Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Предизвестена победа за пловдивската сточна гара

Новият терминал вече очаква бъдещия си собственик.

В надбягване с един кон се превърна процедурата за концесионирането на новия интермодален терминал край Пловдив. През седмицата, в присъствието на транспортния министър Ивайло Московски, бе отвореното единственото постъпило предложение на "Терминали" ЕАД, дъщернo дружество на пловдивската "ПИМК" ООД, която отдавна афишира апетитите си към този обект. И това съвсем не е случайно - тя е най-голямата транспортна фирма у нас и в топ 10 на Стария континент. Създадена е през 2000 г., базирана е в Пловдив и се занимава с превози в цяла Европа, както и в Азия и Африка. Справка в информационната система "Дакси" показва, че нейни собственици са Пенко Несторов и Илиян Филипов, а управител е Цветан Тороманов. От миналата година "ПИМК" навлезе и в железопътните превози, осигурявайки основната част от товарите по интермодалната жп линия Русе - Нюрнберг, Германия, която се обслужва от частния превозвач "ДБ Шенкер".

Ако "ПИМК" бъде избрана за оператор, ще има задължението да финансира поддържането, управлението и модернизирането на обекта за срок от 27 години. Освен това ще трябва да инвестира в терминала минимум 4 687 600 лв. без ДДС за целия срок на концесията. Минималното фиксирано концесионно плащане към държавата е 50 хил. лв. годишно, като сумата ще бъде индексирана на всеки три години съгласно отчетената инфлация. От оператора ще се иска да направи и допълнително еднократно концесионно плащане от 5000 лв. без ДДС при влизане в сила на концесионния договор, както и да отчислява процент от годишните нетни приходи, но не по-малко от 10  на сто. Разчетите на държавата са, че постъпленията за целия срок на концесията ще са 1 255 000 лв. без ДДС.

Най-хубавото в цялата история е, че самата "Сточна гара" е изцяло готова - за нея бяха похарчени над 12.38 млн. лв., половината от които осигурени по старото издание на оперативната програма "Транспорт". За изпълнител бе избрана компанията "Трейс Груп", а съоръжението вече разполага и с Акт 16. Терминалът е с площ от 71.4 декара и разполага с площадка за товарене и разтоварване на контейнери от вагон на камион и обратно, жп коловоз, площадка за складиране на контейнери, обособени места за повредени контейнери и техника, за хладилни товари, контролно-пропускателен пункт, паркинг за товарни и леки автомобили... Построена е и двуетажна административна сграда, където ще се оформят документите на превозвачите със заседателна зала и офис помещения за спедиторските фирми.

Получава се една наистина доста странна картинка - държавата изгражда нов терминал с европейски пари, но... бърза да го даде на частен стопанин да го управлява и да печели от него. Реално задачата на бъдещия концесионер ще е да оборудва административната сграда, както и да избере подходящата техника за построените вече бензиностанция, автомивка и компресор. На всичко отгоре, съдейки от направените за концесията анализи, поне в първия етап на експлоатация на терминала - до 2027-а, разходите едва ли ще са особено големи - съоръжението отговаря напълно на европейските изисквания за осъществяване на интермодални превози между два вида сухопътен транспорт. Чак след запълване на капацитета му - след 2028-а, са предвидени разширение и развитие на предлаганите услуги. А дотогава смело може да се прогнозира, че концесионерът ще има много добра печалба. Защото, съдейки по всички прогнози и статистически анализи, през следващите няколко години ще има увеличение на потоците от товари. 

"ПИМК" е и сред тримата кандидати за концесията на аеропорта в Пловдив. Тя, заедно с друга местна компания - "Тракия икономическа зона", е съакционер в консорциума "Летище Пловдив", имащ подкрепата на общинския съвет за реализирането на сделката. Ако "ПИМК" вземе и двата логистични обекта в региона, ще разполага с огромен потенциал за разпределяне на транспортните потоци от Европа към Азия и обратно.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във