Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПОВИКАХМЕ СТРАСБУРГ НА БАРИКАДАТА ЗА РИЛА

Българските граждани все повече разчитат на дългата европейска ръка да налага ред и законност у нас. Хубавата новина е, че Брюксел в голяма степен всява респект сред нашите политици и често успява в ролята си на коректив. Комисията по жалби и петиции към Европарламента е една от инстанциите, към които всеки европейски гражданин може да се обърне и да поиска защита на правата си или да алармира за нарушаването на някой от утвърдените европейски правила.
Неслучайно заради строежите в Рила българските природозащитници се обърнаха с жалба именно към тази комисия, тъй като според тях държавата си затваря очите срещу беззаконията и унищожаването на природата. За последните няколко месеца около 140 000 граждани се обединиха в подписка срещу строежите на територията на Рила, която в края на миналата седмица бе изпратена в Брюксел. Инициаторите използваха и посещението на председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу у нас миналия петък (28 март), за да му връчат копие от подписката.
В жалбата, с която в. БАНКЕРЪ разполага, са описани всички планове за строежи и в планините, и по Черноморието, но самата тя е насочена конкретно срещу полузаконните начинания в Паничище. Става въпрос за изграждането на лифтовата станция от хижа Пионерска до хижа Рилски езера и за разширението на пътя от Паничище до хижа Пионерска. Според Александър Дунчев от Асоциация на парковете в България в момента в Рила се унищожават приоритетни хабитати и местообитания на видовете в нарушение на Директива 79/409 на Европейския съюз за птиците и Директива 92/43 за хабитатите. В двата документа се отбелязва, че дори преди окончателното одобряване на потенциалните защитени зони, научно признати като такива, е необходимо да се осигури максимална защита на видовете, а при евентуални дейности да има оценка за тяхната съвместимост със съответната територия.
Но така е само на теория. На практика от миналата година се извършват интензивни строителни дейности в Рила, като част от тях са директно на територията на Националния парк, а другата част - в зоната Рила-Буфер, която миналата година Министерският съвет официално изключи от НАТУРА 2000. Учените от БАН са категорични, че Рила-Буфер трябва да бъде включена в екологичната мрежа, тъй като в нея попадат редица защитени видове - примерно сивият вълк и кафявата мечка. Европейското законодателство изисква за тяхното местообитание да осигурил определена площ в рамките на НАТУРА 2000 (минимум 60% от националното й разположение), което без Рила-Буфер не би било възможно.
Една трета от лифта, чиито носещи стълбове вече са вдигнати, попада точно в Национален парк Рила. През 1997-а Националното управление по горите предоставя на Община Сапарева баня правото на ползване на 17.140 декара от парка за строеж на лифтова станция. В документа изрично се подчертава, че общината се задължава да запази правото на собственост на съоръжението и да не го преотстъпва. Но четири години по-късно за изграждането му е учредена фирмата Атомик инвест, в която общината е миноритарен собственик, а останалите съдружници са дупнишка и пернишка фирми. При направения одит Сметната палата остро критикува дружествения договор, тъй като нарушава забраната да се преотстъпва правото на строеж. Само че фундаментите за стълбовете вече са налице.
Всъщност още от самото начало строителството започва и с ред други нарушения. Срокът на разрешителното на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) е една година, а главният архитект на Сапарева баня одобрява проекта шест дни след неговото изтичане, както и разрешителното за строеж - три дни след срока.
През 2004-а дяловете на двете фирми в Атомик инвест се изкупуват от Рила спорт, която се наема да осигури инвестициите, а общината - да набави необходимите документи. Тя подава молба за промяна на строежа, но МОСВ одобрява само Горната въжена станция. За останалата част от лифта няма издадено разрешение за промяна на строежа, въпреки че стълбовете вече са изградени и на места са паралелно разположени със старите. При всичките наложени актове от екоминистерството за административни нарушения на възложителя и строителя и при множеството протести на природозащитници и граждани до ден днешен нито една институция не е изискала спирането на градежа. Интересно е също как законово ще се довърши той, при положение че разрешително има само за част от лифта. На всичко отгоре запознати изтъкват, че новият лифт ще е доста по-различен от стария. Старият е трябвало да бъде двуседалков, а за новия се предполага, че ще е със значително по-голям капацитет.
Същите играчи участват и в разширението на пътя от Паничище към хижа Пионерска, част от който навлиза в парка. През май 2006-а община Сапарева баня е поискала от МОСВ съгласуване на начинанието. Тогавашният директор на парк Рила Васил Петров изразява становище, че подрязването на склона, което се предвижда в проекта, ще отнеме близо шест декара от горския фонд. Мнението му е, че проектът се нуждае от оценка за въздействие на околната среда. И макар подобна оценка да не е била издадена, строителните работи започват с пълна сила. Заради липсата на ОВОС през септември 2007 г. екологичното ведомство издава наказателно постановление и налага на кмета на Община Сапарева баня глоба от 10 000 лева. Тя надлежно е платена, но не спира закононарушението. В момента около 80% от пътя е изграден.
Миналата година грандиозният проект на Рила спорт и община Сапарева баня за строителството на ски курорта Паничище - Езерата - връх Кабул, включващ писти, лифт и хотели, бе официално отхвърлен от Министерството на околната среда и водите. И то напълно основателно - за неговото реализиране би трябвало да се промени Планът за управлението на Национален парк Рила, който забранява изграждането на ски писти, а и процедурата не е никак лесна - изисква се одобрението на Министерския съвет. Освен това Национален парк Рила е една най-големите защитени територии в Европа. Оценен е с втора категория, според Международния съюз за защита на природата (IUCN), присъства в списъка на представителните защитени територии на ООН и е част от Европейската мрежа на ПАН-парковете, ползващи се също с екостатус. Затова подобно узаконяване на евентуален ски курорт несъмнено би имало твърде силен отзвук в Европа.
Природозащитниците се опасяват, че инвеститорите се опитват да реализират проекта полузаконно и на парче. Сега се изграждат четири противопожарни просеки, които законово фигурират в лесоустройствения проект на държавно лесничейство Дупница. Интересното обаче е, че те напълно съвпадат с първоначално планираните местоположения за ски пистите. Съвсем логичен е въпросът случайно ли е всичко това? И за какво толкова са нужни на лесничейството тези просеки?
Друг интересен факт, който отдавна се тиражира в публичното пространство, е липсата на всякакви данни за произхода на влаганите средства, както и неяснота кои точно са самите инвеститори. Основният играч в проекта е Рила спорт, собственост на офшорката Rylstone trading (99% участие). Рила спорт държи и дружеството Рила спорт хотелс, което се очаква да инвестира в легловата база на курорта. Изпълнителен директор на Рила спорт е Славейко Стайков, който е бивш председател на директорския борд на БМФ. В управлението на дружеството участват още адвокат Добромира Тенева-Тошева, която е официалният представител на Rylstone trading, и нейният колега Тихомир Трендафилов, който е в управата на обявената в ликвидация КАПИТАЛБАНК. Трендафилов е и единственият, за когото се знае, че има дялово участие в Рила - спорт от 1 процент.
Туристите идват в България заради прекрасната ви природа. Но ако превърнете всичко в едно голямо блато, те просто няма да идват. Може би ще остане тази част от туризма, в която се ходи по кръчми и се пие, но това не е много добре за страната, коментира казуса Рила евродепутатът от Групата на Зелените Маргарете Аукен. В началото на март тя беше на посещение у нас и се запозна на място със строежите в планината. Според нея, ако искаме да имате здрава икономика, не би трябвало да унищожаваме природата си. Защото по този начин се правят много бързи пари, но скоро след това възможностите се стопяват. Самата Аукен е член на Комисията по петициите към Европарламента и застава изцяло зад гражданската инициатива.
Неведнъж различни експерти са предупреждавали, че заради еконарушения и неспазване на европейски директиви България може да бъде осъдена да плаща стотици хиляди евро на ден. За нарушения на законите за НАТУРА 2000 Франция бе принудена да брои по 300 000 евро на ден, Полша пък бе наказана с орязване на структурните й фондове, както и със спиране на финансирането от Кохезионни фондове на пътни и ЖП инвестиции, пресичащи някои територии от НАТУРА. Проблемът е, че тези евентуални глоби към България ще минат за сметка на данъкоплатците, а дотогава някои от инвестиционните проекти вероятно вече ще са реалност.
Веселина Андреева

Комисията по жалби и петиции към Европарламента не е натоварена с правораздаване, но може - ако прецени, че е необходимо да оказва натиск върху националните власти, както и да отнесе даден въпрос към Еврокомисията, която от своя страна да заведе дело срещу съответната държава за нарушаване на европейските норми. Комисията ангажира независими експерти, организира мисии на място и понякога вика на изслушване чиновници от високите етажи на властта. По думите на евродепутата Душана Здравкова, която е и член на същата комисия, 60% от жалбите са свързани с екологични нарушения. От Испания например идват немалко петиции срещу свръхзастроявания и като че ли България е на път да последва нейната съдба. Скандалът около строителството на полската магистрала Виа Балтика в разрез с НАТУРА 2000 също мина през Комисията по петициите, както и през Европейската комисия, която предприе наказателна процедура срещу Полша.

Facebook logo
Бъдете с нас и във