Банкеръ Daily

Виолета Комитова и Кирил Петков обещаха:

Повече фирми ще участват в обществените поръчки

Проверката на Министерството на регионалното развитие и благоустройството в държавното дружество "Автомагистрали" е приключила и съвпада с доклада на сметната палата. Това заяви ресорният министър Виолета Комитова на съвместна пресконференция с министъра на икономиката Кирил Петков.

Комитова посочи, че докладът показва как дружеството е пренебрегнало пазарната икономика и конкуренцията, като даде пример с фирма, получила  100 млн. лв. аванс за една нощ. "В нашето търговско дружество са били определени, примерно, 500 млн. лв. с министерско постановление за свлачища, определени са 84 обекта. Около половината от тези пари са раздадени на 25 фирми авансово през декември 2019 г. Към днешна дата, година и половина по-късно има изпълнен проект само по едно свлачище – на Рилския манастир", обясни Комитова.  

83 свлачища към 1 юни са без разрешителни за строеж. Срокът на договорите им е 2-годишен, до края на 2021 г. "Нашата тревога произлиза от това, че след като за година и половина не са били издадени проектите на хартия, в оставащите 6 месеца, в които има и зимен период, шансовете да се завършат тези проекти са минимални", каза регионалният министър и допълни, че такава схема се наблюдава и при строителството на магистрали.

Тя уточни, че 1,5 млрд. лв. са отпуснати авансово около 50 фирми. Според нея освен че няма обществени поръчки за въпросните проекти, цените на всяка услуга са били определяни по оферта на фирмата изпълнител: "Цените в строителството се определят, след като проекта го има на хартия, с много планове, чертежи, изчисления, документи и количествено-стойностни сметки, в които пише – ще има бетон 100 кубика, желязо еди-колко си тона и т.н. Накрая това се превръща в една обща прогнозна стойност за съответния процес. Предприет е огромен инвестиционен риск да се раздават пари на фирми, които не са били необходими към 2019 г., тъй като не е имало готовност“, уточни Комитова.

Тя изтъкна, че това са недопустими пропуски от страна на шефа на „Автомагистрали“ Стоян Беличев, който ще бъде отстранен от поста.

По думите на министъра на икономиката Кирил Петков проблемите в Министерството на икономиката и регионалното министерство са много общи – в сферата на магистралите и язовирите. "Едни огромни дружества – „Автомагистрали“ и „Държавна консолидационно компания“, служат за шапки, за да се избегнат обществени поръчки. Посоката оттук нататък няма да е просто да сме сигурни, че обществените поръчки са направени по честен начин, но има и компонент за икономическо развитие", заяви Петков. И добави, че за 416 язовира – 82% от договорите са сведени до седем компании от ДКК. От тях има само десет завършени язовира, които не са пуснати в експлоатация.

"Тези 416 язовира могат да имат 416 проекта, 416 надзора и 416 компании, които да строят, това са над 1200 компании. В момента имаме седем. Тези 1200 компании можеха да се финансират през ББР", уточни министърът на икономиката.

"Да върнем обществените поръчки, там където трябва. Не съм съгласна при строителство на пътища и магистрали да се прилага процедурата "инженеринг" - една и съща фирма проектира и строи даден обект. Ако има 84 свлачища, трябва да има избрани 84 проекта, 84 надзора и 84 строителни компании-изпълнители", каза и Комитова.

По думите ѝ моделът трябва да се насочи в друга посока – към малките и средни компании, "които са гръбнакът на средната класа". 

Добрата новина според Кирил Петков е, че след осветляването на този начин на правене на бизнес, обществото вече няма да го приема. Той обяви и че следващата седмица Българската банка за развитие вече ще има работещ надзор, а ремонтираните язовири ще започнат да се пълнят.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във