Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Превозвачите вече смятат цените на енергията отделно

Две седмици след началото на войната в Украйна българският транспорт продължава да се бори за оцеляване. Този път - между тежкия чук на все по-високите енергийни цени и  наковалнята на допълнителния хаос по маршрутите за доставки, които и без това си бяха необратимо увредени от пандемията. За целта превозвачите са разработили и предлагат на клиентите си нови схеми за разплащане.

 

Цената за превоз на товари (навлото – бел. авт.) вече ще е съставна, която включва два компонента – постоянна и променлива величина. В постоянната влизат постоянните разходи за превоза – амортизационните отчисления, заплатите на персонала (шофьори и машинисти и др.) и пр., които се променят един-два пъти годишно.

Променливата величина включва само енергийните разходи за транспорта – цената на електроенергията при превоз с влак или на дизеловото горивото - при превозите с автомобил. И тъй като цените и на електроенергията за индустрията, и на течните горива се повишават всеки ден, тази компонента ще е различна всеки конкретен превоз. Или пък ще се усреднява на седмичната база спрямо цените на съответната енергия.

От една страна,

разделянето на навлото

на две величини - постоянна и променлива - ще се отрази добре на превозвачите и спедиторите, тъй като те вече няма да губят при рязко поскъпване на горивата и електроенергията, а ще калкулират веднага разликата в цената на конкретния  превоз.

От друга страна, нововъведението вече ще е справедливо и за клиентите – товародатели или получатели, тъй като при спад на цените на тока или горивата превозвачът ще е длъжен да отрази това и цената за превоза да падне.

Наистина досега  голям проблем създаваше фактът, че при всяко по-рязко поскъпване на горивата превозвачите вдигаха навлата, но при поевтиняването им – „забравяха“ да върнат цените на старите им нива.

Всъщност, инициативата за създаване на двукомпонентните навла е била подета от ръководство на „БДЖ-Товарни превози“ (БДЖ-ТП) още в  първите дни на тази година. Тя обаче е трябвало да обслужи главно

интересите на държавния жп превозвач,

но не и на неговите клиенти.

Според запознати, БДЖ-ТП се договаряло с всеки от своите  клиенти, че при цена на тяговата електроенергия над, примерно, 200 евро/МВтч, те ще доплащат разликата и това е съвсем справедливо. Проблемът е, че когато цената на тока падала до 130-150 евро/МВтч, от БДЖ-ТП започвали да си правят оглушки и да не връщат на клиентите си надвзетите от тях пари. Или да обещават приспадане от цената на бъдещи транспортни услуги.

За да не губят от високите цени на електроенергията, които на 8 март скочиха на 420 евро/МВтч за базовата енергия, след БДЖ-ТП и частните жп превозвачи у нас започнаха да въвеждат двукомпонентни навла.

„Безспорно въвеждането на навла с променлива ставка, която е обвързана с цената на тока, е по-справедливо. От друга страна никой не е в състояние да прогнозира точно какво накрая ще плати. Вярно е, че цената на тока на борсата се определя от днес за утре, но търговска сделка не се прави от днес за утре или това се сключва много рядко. Така че пак става въпрос за прогнозиране на цената на електроенергията за всеки превоз, което е по-справедливо, но не напълно“, обясни за "БАНКЕРЪ" опитен спедитор.

По наша информация, с цел привличане на нови клиенти, БДЖ-ТП подготвя въвеждането на ново, още по-гъвкаво ценообразуване. За да привлече повече товари към влаковете, ръководството на държавния превозвач ще предложи

по-ниски цени за превоз на товари

- с единични и с малки групи вагони - които със сигурност щели да са по-атрактивни от цените на тежкотоварните автомобили.

Въвеждането на двукомпонентните навла при автомобилните превозвачи все още не е започнало, научи „БАНКЕРЪ“. Засега част от тях ограничават евентуалните щети "механично" - просто не поемат бъдещи ангажименти, а возят ден за ден – определят навлото в деня на товарене на автомобила. Разбира се, това в много голяма степен прави пазара непредвидим, особено по отношение на сроковете за доставки, и затова повечето автомобилни превозвачи предпочитат да работят с традиционните си навла. Плюс определен процент "горница", кръстен... риск от предстоящ скок на дизела.

И докато БДЖ-ТП се мъчи да оцелее на собствен ход, останалите структури в мастодонта „Холдинг БДЖ“ се чудят какви по-екстравагантни кадрови решения да измислят.

Оказва се, че връщането на над 80-годишния Йордан Мирчев и на пенсионера Симеон Евтимов в държавната железница не са единствените странни - най-меко казано - решения на транспортния министър.

Според неотдавна появила се в медиите информация, по лично настояване на Николай Събев, в БДЖ от 9 март се върна и Бойко Стоилов - личност, срещу която през годините е имало

и вътрешни брожения, и журналистически разследвания.

Става въпрос за фиктивни ремонти на подвижен състав, ощетили държавата с милиони левове. Заради прокурорска проверка, преди няколко години Бойко Стоилов бе освободен от БДЖ, но след като си получи  индулгенцията за невинност, явно пак е готов да оглави жп ремонтите...

Другото странно решение на БДЖ-ръководството е от 7 март 2022 г. (понеделник): Почивно-възстановителният център (ПВЦ) „Железничар“ край Варна се сдоби с управител. Назначението е повече от странно на фона на следната информация. През октомври 2020 г. ръководството на БДЖ взема решение и прекратява целогодишната дейност на двете си морски почивни бази. В резултат на това решение, управителите на базите са освободени и са им изплатени обезщетения от по 6 брутни заплати.

Двете морски почивни станции на БДЖ работят само 4 месеца – от юни до септември. Поради това решението за закриването им за 8 месеца е логично, а назначаването на управител, домакин и персонал обикновено става през май.

Какво ли е накарало сега ръководството на БДЖ да назначи управител на ПВЦ „Железничар“ цели два месеца по-рано? При това на трудов договор без изпитателен срок, което ще рече, че при неговото прекратяване на новата (стара) управителка

отново ще бъде изплатено 6-месечно обезщетение?

Логично е да се попита и какво ще прави сама управителка в затворена почивна база до края на май? Догадките на някои железничари, че може би базата се подготвя за настаняване на бежанци от Украйна, са неверни. Първо - такова решение не е обсъждано, и второ – няма как един човек да подготви за приемане на семейства с деца почивна база, която половин година е била празна и запечатана.

Остава втората хипотеза – че управителката е назначена по схемата „Наш човек си търси място и заплата".

Според някои от "жп клуба на знаещите", назначената управителка била в близки отношения с един от шефовете на жп синдикатите, та назначаването й може да се приеме и като обещание за синдикална тишина около пенсионерското ръководство на БДЖ.

Според други обаче железничарите трябва да бъдат бдителни, тъй като ПВЦ  „Железничар“ е апетитен имот, който се намира на спирка „Журналист“ - само на стотина метра от плажа "Кабакум". А в жп средите се знае, че новият стар шеф на БДЖ има особена слабост към хотелите в курортни комплекси...

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във