Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Появи се кандидат за тол-системата

Въпреки съдебните перипетии около изграждането на тол-системата и въвеждането на електронна винетка интерес към тази процедура определено няма да липсва. Например тази седмицата един от потенциалните кандидати излезе на сцената. Става дума за словашката SkyToll, която е изградила и обслужва подобна технология. 

"В Словакия през 2010-а SkyToll изгради напълно функционална система за електронно събиране на таксата за рекордно краткия срок от 11 месеца. Още след първата година тя отчете и рекордна ефективност в събирането в размер на 98.99%, като спечели и наградата на международната федерация за автомобилен транспорт International Road Federation за изключителен принос към професията. На базата на целия натрупан опит ние сме напълно убедени, че спътниковата технология GNSS представя оптималния вариант и за нуждите на българския стопанин на пътната мрежа", заяви изпълнителният директор на фирмата Матей Окали.

В централноевропейската страна такса се събира за 17 741 км пътища, от които 889 са първокласни, а останалите с по-нисък разряд. Системата е изготвена напълно в съответствие с изискванията на Европейския съюз за оперативна съвместимост и дава възможност за локализиране на автомобилите, управление на трафика и планирането на концепцията за т.нар умни градове (smart cities). Размерът на плащането се определя според категорията на колата, броя на мостовете й и класа вредни емисии. Благодарение на технологията през 2016-а в словашкия държавен бюджет са постъпили над 193 млн. евро от експлоатацията на товарни автомобили над 3.5 т и автобуси с капацитет над девет лица, а за всичките години от въвеждането й - над 1.174 млрд. евро.  

"Сред главните предимства на нашата система са преди всичко възможността за много бързото й изграждане и въвеждане в експлоатация, ефективното събиране на таксата чрез всички типове наземни комуникации и ефективното обслужване с ниски разходи. Тя позволява също така по всяко време гъвкаво да се променят параметрите, например обхватът на облаганата с такса мрежа, без да се налага изграждането на постоянни контролни портали. Уверени сме, че всички тези ползи могат да бъдат оценени и от отговорните институции в България", смята Окали.

У нас тол-системата предвижда въвеждането на платено преминаване за автомобилите над 3.5 т, а за леките коли ще остане да действа винетката, която вече няма да е хартиена, а електронна. Платеното преминаване ще обхване магистралите както и пътищата първи, втори и трети клас, или над 16 300 километра. Правителството в оставка неведнъж е отбелязвало, че очаква годишните приходи от него да са около 1.5 млрд. лева, които ще се използват за поддръжка и по-нататъшно развитие на транспортната инфраструктура. Но сегашната опозиция - в лицето на БСП, е категорично против аргумента, че по този начин около 85% от всички републикански пътища в страната ще бъдат платени - нещо, което го нямало никъде в Европа. Според "червения" депутат  Георги Свиленски Унгария е с най-високия процент на платени пътища - 15%, докато във всички останали европейски държави той е между 1 и 3 на сто. От БСП настояват да се плаща само за преминаването по магистралите и първокласните шосета.

Facebook logo
Бъдете с нас и във