Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Предгаровият площад на Цетрална гара се превръща в „зелен“

Зелен площад пред Централна гара, това предвижда проектът за обновяване на Предгаровия площад, който е бил обсъден от Общинския експертен съвет по устройство на територията към направление "Архитектура и градоустройство". Предложението е на архитектурно студио "А и А Архитекти", собственост на архитектите Ангел Захариев и Асен Милев, което спечели  конкурса, обявен от  Столичната община и фондация "Визар" за втори градски център през миналата година. Тогава председател на журито, което даде високата оценка на този колектив  беше арх. Данте Белини. А  предложението на архитектурното студио  беше одобрено  , тъй като  техният проект съдържа  цялостна концепция за оживяване на зоната около Централната гара и  решение за пробив с тунели и естакади под и над жп линиите към неусвоените северни територии.

Проектът  предвижда бул. "Мария Луиза" в София да се превърне в своеобразно продължение на пешеходната зона на бул. „Витоша“ и да стане предимно пешеходен от Централната гара до Лъвов мост, а на следващ етап да стигне и до площад "Св. Неделя".

В концепцията на  проекта  е заложена тенденцията  постепенно цялата тази част на столицата да се оформи като  бъдещ  "зелен" булевард , а  съпътстващото го пространство да се насити с много магазини и заведения , стана ясно след заседанието на Експертния съвет.

Уличните платна на емблематичния столичен булевард  пред гарата ще се свият двойно, а автомобилното движение ще се запази  само по сегашното северно платно. Южното ще бъде превърнато в озеленено парково пространство за пешеходци.

По този начин при по-нататъшната  фаза на проекта съществуването на трамвайната линия  постепенно ще загуби смисъл, тъй като отдолу върви вторият лъч на метрото. Така  ще се оформи плавна туристическа пешеходна зона в паркова среда от Централна гара до Националния дворец на културата.

Сега проектът  ще се развие в посока към  Лъвов мост.  До там автомобили ще се движат само в сегашните локални платна на булеварда. Средата му  трябва да се преобрази в широк линеен парк с пешеходни и велоалеи.

Трамваят по бул. "Мария Луиза" , според новия проект засега се предвижда да остане в обособено трасе в средата на линейния парк. А естакада при Сточна гара  ще  насочва колите северно от Централна гара.

Автомобилният поток, който идва  от надлез "Надежда" по бул. "Мария Луиза" към центъра, ще завива по бул. "Хр. Ботев".  А трафикът в обратната посока - към кварталите "Надежда" и „Илиянци“,  ще минава по бъдеща естакада на Сточна гара с пробив към  бул. „Данаил Николаев". Проектът на студио „АиА Архитекти“  разработва и амбициозната задача за свързване на пространството северно от Централна гара посредством  "пробив" на ул. "Опълченска" чрез тунел под жп релсите. По този начин  ще се оформи и връзката  до  бул. "История славянобългарска", който се намира зад ж.п. гарата.

Целта е най-сетне да се усвоят огромните пустеещи пространства северно от Централна гара. В голямата си част те са общинска собственост и могат да станат поле за сериозни строителни инвестиции.

Другата идея на проекта е подлезите да  се превърнат в паркинги. Според арх. Захариев това е начинът хората да могат да се разхождат в градско пространство и да бъдат извадени от  „тъмните и миришещи подлези“.

Огромните подземни пространства на Предгаровия площад ще  сe превърнат в паркинги, предвиждат  архитектите. Проблемът е , че  в тази зона има много частни имоти, за които  Столичната община тепърва ще  трябва   да преговаря със собствениците им, за да може да отчужди тези терени или да ги замени с равностойни - собственост на общината.

В проекта е залегнало и изграждането на отдавна исканата от музикалните среди модерна концертна зала за 2000 души, която ще бъде ситуирана  срещу Централна гара.

Тя е част от цялостното решение за  Предгаровия площад. Наред с него е заложено и проектирането на трите квартала на юг, в посока центъра до Центъра по хематология, между бул. "Мария Луиза" и бул. "Хр.Ботев".  И тук обаче собствеността на терените не е само общинска , а има и частни собственици.  За да се реализира идеята на архитектите, Столичното кметство ще трябва да търси инвеститор за публично-частно партньорство. В проекта е залегнала и разработката да концертната зала срещу Централна гара да бъде изградена 80-метрова административна сграда.

В трите квартала в този район, които също ще бъдат „ъпгрейдвани “ се предвижда застрояването да е много плътно – подготвяният план дава 80% застрояване и 20% озеленяване и то покривно. Разрешената височина се предлага да е до 80 м (само за общинска административна сграда), 45 м – за жилищна сграда и 23.5 м за концертната зала.

Предстои Общинският експертен съвет по устройство на територията, който по правило се ръководи от главния архитект на София Здравко Здравков, да предложи своите корекции, които след това ще бъдат нанесени в идейния проект. Когато всичко бъде изчистено докрай, трябва да бъде проведено  обществено обсъждане и едва когато е готов крайният вариант на разработката, тя  ще послужи на Столичната община за изготвяне на задание за нов Подробен устройствен план на Предгаровия площад от ул. "Опълченска" до Лъвов мост.

За да започне реализацията му обаче, решението трябва бъде взето от следващия Столичен общински съвет, който ще бъде конструиран след местните избори- в началото на следващия месец.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във