Банкеръ Weekly

Втори ешелон

Познати фигури ще дирижират в транспорта

Мъжката част от екипа на Христо Алексиев не впечатлява особено с предишната си дейност.

Интересни имена "цъфнаха" в екипа на служебния министър на транспорта. Христо Алексиев избра за свой първи заместник Георги Тодоров. Той е много добре познат в сектора и назначаването му на тази позиция предизвика разнопосочни реакции. 

Тодоров вече има два мандата като заместник в същото ведомство - от юли 2013-а до август 2014-а в кабинета "Орешарски", след което запази мястото си до ноември същата година и в служебното правителство на Георги Близнашки. Преди това, в периода 2010-2013-а, е бил началник на дирекция "Транспортна инфраструктура" в Столичната община. Във визитката му фигурира още членство в одитния комитет на "Пристанище Бургас" (2006 - 2009), председател на съвета на директорите на "Български пощи" ЕАД (октомври 2005-а - ноември 2006-а), член на съвета на директорите на "България Ер" ЕАД (от ноември 2004 до октомври 2009-а), директор на дирекция "Концесии" (2000-2004), както и експерт в дирекция "Правна" в транспортното министерство. 

От януари 2015-а до януари 2017-а Георги Тодоров е заместник-председател на съвета на директорите на "Пристанище Бургас" ЕАД. Но по всичко личи това не е попречило на кариерата му и в частния сектор, защото от май 2015-а до сегашното му назначаване за заместник-министър е управител на "Техникъл Консултинг Сървисис" ЕООД. Въпросното частно дружество е свързано с една интересна обществена поръчка на Столичната община. През 2015 г. ДЗЗД "Техникъл Юнивърсъл Фасилитис - ТЮФ", в което "Техникъл Консултинг Сървисис" държи 49%, а Георги Тодоров е човекът, представляващ консорциума, е избрано да контролира подготовката, количеството и качеството на извършените строително-монтажни работи във всичките шест зони на столицата през следващите четири години, т.е. до 2019-а.  ТЮФ остава единственият претендент на финалната права, след като другите двама кандидати са отстранени. Съгласно подписания договор печалбата за обединението контрольор е 4.5% от договорите с избраните изпълнители, чиято прогнозна стойност е 135 млн. лв., или малко над 6 млн. лв. (без ДДС). Проверка на "БАНКЕРЪ" в регистрите на Софийската община установи, че от 3 август 2015-а до 2 февруари 2016-а на  "Техникъл Юнивърсъл Фасилитис - ТЮФ" са изплатени близо 950 хил. лв. с 62 фактури. Странно защо обаче информация за плащанията през следващата една година липсва, при положение че контрактът продължава да си тече. 

Още по-голямо недоумение сред специалистите в бранша буди назначаването на Константин Азов за съветник на Христо Алексиев. При управлението на тройната коалиция той е обикновен чиновник в дирекция "Протокол". Именно оттам тръгва познанството му с Алексиев, който тогава бе част от политическия кабинет на министъра на транспорта от БСП Петър Мутафчиев. Във ведомството се носи клюката, че Азов е сред любимците на Мутафчиев, но не заради качествата си на специалист, а заради... цигуларските си умения. Само че когато ГЕРБ взема властта, ''цигуларят'' става председател на борда на държавното предприятие "Летище Пловдив". Издигането му не е случайно. Азов е полубрат на  Кристиян Кръстев - заместник-министър на транспорта в първия кабинет на Бойко Борисов, а после и служебен министър на транспорта в кабинета на Марин Райков. След като брат му стана министър, Константин Азов бе назначен на добре платената и престижна длъжност председател на борда на държавното "Пристанище Варна". Според информационната система "Дакси" в момента той участва единствено в Сдружение "Национална асоциация на земеделските стопани".

На 9 февруари бе назначен и още един заместник-министър - Любомир Хаджийски. Той е бил заместник-директор на БДЖ в периода 1997-2000, а след това и директор "Международни връзки" в БТК. От 2007-а до 2015-а е бил член на Европейския икономически и социален комитет в Брюксел. 

Пред този неособено респектиращ екип стоят за решаване доста сериозни задачи. Самият служебен министър в първата си публична изява през седмицата очерта някои от тях. 

"Разпоредил съм прекратяване на рамковото споразумение на Национална компания "Железопътна инфраструктура" за ремонт и рехабилитация на железопътна инфраструктура. Процедурите трябва да се възлагат с обществена поръчка, за да има равнопоставеност между всички фирми и повече конкуренция при избора, което би довело до по-добра цена и качество.  В случай на необходимост от спешни ремонти ще се следват разпоредбите на Закона за обществените поръчки", подчерта Алексиев. Добре е все пак да припомним, че той бе заместник генерален директор точно на тази държавна компания, когато емблематичната за модела КОЙ фирма "Водстрой 98", заедно с няколко сателита, си осигури камара от обществени поръчки за стотици милиони левове, използвайки въпросните рамкови споразумения. Но едва сега заговори за равнопоставеност и прозрачни процедури...

Колкото до изключително актуалната тема за даването на столичния аеропорт на концесия, Христо Алексиев планира да проведе по-широк дебат с всички заинтересовани страни. "Не искам концесията на "Летище София" и оздравяването на БДЖ да се разглеждат паралелно. Средствата от реализирането на концесионната процедура по закон отиват в държавния бюджет и ако БДЖ не представят ясен план за развитие на националния железопътен превозвач, тези средства няма как да им бъдат отпуснати", бе категоричен служебният министър. Той не скри, че жп компанията е в критично състояние и през 2016-а мениджмънтът й не е предприел никакви мерки за справяне със ситуацията. Разчетите показват, че само за миналата година тя е дала 1 млн. лв. за трансбордиране на пътници с автобуси поради липса на локомотиви.

Очаквано, промените в дружеството не закъсняха. На 8 февруари Владимир Владимиров бе освободен от борда на БДЖ. Мястото му зае Георги Друмев, който ще е и новият изпълнителен директор на холдинга. Друмев е дългогодишен служител в тази система. В различни периоди от професионалния си път е бил управител на "БДЖ Товарни превози" ЕООД. С друга заповед от поста генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура"  бе освободен Милчо Ламбрев. Новият шеф е Красимир Папукчийски, чиято кариера е изцяло свързана с железопътната инфраструктура. Той е заемал ръководни позиции в поделение "Управление движение на влаковете и гаровата дейност". От 2012-а е заместник-ръководител, а впоследствие и ръководител на звеното за управление на проекти, финансирани с европейски средства.

Наред с новите назначения до края на март ще започнат обществени поръчки за три големи железопътни проекта, които ще се изпълняват с европейско финансиране. Става дума за модернизация на жп отсечките Елин Пелин - Костенец, Костенец - Септември и София - Волуяк. Общата им стойност е около 700 млн. евро. "Едно от неизпълнените условия по Споразумението за партньорство с Европейската комисия е свързано със сектор "Транспорт" - страната ни все още няма приета Интегрирана транспортна стратегия с хоризонт до 2030 година. Колегите от министерството в момента работят по подготовката на документа и предстои до края на март да бъде приета екологичната оценка. След това документът ще бъде изпратен за одобрение от Министерския съвет", каза още Христо Алексиев. 

Голямо внимание ще трябва да се обърне и върху началото на изграждането на  лот 3.2 от магистрала "Струма", който преминава през Кресненското дефиле. Има индикации за фатално забавяне заради проблеми с екологията и ако не се ускорят нещата, е реален рискът от загуба на европейско финансиране.

Facebook logo
Бъдете с нас и във