Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Полет над... премиерската амбиция

След магистралите, спортната зала и метрото новият приоритет на премиера Бойко Борисов изненадващо стана трансформацията на летището в Балчик от военно в гражданско. С невиждана досега за българските управници скорост - за по-малко от месец, идеята се превърна в реален проект и вече се гонят срокове - до месеца май 2012-а на пистата трябва да кацат самолети с туристи.
Странното е, че този път министър-председателят отказва да чуе съображенията дори на министрите си по темата. Дори опасенията на Симеон Дянков, че Европейската комисия може да ни накаже, не трогнаха Борисов и макар че липсват каквито и да е сериозни икономически аргументи за необходимостта от ново летище само на 50 км от варненското, по негово нареждане вече е създадено държавно дружество Летище Балчик ЕООД с капитал 390 хил. лева. Успоредно с това хората на строителния министър Росен Плевнелиев са натоварени със задачата за ново асфалтово шосе, което да свърже пътя Варна-Дуранкулак с бъдещия граждански аеропорт.
Цялото това бързане, прескачането на редица процедури и отхвърлянето на мнението на експертите няма как да не предизвикат съмнения за някакви задкулисни договорки с бъдещ концесионер или задоволяване на частни интереси с държавни средства. Да не забравяме, че точно Борисов неспирно повтаря как трябва да затягаме коланите, а сега с лека ръка вади 40 млн. лв. за нещо, от което никак не е сигурно, че ще има полза.
Официалната позиция на премиера е, че така ще се разбие монополът на Летище Варна и ще се засили конкуренцията. Според него: За да няма повече коментари по тази тема: Летище Балчик умишлено години наред не е пускано, за да може да има монопол на Летище Варна и всички туристи за Северна България да минават през него. По време на правителственото заседание в началото на юли той каза още: Местните оператори, собственици, хотелиери и бизнес - с всички съм се срещал, даже бяхме и с министър Московски единия път. Всички казват - никой нямаше кураж да го направи това, затова не е и правено. Така че считайте, че това е политическо решение.
Сред министър председателските аргументи е и че това веднага ще активизира собствениците на другите летища да си ги превърнат от селски кокошарници, каквито са в момента, в нормални летища.
Очевидно Бойко Борисов толкова е запален от тази идея, че на заседанието на кабинета на 3 август вече бе подготвен с карта на проекта, за да покаже на министрите си като учител на ученици как ще изглежда балчишкия аеропорт. Това е сега действащата писта, която я има и се отремонтира. Тук се правят по два джоба за обръщане. Включително 747 може да каца на нея, защото е направена за военните. Ето оттук се пробива, тук е пътят, който отива на централното шосе. Тук тези земи са общински. Това е паркингът на самолетите, които, след като обърнат, идват на рульожката и тук се подреждат. Тук имаме да направим една административна сграда, където се слагат митниците, граничните и всички останали, а тук са секретните обекти, които са на военните, остават радарите и т.н., да си ги ползват. Ето така ще изглежда летището, категоричен е ръководителят на правителството.
Едно по-внимателно вглеждане в детайлите обаче повдига много въпроси. Сега т. нар. от премиера монопол на варненското и бургаското летище се осъществява от Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт АД. Собственици на капитала му са германската компания Фрапорт АГ и Еърпорт сървисиз, собственост на Химимпорт, чрез едноличното акционерно дружество Молет. Случайно или не, друга фирма от групата около Химимпорт - ТПО Варна ЦППБО, е изготвила приетия през май 2009-а предварителен проект на Общия устройствен план на Варна, в който е записано, че в бъдеще би могло да се търси изнасяне на Летище Варна на север, като за най-лесно се посочва използването на военното летище в Балчик.
Има и друго - този месец изтича петгодишното споразумение между военното министерство и Албена АД за съвместно използване на балчишкия аеропорт. При подписването на договора през 2006-а изпълнителният директор на дружеството Красимир Станев заяви, че е готов да инвестира няколкостотин хиляди лева за ремонт на летището, което може да бъде използвано за излитане и кацане на малки самолети до 7 тона. Но сега Станев е на по-друго мнение, тъй като държавата не полага грижи за обекта. Иначе е убеден, че летището има голям потенциал. Към момента Албена АД стопанисва две лицензирани летища - край Приморско и край софийското село Лесново.
Сред възможните подбудители на министър-председателя попадат и собствениците на голф комплексите в региона около Балчик, най-малкото защото Борисов сподели за първи път новата си идея при откриваше Thracian Cliffs в началото на този сезон.
Каква точно е истината ще разберем догодина. Погледнато чисто пазарно, едно такова летище може да привлече полети само ако предложи значително по-ниски цени за обслужване и летищни такси от варненското. Но според хората от авиобранша и това не е гаранция, тъй като в морската ни столица може да се предложи комплексно обслужване на самолетите и пътниците, докато в Балчик поне през първите години това няма как да стане. Да не говорим, че още тази есен започва сериозна реконструкция на варненския аеропорт и строителството на нов терминал, което допълнително накланя везните в негова полза. Поради това далеч по-разумно изглежда предвидените за балчишкия градеж 40 млн. лв. да се инвестират например в пътища, така че туристите лесно и бързо да стигат до курортите по Северното Черноморие. Само че, както изтъква Бойко Борисов - политическото решение вече е взето.

Facebook logo
Бъдете с нас и във