Банкеръ Daily

Председателят на Българската браншова камара "Пътища" инж. Стефан Чайков:

Пряката щета от инфлацията в строителството е около 4 млрд. лева

Методиката за индексация дава възможност на база на увеличаването на цените на строителните материали - индекс, който се взима от Националния статистически институт, по всички договори, които са изпълнявани през последните две години, строителните дейности да бъдат индексирани спрямо базата 30 – 31 декември 2020 година.

Това обяви в ефира на БНТ председателят на Българската браншова камара "Пътища" инж. Стефан Чайков, с което обясни защо е толкова важно приемането на методиката.

По думите му индексацията важи за всички сертифицирани дейности от 30 юни 2021 г., тъй като се приема се, че от тази дата нататък започва галопиращата инфлация в строителните материали.

„Има материали, които са поскъпнали двойно“ – уточни инж. Чайков.

Той обясни, че договорите са подписани на едни цени, но след като те са се покачили заради инфлацията, строителите не могат да довършат ремонтите, които са започнали.

Обектите, които са на изчакване, са изключително много и само пряката щета от тяхното недовършване е около 4 милиарда лева, а другите загуби – затова, че няма да бъдат изпълнени оперативните програми, за тях Чайков изчислява, че размерът им ще бъде близо 10 млрд. лева.

По въпроса, свързан с блокираните пътища от строителни дейности и дали фирмите трябва да бъдат глобени, както настояват граждани, Чайков бе категоричен:

„Няма как да бъдат глобени фирмите при наличието на форсмажорно обстоятелство. Определено това беше една от слабостите на предходното правителство. С тях проведохме безброй срещи и работни групи, но в крайна сметка така и не успяхме да достигнем до приемането на методиката за индексация.

Тя е минала обществено обсъждане и вчера я коментирахме на общата среща с министър Шишков. Чайков е обяснил на министъра на регионалното развитие и благоустройството, че процедурата е достатъчно напреднала и заинтересованите страни са изразили мненията си по методиката за индексация.

„Вчера успяхме да проведем доста конструктивен първи разговор с Министерството. Получихме два много ясни сигнала от страна на министър Шишков.

Той смята, че и дума не може да става за некоректни фирми. Тоест безспорно е, че договорите са законни. Безспорно е, че дейностите са изпълнени и подлежат на разплащане“ - така Чайков коментира темата, свързана с разплащането от страна на държавата към фирмите.

„Проверката на ДНСК, която всъщност е единственият компетентен орган, все още продължава. По повече от половината от 900-е обекта, които се обследват, проверката вече е завършена, но за нас беше много важна декларацията на министър Шишков. Ние през цялото време повтаряме, че задание, което пътноподдържащите фирми са получили от възложителите, те нямат право да откажат, защото ще им бъде наложена санкция в размер на 100 процента от стойността на отказаното“ – подчерта Чайков.

Той добави, че това е проблем на нормативната база, който бил потвърден и от междуведомствената група в нейния доклад по въпроса как трябва да се тълкува възлагането. Ние продължаваме да твърдим, че наредбата от 2012 година, която е издадена от Агенция „Пътна инфраструктура“, достатъчно ясно дефинира коя дейност е текущ ремонт и коя дейност е основен ремонт, но вчера се договорихме на този етап да не спорим по тази тема“ – призна Чайков.

По отношение на това дали всички средства ще им бъдат разплатени, председателят на ББК „Пътища“ отговори така: „Признанието на министър Шишков беше, че всички средства ни се дължат. За съжаление знаем, че сме блокирани от решението на Народното събрание“. По думите на Чайков това означава, че за вторите 50% от 520-е милиона, които трябва да се изплатят за стари дейности, няма да бъде възможно да се изплатят без ново Народно събрание и без Конституционният съд да отмени действащото решение.

„Това, което министър Шишков предлага, е Агенция „Пътна инфраструктура“ да обяви спешно нови поръчки, които да се отнасят само до зимния период на 2022-2023. Ние имаме доста възражение срещу подобен подход и му ги представихме" - призна Чайков.

По най- важната тема - кой ще поддържа пътищата, председателят на Браншовата камара заяви:

 „Не мога да говоря от името на всички фирми, но нашата позиция е, че да се отделя зимното поддържане от дейностите за текущи ремонти през лятото е икономически необосновано. Опасявам се, че държавата ще плати много повече, отколкото би платила, ако имаше общи процедури или особено ако сега действащите договори можеха да се удължат“ – обобщи Чайков.

Борислава Кирилова

Facebook logo
Бъдете с нас и във