Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Потребителят става по-рационален по време на криза

Кризата, причинена от епидемията от коронаворуса, е свила потреблението до най-необходимото - това сочи социологическо проучване. Намалили сме купуването на козметика и безалкохолни напитки. Вероятно ще се откажем от пътуване и почивка през лятото, отчитат социолозите.

"Естествено ще преразглеждаме списъка с покупките си, вероятно по-рядко ще излизаме извън него, когато сме в магазина. Това означава, че ще намалим спонтанното си харчене", заяви Добромир Живков от „Маркет линкс“. 

Потребителят ще се опита да бъде по-рационален в пазарното си поведение. 60% от анкетираните още преди месец са заявили, че ще започнат да ограничават разходите си. Най-потърпевши са туристическите услуги и продукти. Ще пътуваме много по-малко, немалко хора ще се откажат от традиционната си годишна почивка, особено лятната.

Ще спестяваме от посещения на театри и кина, отчита проучването. Очакванията са да бъде засегнато и ползването на телекомуникации. Няма да пестим обаче средства за здраве.

"63% от българите казват, че обичайно правят разходи за дрехи и обувки. 41% казват, че ще съкращават от тези разходи. Виждаме, че 2/3 от тези, които харчат, вече заявяват готовност да съкратят", съобщи Живков.

Винаги, когато има несигурност, хората изкачват и не харчат безразборно, напомня социологът.

"Дори финансовите къщи, които отпускат бързи кредити, регистрират силен спад. Има едно въздържане от потребление и неслучайно в Западна Европа се говори за това, че пътят на излизане от кризата минава през насърчаване на потреблението. Представете си, ако утре отворят търговските обекти, но никой не смее да си харчи парите. Икономиката няма да се съживи", отбеляза пред БНР Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциацията "Активни потребители".

Facebook logo
Бъдете с нас и във