Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Приходите от е-винетки и тол такси са 770 262 021 лв.

Общо 770 262 021 лева са приходите от електронни винетки и тол такси от въвеждането на електронната система за таксуване по републиканската пътна мрежа на 1 януари 2019 г. до 1 януари тази година. Постъпленията само  за миналата година са 378 760 625 лева. Приходите от глоби, санкции, неустойки и наказателни лихви за миналата година са 12 095 613 лв., а от тях 11 800 640 лв. са от компенсаторни такси преди издаване на електронен фиш. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова пред парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

"Въвеждането на електронната система за таксуване по пътищата е успешно и извършената реформа носи няколко ползи. Имаме по-добра оперативност, по-добра събираемост на таксите, по-добра система за поддържане на данни, имаме контрол на инфраструктурата, по-голям контрол на правоприлагането, като имаме най-гъстата система от контролни точки", казва Аврамова. Дава се възможност за своевременно налагане на наказания за нарушения, има гъвкавост при обслужването без посредничество на търговска банка.

В дългосрочен план предстои задълбочен комплексен анализ за таксуването на движението по републиканската пътна мрежа на тежкотоварните пътни превозни средства. След възникналия проблем с ковид-кризата, мерките и намаляване на трафика, трябва да се помисли и за обхвата, и за тарифата. В момента се таксуват само магистрали и първокласни пътища. Второкласните пътища са голям процент от републиканската пътна мрежа. Има области само с второкласни и третокласни пътища, няма магистрали. "Посоката, в която трябва да мислим, е основните пътни артерии, които се ползват от тежкотоварния трафик, да бъдат включени в обхвата на системата. След всеобхватен анализ, трябва да помислим и за тарифата за таксуване, в бъдеще време, разбира се, не сега, когато бизнесът е затруднен и държавата се опитва да го подпомага", коментира министър Аврамова.

Премината е вече границата от 100 хил. бордови устройства, с които се оборудва тежкотоварният парк. За сравнение, при най-успешната внедрена в Европа система – унгарската, са внедрени 71 хил. устройства. Унгарската система при по-малък обхват обслужва 31 млн. тол декларации, а нашата – 36 млн. тол декларации месечно, коментира проф. Олег Асенов – член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. Това показва, че като ефективност и начин на работа системата осигурява устойчиво пътно таксуване и свободно придвижване на пътните превозни средства.

Facebook logo
Бъдете с нас и във