Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Правителството отново ще пусне "Летище Пловдив" за концесия

Министърът на туризма Николина Ангелкова обяви, че до края на годината ще бъде обявена отново концесия за Летище "Пловдив". Според нея по този начин аеропортът ще успее да се развие. През октомври подобен анонс направи и министърът на транспорта Росен Желязков. Процедурата към момента е на етап приключване на предконцесионните анализи. 

При първия опит за концесионирането на летището оферти подадоха само два претендента  – обединение начело с китайската „Хайнан“ и местен консорциум, съставен от "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Стигна се до сключване на договор с "Хайнан", но се отказа в последния момент, пропускайки крайните срокове за приключване на сделката. След провала на процедурата интерес прояви единствено пловдивската община.

И градската управа обаче направи крачка назад, тъй като държавата загуби на втора инстанция делото за перона на летището. Страни по делото са държавното дружество „Летище Пловдив“ ЕАД и частното „Летище Пловдив“ АД. 

Според юристите на областна администрация перонът е влязъл неправомерно в активите на „Летище Пловдив“ АД, още повече, че той е върху държавна земя. Всъщност въпросното дружество е уникална партньорска конфигурация. Още през 1995-а държавата апортира в него сгради и техника и първоначално нейното участие бе 55 %, но три години по-късно делът й се стопява на 36 на сто. С вдигането на капитала нейните акции стават все по-малко и от мажоритарен акционер тя се превръща в миноритарен.  

Новото дружество пък – „Летище Пловдив” ЕАД, години наред плаща наем за складовете и перона, докато в един момент държавата решава, че всичко това е нейна собственост и започва да води дела.

Междувременно през 2009-а перонът бе разширен значително от държавната фирма с четири нови стоянки за самолети. Окръжният съд обаче не само отхвърли жалбата й, но на практика определи, че и разширението трябва да е в ръцете на частниците. Тъй като те са носител на правото на собственост на перона за цялата му площ от 109 182 кв.м., включваща стара и нова част. Сега, ако и последната съдебна инстанция постанови, че перонът и складовете са собственост на „Летище Пловдив” АД, може да се стигне до ситуация държавната компания изобщо да няма достъп до тях.

Окончателно решение на ВКС са очаква на 10 декември.

Facebook logo
Бъдете с нас и във