Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Прекратяването на концесията за жп гара Пловдив тъне в мъгла

Прекратяването на договора за концесия на жп гара Пловдив тъне в мъгла. Това e изводът от текста на официално писмо, изпратено от вицепремиера и финансов министър Асен Василев до транспортния министър Николай Събев на 22 май 2022 г., с копие от което „БАНКЕРЪ“ разполага. От него става ясно, че предоставената от транспортното на финансовото министерство информация относно искането на концесионера за предсрочно прекратяване на договора по взаимно съгласие е „частична и непълна“. Поради това вицепремиерът Асен Василев "настоява за изясняване на:


  1. Причините, довели до искане за прекратяване на концесионния договор;

  2. Мотивите на концесионера за прекратяване на договора по взаимно съгласие;

  3. Мотивите на концедента за приемане на предложението на концесионера за прекратяване на договора по взаимно съгласие;

  4. Мотивите за предложеното обезщетение и начина на определяне на неговия размер;

  5. Предложените от концесионера варианти за уреждане на взаимоотношенията, вкл. обезщетяването му, съответно насрещните предложения на концесионера...;

  6. Информация относно всички известни на МТС образувани и/или висящи съдебни производства, които са свързани с и/или имат за предмет концесионния договор или обекта на концесия – размер на съответната съдебна претенция;

  7. Изпълнението на концесионера на всички задължения по концесионния договор към настоящия момент. В материалите се разбира индиректно за неизпълнение на задължението на концесионера за плащане на неустойка, дължима на основание чл. 23.4.1. от концесионния договор за установено недостигане с 22 849.60 лв. на общия размер на задължителните инвестиции…, предвидени за изпълнение за първите четири години – 2015-2019г. от срока на концесията.

  8. Във връзка с т.7 не става ясно концесионерът ще заплати ли определените в чл. 23. от договора неустойки, които са дължими при предсрочно прекратяване на договора, независимо от установените в договора обезщетения.“

По надолу вицепремиерът Асен Василев

изразява категорично несъгласие

с „избрания подход за пазарна оценка на извършените подобрения в обекта на концесия (не е приложена), като начин за определяне на обезщетението на концесионера“, като категорично посочва, че „В чл. 152 от Закона за концесиите и в договора за концесия не е регламентиран подобен подход…“.

От писмото на вицепремиера Асен Василев става ясно, че в транспортното министерство дори не е бил „разгледан вариант за изплащане на обезщетението на равни годишни вноски за оставащия период от срока на концесията по договора. Такава възможност дава действащият Закон за концесиите – чл. 150, ал. 9, както и отмененият закон, действащ към датата на сключване на договора…“

Най-меко казано, всичките тези въпроси показват, че екипът на транспортното министерство начело с министър Николай Събев не си е свършил добре работата, бомбардирайки цели пет месеца с писма Министерството на финансите с искане за прекратяване на концесията и

изплащане на солидно обезщетение на концесионера.

В крайна сметка вицепремиерът посочва, че окончателното си становище финансовото министерство ще даде едва след запознаване с посочената по-горе информация. След като решението на кабинета „Петков“ вече е взето, би трябвало тази информация отдавна да е предоставена в пълния й вид.

Остават обаче два неизяснени въпроса.

Първият и най-важният е – кой и как е направил оценката на вложените инвестиции и извършените подобрения от концесионера на жп гара Пловдив? И защо от транспортното министерство не е поискана и направена втора оценка, която да потвърди или отхвърли резултатите от първата? Според финансови експерти би било добре да се поиска информация за тази оценка по Закона за достъп до обществена информация, тъй като именно там се крие разковничето за платените от държавата на концесионера близо 11 млн. лева.

Вторият въпрос е защо решението за прекратяването на концесията е

престояло цяла седмица на бюрото на премиера в оставка Кирил Петков?

Ако всичко в решението е „по мед и масло“ – какво е задържало придвижването му?

Накрая за читателите само ще припомним, че мъглата около концесията на жп гара Пловдив не се вдигала още от самото й начало. Решението за отдаване на гарата на концесия беше взето от правителството в оставка „Борисов-1“ в първите дни на март 2013 година. То беше замразено по време на управлението на Пламен Орешарски и влезе в сила чак в началото на 2015 година - малко след сформирането на кабинета „Борисов-2“.

Концесионер беше ДЗЗД „Железопътна гара Пловдив“, собственост на транспортния бизнесмен Миролюб Столарски и на строителния предприемач Светослав Глосов. Концесионерът трябваше да инвестира 11.2 млн. лв. за целия 35-годишен срок, 9.8 млн. от които – през първите четири години.

В транспортните среди от няколко години се говори, че концесионерът е разочарован от ниските приходи и търси начин да прекрати концесията. Ковид-пандемията влоши още повече положението на концесионера. Накрая като причина за прекратяване на договора беше нарочен проектът на НКЖИ за развитие на жп възел Пловдив, финансиран със 103.5 млн. евро, 88 млн. от които – по Механизма за свързване на Европа на ЕС.

Остава и въпросът колко загуби държавата от тази авантюра?

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във