Банкеръ Daily

Управление и бизнес

През пролетта ще започне модернизацията на най-дългия жп тунел у нас - "Козница"

Генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" инж. Красимир Папукчийски е разговарял с изпълнителните директори на SZDC инж. Юри Свобода и на AZD Прага инж. Сденек Хръдлe, съобщиха от държавната компания. Срещата е продължение на посещението на българска делегация на високо равнище от април тази година в Прага, Чехия.

Обсъдени са били общите проблеми пред железопътния сектор, както и модернизацията и поддържането на железопътната инфраструктура. Специално внимание е обърнато на трудностите при изграждането и модернизирането  на жп тунели.

Инж. Папукчийски е подчертал важността и техническата сложност на предстоящото изпълнение на проекта  за модернизацията на жп участъка Елин Пелин - Костенец, където ще бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият, от които е 6.8 километра. Предвидено е още строителството на над 23 моста и виадукти с обща дължина на съоръженията приблизително 3 километра.

През пролетта ще започнат и строителните работи по модернизацията на сегашния най-дълъг  жп тунел в България - "Козница" (5812 м). Ще бъде монтирана контактна мрежа и осветление, ще се изгради отводнителна система. След приключването на ремонта, скоростта в жп участъка между Копривщица и Стряма, част от трета главна жп линия София - Бургас, се очаква  да се увеличи четири пъти.

Директорите на трите компании са обсъдили и перспективите за развитие на високоскоростна мрежа в двете държави, както и бъдещето на сектора в Европейския съюз. Посоката, в която работят държавните предприятия в двете страни е за осигуряване на по-бърза, по-качествена и по-безопасна услуга при пътническите и товарни превози, отбелязаха тримата мениджъри. Днес Националната компания "Железопътна инфраструктура" поддържа и стопанисва над 4000 км железопътна мрежа и 298 жп гари разположени по цялата й дължина.

"Козница" e жп тунел в Централна България. Намира се на железопътната линия София - Бургас, на територията на общините Антон и Карлово, между гарите Копривщица (община Антон) и Стряма (община Карлово), които обслужват съответно градовете Копривщица и Клисура.

Тунелът преминава под рида Козница, свързващ Стара планина и Същинска Средна гора при 798-818 м надморска височина. "Козница" е най-дългият железопътен тунел в страната - 5812 м, които с влак се изминават обикновено за около 10 минути. Има само един коловоз, който е електрифициран.

Строежът на тунела започва през 1949 г., а окончателно е завършен на 6 юни 1951 година. Прокопан е от Трудови войски под ръководството на капитан Атанас Панайотов, а ръководител на обекта е инж. Коларов, син на Васил Коларов.

На протежение от 11.7 км ридът Козница се пресича от първокласен път № 6 от Държавната пътна мрежа ГКПП "Гюешево" - София - Карлово - Бургас.

Под рида, между гарите Копривщица и Стряма, е прокопан най-дългият тунел в България - "Козница", през който минава част от трасето на Подбалканската жп линия София - Карлово - Бургас.

Главна железопътна линия № 3 Илиянци (София) - Варна (Подбалканската линия) от Националната железопътна мрежа на България е в по-голямата си част единична железопътна линия (с изключение на участъка Тулово - Дъбово и няколко междугария между Карнобат и Синдел), електрифицирана и с нормално междурелсие (1435 мм). Дължината ѝ е около 490 км, което я прави втората по дължина железопътна линия в България (след Главна жп линия 2 София - Варна).

Строена е дълго време. Първият участък от нея (Зимница - Карнобат) е строен като част от линията Ямбол - Карнобат и е открит през 1890 г., а последният - Долно Камарци – Клисура, е въведен в редовна експлоатация през 1952 година.

В гара Илиянци линията прави връзка с Главна жп линия 2 за София и Варна през Горна Оряховица.

Facebook logo
Бъдете с нас и във