Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Потребителска асоциация: Нелоялни търговски практики има на 70% от пазара

 Към момента 70 на сто от целия пазар у нас заемат нелоялните търговски практики. До скоро те бяха 63 процента от всички. Екип от експерти направи анкета на тема:  „Влиза ли в капан потребителят при неправилно обявена цена”. Изследвано е поведението на хората на малък пазар в центъра на София на 200 метра от сградата на Комисия за защита на потребителите в продължение на седмица. Това съобщава Националната Асоциация за защита на потребителите.

Експериментът на членовете на асоциацията бе съсредоточен върху продажбата на ягоди. Навсякъде по сергиите е обявена цена за 0.500 кг. Първата нула е силно издължена, а цифрите след нея са смалени и петицата е направена тумбеста. Грамажът е поставен в десния долен ъгъл на етикета. В стационарните търговски обекти наоколо цената е обявена за килограм с малко по-високо число. 90% от анкетираните купуват ягоди последно, след като са напълнили потребителските кошници, тъй като плодът лесно може да бъде смачкан. Хората си правят предварително проучване на цените преди да преминат към покупките. "Установихме, че те са запаметили цената и сравнявайки я с цената в стационарните обекти за ягоди, в напрегнатото ежедневие остават с впечатлението, че тук е по-ниска, пропускайки факта, че умножена по две, всъщност е по-висока", казват участниците в експеримента.

Това, според тях, е класическа нелоялна търговска практика – начинът по който е представена информацията за грамаж и цени. Самата цена  се обявява за единица мярка, независимо дали става въпрос за тегло или дължина. Единицата мярка показва, че цифрата е 1 (едно). 

Във Варна, в два големи търговски обекта, експерти на Националната асоциация за защита на потребителите проведоха 2 експеримента.

В първия обект, в кошница са сложени над 30 пакетирани продукта - повтарящи се различни видове, на стойност 92 лева. Предварително бе направена калкулация.

"Когато застанахме пред касата, операторът започна да чете много бързо и рутинно баркодовете и да подготвя за експедиция отчетените на касовия апарат стоки. Какво маркира - само той си знаеше. Дипслеят на касовия апарат беше обърнат към него и ние нямахме видимост.  За наше учудване накрая сметката беше 98 лв. След като се отдръпнахме от касата, започнахме внимателно да следим една много дълга, почти еднометрова касова бележка и след около 15 минути установихме, че той е таксувал два пъти три пакетирани продукта на обща стоиност 6 лв. При опита да направим рекламация той възмутено ни отговори „слепи карти не играят” и беше прав. Много трудно може да се докаже дали той умишлено е маркирал в повече няколко пъти опаковани продукти или ние сме ги укрили. Но едно е безспорно – там, където той гледаше и виждаше цифровото изражение на нашето задължение породено от таксуването,  за нас бе недостъпно да погледнем", обясняват инспектиращите.

Същото се повтори в специализиран магазин за перилни препарати. "Предварително опарени попитахме касиера може ли да ни позволи да намерим подходящ ъгъл, от който да виждаме какво излиза на дисплея, докато маркира. Отговорът беше „това не е ваша работа”.

Изводите на Асоциацията са, че продължават мъките на потребителя и нелоялните търговски практики стопяват неговите доходи капка по капка. А знаем поговорката - „капка по капка – вир става, а вир по вир – язовир”.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във