Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Празнично пътуване с парен локомотив от Септември до Велинград

Жп гара Велинград

В навечерието на Коледните и новогодишните празници БДЖ организира атракционно пътуване по теснолинейката между Септември и Велинград, съобщиха от държавната жп компания.

Всички клиенти на националния жп превозвач, които проявиха интерес към ретро подвижния състав и живописния маршрут, се включиха в специалното пътуване днес. Пътническата композиция ще бъде теглена от теснопътния парен локомотив № 609.76 - доставен у нас точно преди 70 години.

Атракционният влак се движи в състав от шест вагона и потегли от гара Септември в 10.50 часа. В обратното направление композицията с ретро локомотива ще замине от гара Велинград в 15.55 часа.

Цената на билета за влака с парния локомотив № 609.76 между Септември и Велинград e 29 лв. за пътуване в двете посоки (с включени запазени места). Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно без да ползват отделно седящо място, като при закупуване на билети е необходим документ, удостоверяващ тяхната възраст. Всички деца до 10 години задължително пътуват с придружител.

Теснопътен парен локомотив № 609.76 е произведен в заводите Chrzanow Полша през 1949 г., след което е въведен в експлоатация по теснолинейните 760 mm железопътни линии Септември-Добринище и Варвара-Пазарджик. Експонат е от музейната колекция на БДЖ. Възстановен е отново за движение точно преди 15 години и към момента е единственият парен локомотив по теснолинейката в експлоатация. Извършва атракционни, юбилейни, туристически пътувания и участва във филмови продукции по една от най-атрактивните железопътни дестинации в България от Септември до Добринище.

Жп трасето от Септември до Велинград е част от теснопътна железопътна линия Септември - Добринище или линия № 16 от Националната железопътна мрежа на България. Тя е единична, неелектрифицирана и единствената действаща теснопътна железопътна линия в България, с междурелсие 760 мм, известно още като Босненски тип междурелсие. Свързва Добринище с главната железопътна линия №1 София - Пловдив - Бургас. Със закона за разширение на железопътната мрежа от 1925 г. официално железопътната линия се нарича "Татар Пазарджик - Неврокоп, с клон Саранбей - Варвара". Разстоянието от 125 км между крайните гари се изминава за около 5 часа със средна скорост 25 км/час. Ръководител на строежа на линията до Велинград е инженер Стоян Митов, който изготвя всички планове самостоятелно и на място.

Трасето води от гара Септември (на главен път Калотина - Свиленград) до гара Добринище през 12 гари (Септември, Варвара, Долене, Костандово, Велинград, Цветино, Аврамово, Якоруда, Белица, Разлог, Банско и Добринище) и 13 спирки (Пампорово, Марко Николов, Цепина, Велинград-юг, Острец, Света Петка, Смолево, Черна Места, Юруково, Дагоново, Генерал Ковачев, Гулийна баня и Свети Георги). По линията са изградени множество изкуствени съоръжения - мостове, тунели, спираловидни изкачвания и водостоци. Чрез теснопътната железопътна линия се свързват най-западната част на Горнотракийската низина със Западните Родопи, Рила и Пирин, преминавайки по поречията на Чепинска река и Места. Поради особеностите на трасето през планината тази линия е известна още като "Алпийската железница на Балканите". Трудният терен и междурелсието са определящи за ниската скорост на движение на влаковете. Гара Аврамово, намираща се на 1267.4 м надморска височина, е най-високо разположената гара на Балканския полуостров.

Железопътната линия е строена на шест етапа между 1921 и 1945 година. Първата отсечка от гара Септември до гара Велинград е въведена в експлоатация на 1 август 1926 година. Последният участък на железопътната линия Банско - Добринище е въведен в експлоатация на 9 декември 1945 година. От 1 октомври 2002 г. отклонението Пазарджик - Варвара, което е с дължина 16.6 км, е закрито и впоследствие демонтирано.

Facebook logo
Бъдете с нас и във