Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Поне на хартия, в Ловеч наистина ще правят електромобили

Германци си харесаха изоставената основно площадка на  завод „Балкан“ в Ловеч, който е част от империята на братя Домусчиеви. И естествено те се сдобиха със съдружник в проекта за производство на електромобили в България. Човек би помислил, че служебното правителство е поело щафетата от предишното в бизнес обгрижването на фамилия Домусчиеви.

 

Събитието на предизборната седмица, определено от икономическия министър като скоростно намиране на чуждестранен инвеститор, което да послужи като показно за потенциала на българската икономика, се случи в събота. Така, както бе планирано и обявено седмица по-рано от самия министър.

Официално бе оповестено подписването на меморандум за изграждането на завод за производство на електромобили в Ловеч.

С неподправен ентусиазъм бившия президент Росен Плевнелиев и настоящ председател на автомобилния клъстер в България, изрази огромната си благодарност на служебния министър на икономиката Кирил Петков за работата му по привличането на германския стартъп за електроавтомобили Next.e.GO Mobail SE в България.

"Никога не съм си представял, че само за пет седмици един министър, при това от служебно правителство, може да свърши толкова много работа за реализацията на една такава инвестиция. Много съм горд с вас". Това бяха думите на произведеният в почетен председател на автомобилния клъстер Плевнелиев. За изпълнителен директор е назначен Любомир Станиславов, собственик на " Авто Парк България" ЕООД.

Кой всъщност е инвеститорът?

Акционерното дружество „Некст.е.ГО България“ АД е било учредено на 30 юни тази година, сочат данните от Търговския регистър.  

Някак е странно, но всички хубави (поне на първо време) неща в България се случват за един-два дни най-много...

Акционери в него са германската „Некст.е.ГО Мобайл“ СЕ  и „Адванс Пропъртис“ ООД на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Разпределението на записания капитал от 50 000 лв. е  50.002%  за германското дружество и 49.988% за компанията на братя Домусчиеви.

Причината за българското участие очевидно е свързана със собствеността на избрания от германците терен, на който ще бъде изграден завода.

Става въпрос за основната площадка на бившия машиностроителен завод "Балкан" в Ловеч, която пустее от години. Терените тук формално се водят на  "Балкан" АД, но в графата юридическо лице, чрез което пряко се упражнява контрол, е записан „Напредък Холдинг“ на Домусчиеви. 

Данъчната оценка на целия имот е към 9.5 млн. лева.

По всяка вероятност, необходимият за производството на електромобили терен вече е изваден от активите на „Балкан“ АД (чиято собственост минава през няколко фирми - "София Офис Сентър - 2" ЕООД, собственост на „ София Офис Сентър Билдинг-2, за да се стигне до крайният собственик - регистрираната във Великобритания компания  „Юро Пропърти (Риъл Истейт) КО Лимитид, след което е прехвърлен на „Адванс Пропъртис“. 

Така, че при бъдещо увеличаване на капитала на „Некст.е.ГО България“, който едва ли ще остане 50 000 лв., този терен може да се окаже апортиран в новото дружество. Засега е известно, че внесеният капитал е в размер на 12 500 лв. от записаните 50 000 лева.

Въпреки че окончателните параметри на бъдещата инвестиция засега са с много неизвестни, вече беше анонсирано, че ако проектът се реализира в цялост, общият размер на капиталовложението може да достигне 140 млн. евро.

Управлението на „Некст.е. ГО България“  

е поверено на шестчленен съвет на директорите.  От протокола на заседанието му на 30 юни, публикуван в Търговския регистър, става ясно, че в него влизат германците д-р Матиас Бертлинг, д-р Томас Бладес и Клаус-Петер Кийл. 

Българското представителство за Адванс Пропъртис"  е чрез Георги Домусчиев. Вторият български представител в борда е "Авто Парк България" ЕАД, а неговия собственик Любомир Станиславов ще бъде и един от изпълнителните директори. Шестият член на борда е физическото лице Асен Хинов.

На учредителното събрание на дружеството са  избрани и изпълнителните членове на Съвета на директорите на дружеството, които ще управляват и представляват новият инвеститор у нас – това са д -р  Матиас Бертлинг и "Авто Парк България" ЕАД. 

И директорите на "Авто парк България" потвърждават - голямо бързане ще е било...

Любопитното в случая  е, че едноличното акционерно дружество на Станиславов (заедно с „Виестон Електроникс България“ ЕООД, собственост на американската Вистеон Глобъл Електроникс, Инк.) управлява и  сдружението „Аутомотив клъстер България“, чийто 

почетен председател е именно президентът Плевнелиев. 

Това на практика обяснява възторжените му слова при подписването на меморандума и хвалбите по адрес на "министър от служебния кабинет на Радев", когото Плевнелиев не пропуска да "ухапе" при всяка своя медийна изява. Което само показва повратливостта на всички фаворити на експремиера Борисов.

Събуждането на интереса към страната ни беше определено от министър Петков с думите:

Сега България има пореден шанс да стъпи на световната автокарта с нещо повече от части, кабели и компоненти“.

Петков вече обяви, че вече присъстващата в България Bosch ще доставя голям дял от частите, така че този път няма да става дума просто за асемблиране. Такъв беше случаят с последния построен и поработил няколко години завод на "Литекс моторс" (отново в Ловешкия район), който сглобяваше китайските Great Wall.

Министърът изтъкна още, че  

Next.e.GO Mobile бързат с инвестицията

тъй като конкуренцията на пазара на електромобили е много сериозна и надеждите са заводът да е готов до две години.

Като при всички подобни случаи, на преден план отново излезе въпроса каква ще бъде държавната помощ, ако този проект се реализира.

Ако съдим по думите на министър Петков , тепърва има много подробности за уточняване, преди производството да стане факт.  И няма как основна част от преговорите да не е и за

държавната помощ, която правителството може да отпусне 

на проекта. Нека не забравяме, че при подобни инвестиции производителите очакват значителна подкрепа от страните, в които навлизат. В случай като този, ако предложеният проект е в беден район,  държавната помощ е възможна и може да е значителна. Вече се заговори за правителствена подкрепа на инвестицията с около 34 млн. евро.

Тук е моментът да припомним, че при проекта на Volkswagen, който беше за 1.4 млрд. евро, страната ни  предложи субсидиране от около 300 млн. евро, но тъй като комшиите ни от Турция предложиха 900 млн. евро, компанията не остана у нас. 

Не е ясно и дали предложеният проект ще замени или ще допълва обявеното в края на миналата година капиталовложение за автомобили на „Некст.е.ГО Мобайл“ в Гърция. Тогава компанията сключи меморандум за намерение в Атина, с който разкри плановете си да инвестира 100 млн. евро в страната и да произвежда там до 45 000 коли на година.

Стартъп-ът е създаден преди шест години в Аахен под името „е.Go Mobile“ от университетския преподавател Гюнтер Шу, чийто предишен проект за електрически ванове StreetScooter е купен от Deutsche Post. 

Прототипът на първия модел e.GO Life е пуснат през 2017 г., като първите доставки започват две години по-късно. Четириместната кола се предлага в няколко разновидности, като най-голямата батерия предлага пробег от около 130 км. Цената е около 26 000 евро, но с предлаганите субсидии в Германия може да достигне 17 000 евро.

Преди месеци основателят на компанията Гюнтер Шу обяви пред пред Forbes, че стратегията на компанията не е да изгражда мегазаводи, а локални производства - тъй наречените микрофабрики за устойчиво производство, които да са близо до местните пазари. "Производствената ни структура позволява създаването на рентабилни микрофабрики с годишен обем от 20 000 коли, чрез които бързо да достигаме до значимите пазари в цял свят. Те са предприятия с ниски капиталови разходи, а принципът им може да бъде копиран и приложен в нови и нови локации",  казва Шу.

В този смисъл министър Петков ясно заяви, че 

страната ни е предпочетена 

в конкуренцията на други европейски държави. „Реално те избраха България, защото голяма част от добавената стойност и доставчиците са от тук. Затова клъстерните стратегии работят, когато имате доставчици, локирани на няколко километра от вас, шансът да направите завода е много по-голям".

Както се разбра инвестицията е резултат от успешното сътрудничество и работа на Министерството на икономиката, Аутомотив Клъстер България, частни инвеститори и институции в България и Германия. Министър Петков и представители на фирмата показаха и тестваха колите пред медии.

Facebook logo
Бъдете с нас и във