Банкеръ Weekly

Емил Асов, мениджър Корпоративни продажби във VIVACOM:

Предлагаме иновативни решения, които са двигател за развитието на икономиката

Г-н Асов, все по-често говорим за автоматизиране на определени дейности и как това прави бизнесът по-ефективен. Приложимо ли е подобно решение за банковия сектор и как?  

VIVACOM е интегриран телеком от ново поколение и като такъв залага на банковия сектор, чиято работа се дигитализира ускорено в последните години и е сред ключовите индустрии в корпоративния сегмент. VIVACOM пък се утвърди като доверен и предпочитан партньор на финансовите институции, защото нашата стратегия е да предлагаме иновативни решения, които са основен двигател за развитието на икономиката. Точно такова решение е и роботизираната автоматизация на процесите. 

Става дума за специален софтуер, който осигурява по-бързо и качествено изпълнение на процесите в дадена банка и облекчава труда на служителите й. Това решение се изгражда в съответствие със специфични изисквания на конкретния клиент, не изисква инвестиция в допълнително оборудване, не изисква промяна в използвания клиентски софтуер, както и промяна в текущите бизнес процеси и по този начин спестява на клиента значителен финансов ресурс. 

Решението се реализира и поддържа съвместно с партньора на VIVACOM. Нашата цел е да постигнем максимално клиентско удовлетворение, т.е. решението да бъде съобразено изключително с потребностите и конкретните нужди на дадената банка, като осигурим повишена ефективност на разходите и кратък период за възвръщане на инвестициите. Като част от предлаганата от нас услуга е и непрекъсната връзка с клиента, за да адаптираме решението – ако например възникне промяна в клиентските бизнес процеси, които сме автоматизирали, логично и роботизираното им управление трябва да се пренастрои. Тази услуга е изключително гъвкава и ефективна, и ние самите сме я имплементирали в някои от вътрешните си процеси. Например при планирана техническа профилактика на някоя от мрежите ни, сме внедрили роботизирана автоматизация за предварително известяване на потенциално засегнатите клиенти – изпраща се информационно съобщение до тях, което им позволява да организират вътрешните си процеси така, че да няма последствия върху работния процес.

Последните месеци ни доказаха колко важно е развитието на технологиите, но с това идва и отговорността за компаниите - да са по-внимателни в защитата на данните, с които оперират. Как един бизнес може да се защити от популярните DDOS атаки например?  

Решенията в сферата на кибер сигурността са приоритет за VIVACOM. Ние поставяме на първо място защитата на данните на нашите клиенти. Банките работят с чувствителна информация и за тях е от особено голямо значение да са уверени, че дигитализацията на процесите няма да доведе до уязвимост на данните.    

С развитието на технологиите се увеличават и честотата, разнообразието и обема на хакерските прояви.  DDoS атаките конкретно имат за цел да направят една онлайн услуга или мрежов ресурс недостъпни за определени потребители чрез атака от голям брой свързани устройства, най-често заразени със зловреден софтуер. 

Защитата при този вид атака е по-трудна заради множеството устройства, които предизвикват големия обем трафик. Така се затруднява локализирането на атакуващите компютри и ограничаването на атаката. В крайна сметка подобни действия водят до загуба на приходи и доверие у потребителите и уронват престижа на банката. 

В този смисъл клиентите все по-често имат необходимост от съдействие за защита на публичните услуги. За да отговори на тази нужда, VIVACOM предлага изключително ефективно решение за протекция, което използва няколко различни, географски разпределени центрове за пречистване на трафика.  Освен това, предлаганото от нас решение е базирано в облачна платформа, с което се осигурява лесно надграждане на защитата, съобразно обема на атаката. Предоставя се иголямо разнообразие на капацитета на пречистения трафик (към момента опционално до 3Gbps), който получава отделния клиент. Важно е да се отбележи, че решението улеснява клиента, защото не изисква инсталация на специфично оборудване при него, а това прави цената му много атрактивна. При определени условия то може да осигури защита и върху други Интернет услуги, използвани от клиента, освен предоставяната от VIVACOM.  

Искам да отбележа, че предлаганото от VIVACOM решение е елемент в цялостната инфраструктура за киберсигурност на публично достъпните клиентски услуги и мрежи. То е ключово за защитата от хакерски атаки, но е препоръчително да бъде подкрепено и с други инструменти за постигане на максимална ефективност.

Кои са най-добрите решения за сигурно съхранение на нарастващите масиви от данни?  

VIVACOM предлага на банковия сектор сигурно и надеждно място за съхранение и обработка на критични данни - физически и виртуален дейта център.

Виртуалният дейта център се предоставя чрез облачна платформа и обединява в себе си виртуални изчислителни и мрежови ресурси, както и разнообразен набор от услуги, свързани с управлението на тези ресурси.

По отношение на физическите центрове за данни, ние оперираме с три основни дейта центъра, както и множество по-малки локации на територията на цялата страна, където предоставяме услуги за ко-локация и съхранение на клиентско IT и телеком оборудване.

Дейта центровете на VIVACOM са изградени в съответствие с най-високите международни стандарти за такъв тип съоръжения и покриват изискванията за Tier3 Дейта център. Освен това притежават  сертификати ISO 27001:2013 - внедрени системи за управление на сигурността на информацията, ISO 9001:2015 - внедрени системи за управление на качеството, както и сертификат PCI DSS за информационна сигурност при операции с разплащателни карти.

Могат ли банките с помощта на технологиите да подобрят обслужването и клиентското изживяване на своите потребители?

Добрата интернет връзка може да бъде използвана от банките за управление на много повече процеси от стандартното обслужване на клиенти. В тази връзка ние имаме две услуги, които са от голяма полза за тях - Smart Wi-Fi и Managed Wireless LAN. Продуктите предлагат цялостно интелигентно решение за достъп до интернет и увеличават клиентското изживяване, като предоставят безплатен достъп до интернет в клоновата мрежа на банката. По същество представляват централизирано наблюдение и управление на мрежите на банката. 

Smart Wi-Fi е безжична мрежа с покритие в обектите на клиента. Тя дава възможности за създаване на различни профили за ползване, ограничаване на сесията по време или по типове трафик, лимитиране на скоростта на връзката според изискванията на банката, както и налагане на други рестрикции на ползване на безжичния интернет от страна на клиентите на банката. Решението предлага централен мониторинг на мрежата през интуитивен web интерфейс. Безжичната локална мрежа предоставя на банката важна информация, чрез която тя може да подобри обслужването на клиентите – събира данни и прави анализ на трафика и на броя клиенти според местоположението и времетраенето на престоя им. Всичко това предоставя на финансовата институция полезна информация и за маркетингови анализи. Отделно услугата позволява създаване и управление на рекламни кампании. Горди сме, че голяма част от банките в България използват Smart WiFi на VIVACOM за да подобряват комфорта на клиентите си. 

 

Разговора води: Атанаси Петров

Facebook logo
Бъдете с нас и във