Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Подписаха концесията на летище София

Днешното подписване на концесията на летище София е показателно за това, че нашите европейски партньори са добре дошли в България. Това заяви премиерът Бойко Борисов, който присъства на подписването на договора за концесия за строителство на обект „Гражданско летище за обществено ползване София” – публична държавна собственост.

Процедурата за концесионер бе спечелена от консорциум „Соф Кънект“, с летищен оператор „Мюнхен“, в който участват немски, френски и австрийски компании.

„С такива европейски партньори съм убеден, че България ще върви напред. Надявам се, че летище София ще продължи да работи като едно от най-добрите в региона“, подчерта премиерът Борисов.

Инвестициите на концесионера ще бъдат в размер на не по-малко от 608 милиона евро за срока на концесията – 35 години. Те ще бъдат насочени към подобряване и усъвършенстване на нивото на обслужване на Летище София, осигуряване на надеждност, достъпност, поддръжка, безопасност, сигурност, здраве и околна среда.

В средата на юли се очаква концесионно плащане в размер на 550 млн. лв. без ДДС от консорциума "Соф кънект". Очаква се правителството да използва средствата за оздравяването на БДЖ.  Без да свързва плащането за концесията и БДЖ, премиерът Бойко Борисов разпореди "веднага да се възложат нови влакове с климатици и интернет."

На 5 юни Върховният административен съд потвърди избора на концесионера, отхвърляйки жалбите на останалите кандидати в процедурата.  В консорциума “Соф Кънект”  водеща е френската компания “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс” в партньорство с оператора на летище Мюнхен - “Флугхафен Мюнхен” и с "Щрабаг". Обединението предлага годишно концесионно плащане в размер на 24.542 млн. евро и 608 млн. евро инвестиции за срока на концесията.

"Кои са те, от Анадола ли са. Защото ни обвиняваха, че ще дадем летището на Анадола", обърна се тогава Борисов към транспортния министър Желязков. Министърът уточни, че оператор е летището в Мюнхен, а основен партньор е международният фонд "Меридиам", 1% държи австрийската фирма "Щрабаг"

Стратегията на консорциума предвижда увеличаване на пътниците до 8.8 млн. до 2022 г. Планирано е да се направи ремонт на терминалите 1 и 2, както и открит паркинг за автомобили. Нагласите са пътниците на софийския аеропорт да нараснат до 2030 г на 12.3 милиона.

Тогава ще се направи и най-голямата инвестиции в изграждането на нов - трети терминал. Той ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Разстоянието от летището до самолета ще се минава пеш от пътниците, а не по-ръкав, заради предпочитанията на нискобюджетните авиокомпании. Ще бъде построен и нов паркинг за 1459 автомобила.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във