Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

По-високи екотакси за старите коли

Министърът на околната среда и водите обяви намеренията си да промени размера на екотаксите, които задължително плащаме, за да регистрираме автомобила си в КАТ. Идеята на Димов е за най-старите коли таксата да нарасне драстично, докато електромобилите да не бъдат таксувани. Колите с хибридни двигатели ще плащат по-малко, а при автомобилите до 5-годишна възраст няма да настъпят промени. Екоминистърът уточни пред БНТ, че новите такси ще обхванат и тежки превозни средства.

Най-високите екотакси ще засегнат множество шофьори, тъй като по данни на министерството над 1 милион коли по българските пътища са над 20-годишни.

През 2016-а второто правителство на Бойко Борисов увеличи таксата за автомобили, които са над 5-годишни с 3% - от 253 на 260 лв., а за тези над 10 години тя достигна 275 лева. Тогава аргументът на кабинета бе да се насърчава използването на екологични возила.

Като цяло целта на екотаксата е с натрупаните пари да се финансира рециклирането на колите след излизането им от употреба.

Нено Димов съобщи също така, че ще бъдат завишени и критериите при техническите прегледи, особено в частта им за вредните емисии. От изказването му се разбра, че той не се е отказал от "акцията" с газовите анализатори. Търси се вариант МВР да стане бенефициент по оперативната програма "Околна среда" и със средства от нея да се купуват устройствата.

Димов възнамерява да се развихри и на европейско ниво. Той сподели, че България ще предложи въвеждането на общ регламент за износа на дизеловите автомобили. Идеята му е страните, които изваждат от пътя такива возила, да забранят и износа им към други страни.

По отношение на замърсяването на въздуха от битовото отопление екоминистърът заяви, че амбицията е още за следващия отоплителен сезон да има изисквания към съдържанието на сяра и пепел в брикетите и въглищата. Според него въвеждането на такива екостандарти е лесната част, но по-труден ще е контролът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във