Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Подновява се градежът на "Струма" край римското селище "Скаптопара"

Археологическите находки от римското селище "Скаптопара" край село Покровник  ще бъдат преместени в специално изграден сервитут към автомагистрала "Струма". Те ще  бъдат консервирани и по този начин ще се запази автентичността и целостта им. Идеята е находките да бъдат поставени в непосредствена близост до аутобана, така че да са достъпни за туристите. Около това решение се обединиха министърът на културата Боил Банов, кметът на Благоевград  Атанас Камбитов, шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов и др.  То бе подкрепено и от представители на инициативния комитет за опазване на древния обект и бизнеса в града, експерти от регионалния исторически музей - Благоевград, и археолози.

 По този начин строителството на "Струма" ще може да продължи, без да се търсят варианти за промяна на трасето.

Проблемите около съдбата на археологическия обект не са от вчера. Както "БАНКЕРЪ" писа през август, държавата, археолозите  и гражданите не успяваха да намерят пресечна точка на мненията си как да се постъпи с историческите ценности. В дискусията се включи и Съюзът на архитектите, който организира кръгла маса на тази тема. Тогава по идея на арх. Веселин Дуковски  бе предложено да се изготви  устройствена концепция  за създаването от двете страни на пътя на комплексен обект за обслужване и атракции  с максимално запазване на археологичните находки и  експонирането им. Според  арх. Дуковски по този начин няма да се наложи съществена промяна на инженерния проект.

По същото време председателят на съюза на архитектите арх. Георги Бакалов каза за вестника, че няма никакъв проблем практиката, прилагана за крайпътни търговски обекти, да бъде използвана и в този случай. Идеята е да бъде изграден търговско-туристически комплекс, чиято основна задача ще е да представя историческото ни минало. Арх. Бакалов отбеляза също, че  единственото, което трябва да се направи, е вход и изход  от магистралата към  археологическия обект и тогава тя няма да работи единствено като скоростно трасе, което на практика се превръща  в разделител на територията, а ще придобие и обслужваща функция.

Очевидно чак сега и държавниците са стигнали до този извод и решението им се доближава до това на архитектите. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във