в които участват на равни начала представители на всички видове транспорт. И с проекти за нормативни актове, в които предложенията на бизнеса са коректно отразени...

Напротив! Едно голямо нищо! Обикаля насам – натам и всичко, което обеща, се оказа сапунен мехур. Средата на март отдавна мина, а полетите по линията София - Русе все още ги няма! Няма ги и пътниците с директни самолетни билети от Силистра до Ню Йорк. Въпреки че министърът почти всяка седмица е в родния си Русе, нито летището започна да работи, нито някой удари първа копка на втория Дунав мост.

Единственото, което реално тръгна - въздушната линия между София и Скопие – лети към закриване, както прогнозирахме далеч преди официалното ѝ откриване.

На този фон е редно да припомним думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, казани преди няколко дни: „Все някога тол реформата трябва да бъде извършена и все някой трябва да я направи. Е, на мене се падна да проведа тази реформа. Обхватът и досега е с включена второкласна мрежа. Просто, когато се движат леките автомобили, това е включено във винетката, докато тежкотоварните автомобили не плащат за тази второкласна мрежа. Не може да се каже, че един лек автомобил въздейства повече върху пътя, отколкото един тежкотоварен. В цяла Европа е така - две трети от цената за поддръжката на тези пътища се плаща от тежкотоварните средства, от превозвачите, а една трета - от водачите на леки МПС. При нас продължава да е точно обратното..."

Ето така, с думи прости, за разлика от колегата си Събев, министър Караджов обясни на превозвачите

защо няма да отстъпи нито по въпроса за тол таксите,

нито за бъдещия обхват на системата.

Вярно посланието не звучи оптимистично, но умерените му приказки, логично подредените аргументи и отношението му към опонентите те карат да го изслушаш и да помислиш върху казаното. Защото, колкото и да не ни се иска, размерът на тол таксите трябва да бъде увеличен, а обхватът на тол системата - разширен. Иначе няма откъде да дойдат отдавна доказаните, но никога събрани разходи за нормалната поддръжка на пътищата в размер на 1 млрд. лв. годишно.

Другият въпрос - "защо поскъпването на таксите и разширяването на системата трябва да станат точно сега, насред всичките  икономически, политически и геополитически кризи, които непрекъснато ни връхлитат от две години и половина?" - има само един отговор: Бойко Борисов изигра ролята на доброто ченге и отложи "таз работа" с идеята, че номерът ще мине, той ще  спечели своя четвърти мандат и едва тогава ще оправи всичко.

В крайна сметка, заради

острите му изказвания и реалното му бездействие,

според осведомени "министерският филм" с участието на Николай Събев върви към своя край. И то толкова неумолимо, че дори и солидните дарения в полза на „Продължаваме промяната“ вече не могат да му извоюват дори второстепенна роля в по-нататъшните епизоди.

Твърди се, че новия капитан, който ще поеме руля на транспортното министерство, се казва Даниела Везиева - човек с богат управленски опит, включително и като министър на икономиката. От два месеца тя се мъчи да сложи ред в БДЖ, а това - след 83-годишния Йордан Мирчев - явно не е лека задача.

Остава да проследим ескалацията на протестите в транспорта и смяната в големия кабинет на третия етаж под култовия навремето ресторант "При орлите". А ескалация ще има, защото след автомобилните фирми, на бунт се готвят да вдигнат частните железничари. Или поне днешните прогнози това вещаят...

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във