Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПРЕЧИ ЛИ ПРИВАТИЗАЦИЯТА НА ЛЕТИЩАТА НА СИГУРНОСТТА?

Докато авиокомпаниите отменят полети от и към Лондон и се оплакват, че по-строгите изисквания за сигурност, въведени след осуетяването на планираните от терористи атентати преди десетина дни, им пречат да обработят пътниците достатъчно бързо, много от критичните погледи са отправени към Би Ей Ей (BAA) - частната компания, която управлява основните летища във Великобритания. До юни операторът, който притежава седем британски аерогари, както и тези в Будапеща и Неапол, беше публично дружество, търгувано в Лондон. След това беше купен от испанския конгломерат Групо Феровиал (Grupo Ferrovial), чийто корени тръгват от строителния бизнес.
Би Ей Ей е неспособна да осигури процеса по сигурността и операциите по претърсване на багажите на летище Хийтроу - оплака се главният изпълнителен директор на Бритиш еъруейз (British Airways) Уили Уолш. - Принудени сме да отменяме полети и да извършваме други, без всички пътници да са се качили на борда. Факт е, че заради въвеждането на по-стриктните мерки в първите четири дни след осуетяването на атентатите Бритиш еъруейз е отменила около 750 полета до и от Хийтроу и 150 до и от Гетуик от общо 2900 планирани.
Кой гарантира по-голяма сигурност на летищата - държавата или частните компании? Това е въпросът, който трябва да си зададем, настоява регионалният директор на Центъра за азиатско-тихоокеанска авиация Дейвид Бентли.
Да се намери отговор също не е лесно. Според много експерти по сигурността тя не се е подобрила на летищата в Щатите, откакто федералното правителство пое контрола върху всички охранителни мерки след атентатите на 11 септември 2001 година. Сега Би Ей Ей се опитва да опровергае мнението, че затрудненията в изпълнението на новия режим имат нещо общо с факта, че е частна компания.
Собствеността няма връзка с тези проблеми - казва нейният говорител Дънкан Бонфийлд. - Сигурността винаги е проблем номер едно за всяка компания в авиационната индустрия и ние просто не можем да си позволим да сбъркаме. След затягането на мерките компанията е принудена да претърсва четири пъти повече пътници от обикновено - феноменално и тежко количество работа, твърди Бонфийлд. Той напомня също, че макар и с частни собственици, британският оператор първи е въвел проверка на чекиран багаж.
Освен за закъсненията и проблемите с багажите Би Ей Ей отнася критики и по други причини. Един от двайсет и четиримата арестувани около подготвяните атентати - Амин Асмин Тарик, е неин служител и охранител на Хийтроу. По принцип надеждността на служителите, които заемат деликатни длъжности, като охрана например, се преценява от британското транспортно министерство.
Проблемите на оператора едва ли ще помогнат на онези, които защитават идеята за приватизация на летищата. Би Ей Ей беше купена за 19 млрд. щ. долара от испанската Групо Феровиал, след като отхвърли офертата на консорциум с участието на инвестиционната банка Голдмън Сакс (Goldman Sachs). Операторът се озова на фондовата борса през 1987 г., когато тогавашният министър-председател Маргарет Тачър се бе заела да приватизира активи, притежавани от британското правителство.
Разпродажбата на държавни летища започна в края на ХХ век, но идеята натрупа популярност в последните няколко години. Летищата се приемат като ценен актив за фондовете за частни инвестиции, които събират големи суми от рискови капитали от богати инвеститори и институции и ги харчат за купуването и модернизирането на компании, от които после извличат печалба.
Тази тенденция се вижда най-силно в Европа и Азия, но започва да се усеща и в Съединените щати. Британският оператор Би Ей Ей ръководи аерогарата в Индианаполис от 1995 г. насам, въпреки че тя остава притежание на местна общинска организация, а управата на Чикаго обмисля да продаде летище Мидуей (Midway).
Приватизацията на летищата е благодат за много от участниците в нея. Инвестиционните банки вземат такси за консултациите по сделките, а правителствата получават пари, които могат да използват за други социални цели. Сред инвеститорите в акциите на публично търгувани летища са някои от най-големите фондове в света. Аеропортовете привличат и все повече международни компании като Групо Феровиал и Макуеъри (Macquarie), които инвестират в пътища и пристанища. Когато всичко протича гладко, това е атрактивна инвестиция. Тя носи сравнително предсказуем поток от приходи благодарение на лесния за оценяване трафик на пътниците. С построяването на по-добри ресторанти, барове и магазини печалбите скачат още повече. Затова не е чудно, че идеята е актуална навсякъде по света. През март Фрапорт (Fraport), която управлява летища от Франкфурт до Лима, пресметна, че в този момент са протичали процедури по приватизацията на 350 летища. Правителствата на Русия, Франция и Япония са сред онези, които планират скоро да продадат някои от най-големите си аерогари.

Facebook logo
Бъдете с нас и във