Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПО СЛЕДИТЕ НА ПОТЪНАЛИТЕ РОМСКИ МИЛИОНИ

КОМИСИЯТА ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА НИЩИ ПРОЕКТ ПО ФАР ЗА 3 МЛН. ЕВРО

Хубава работа, ама българо-ромска. Приблизително така начин стоят нещата с усвояването на милионите евро за интегриране на малцинствата, които Европейският съюз ни отпуска всяка година в рамките на своята програма ФАР. Както в. БАНКЕРЪ вече писа в броя си от 19 август, Комисията за борба с корупцията към Народното събрание планира да вземе на специален отчет всички
ромски проекти
финансирани от общността след 2001-ва. Колкото и да е закъсняла тази мярка, тя безспорно е повече от необходима. Въпреки потрошените през последните няколко години немалко евросредства, битът и нравите на по-мургавите ни сънародници не са се променили особено. За сметка на това скандалите около изпълнението на ромските проекти от Националния съвет за етнически и демографски въпроси към кабинета и десетките неправителствени организации следват един след друг. Лошото за нас е, че в Еврокомисията съвсем не са вчерашни и започнаха да се усещат, че субсидиите, които ни отпускат за сближаване с малцинствата, се обезценяват някъде из бюрократичните ни лабиринти.
Конкретният повод парламентарната комисията Антимафия да се заеме с разплитането на ромските финансови далавери стана
докладът на консултантската компания
ЕКОТЕК за изпълнението на проекта по ФАР-2001 Интеграция на ромското население на стойност 3 млн. евро. От тях 2.3 млн. евро са от бюджета на Евросъюза, а 675 хил. евро са под формата на национално съфинансиране от хазната. Целта е обучението на 300 учители и 100 помощник-преподаватели в смесените региони, назначаването на 100 души от малцинствата в държавната администрация, осигуряването на компютри, учебници и учебни материали за невръстните ромчета, както и подготовката на законови промени срещу етническата дискриминация. Като изпълнители от българска страна са записани Националният съвет за етнически и демографски въпроси и Министерството на образованието и науката, а координатор при усвояването на парите е бюджетното ни ведомство.
Според българския отчет, изпратен до Еврокомисията, проектът е
приключил успешно
през есента на 2004 година . Нещо повече, той бе включен и в издадената неотдавна брошура от Министерството на финансите с изрядни проекти по ФАР. Както се казва пито-платено. Оказва се обаче, че консултантите от ЕКОТЕК са на малко по-различно мнение. В своя финален доклад до Европейската комисия (от 24 ноември 2004-а) те са дали незадоволителна оценка за изпълнението на начинанието. Експертите на компанията с изненада са установили, че действащото у нас законодателство не допуска помощник-учители в класните стаи, които да превеждат от български на ромските ученици. По подобен начин стоят нещата и с планираното назначаване на 100 държавни чиновници (и то с основно образование) от ромски произход. Съдейки по все още актуалните разпоредби на Закона за държавния служител, това не би могло да стане без наличието на диплома за завършено висше образование, а и преминаването през конкурс е задължително. Излиза, че сме се опитали, меко казано, да позаблудим Брюксел, получавайки помощ за нещо, за което от самото начало е било ясно, че не може да се осъществи на практика.
До сходни заключения е достигнал и проведеният
паралелен мониторинг
върху проекта от неправителствената организация Амалипе. Именно нейни представители подават в началото на юли тази година сигнал до парламентарната Комисия за борба с корупцията за нередности при усвояването на 3-те млн. евро. Според председателя на Амалипе Деян Колев проектът е бил подготвен без предварителни проучвания дали има възможност за назначаване на помощник-учители и кои училищни директори биха се съгласили в един и същи час в класните стаи да влизат едновременно двама преподаватели. Отделно той е разработен от чуждестранни консултанти, които не са били наясно с българските образователни нормативи.
Съмненията за далавери с парите за ромите от ЕС се появиха за първи път през март миналата година. Тогава кабинетът на НДСВ уволни секретаря на Националния съвет за етнически и демографски въпроси Михаил Иванов. Мотивите за освобождаването му не бяха оповестени официално, но се предполага, че една от причините е и споменатият доклад на компанията ЕКОТЕК.
В интерес на истината, странностите около усвояването на ромските милиони съвсем не свършват дотук. В подадения от организацията Амалипе сигнал до комисията Антимафия се посочват доста любопитни моменти и при
избора на фирми
изпълнителки на проекта Интеграция на ромското население. Тази отговорност е вменена в началото на 2003-а на Централното звено за договаряне и финансиране към Министерството на финансите. Неговите представители в конкурсните комисии обаче имат само съвещателен глас при избора на изпълнителите, а крайното решение се взема от т. нар. бенефициенти (Националния съвет за етнически и демографски въпроси и образователното ведомство).
Първият търг е за техническа помощ (в размер на 765 хил. евро) и е насрочен за януари 2003 година. Но после е отменен, тъй като от финансовото ведомство преценяват, че нито един от явилите се кандидати не отговаря на изискванията за участие в надпреварата. Упражнението е повторено няколко месеца по-късно - през юни 2003-а, и за победител с максимален актив от точки (общо 100) този път е обявен консорциумът с австрийско участие Кеър Интернешънъл (Care international). В тази история на пръв поглед няма нищо нередно. Затова е учудващо, че от Министерството на финансите са отказали да предоставят поисканата им от парламентарната Комисия за борба с корупцията информация кои са били останалите кандидати и кои са подгласниците на Кеър Интернешънъл. По думите на председателя на комисията Бойко Великов той е получил писмо от министър Пламен Орешарски, в което данните за това наддаване са определени като конфиденциални.
По доста
интересен сценарий
протича в средата на 2003-а и вторият от общо трите търга по ромския проект. Той е за възлагане на поръчка за доставка на стоки за 1.470 млн. евро и е разделен на три лота. Първият е за снабдяване на ромските деца с книги, образователни материали и игри и наддаването първоначално е било насрочено за август 2003-а, но после е отменено поради липсата на кандидати. През ноември същата година почти на пожар (в рамките на две седмици) е организирано повторно наддаване и за победител е обявен единственият кандидат -консорциумът между издателство Просвета АД и Комсет АД. Той е било облагодетелстван и от изискването изпълнителят да достави едновременно учебници и помощни материали, смятат от Амалипи. Според тях подобен критерий елиминира автоматично възможността за участие в търга на дистрибуторите само на учебни материали (тетрадки, химикали и др.) и дава сериозно предимство на издателските къщи.
Липсата на конкуренция явно се е отразила добре на спечелилите търга, тъй като по данни на антикорупционната комисията доставките им са на цени от три до
двадесет пъти по-високи
в сравнение с тези на вътрешния пазар. По този начин ромските първолаци например е трябвало да получат ножички с марка Солинген на цена от... 7 лева.
Един кандидат - Вилис ЕООД в съдружие с Интелект Ко ЕООД, се явява и печели и търга за доставка за обувки и дрехи за 158 487 евро. Реално наддаване (от четирима кандидати) се провежда само по третия лот за доставка на аудиотехника и компютри на стойност 126 780 евро, като победител в случая е Експрес Консулт София ЕООД. В свое изложение до Комисията за борба с корупцията от Министерството на финансите обясняват, че явяването само на един кандидат в търга не противоречи на правилата за управление на програма ФАР. Отделен въпрос е доколко това отговаря на изискванията на действащия у нас Закон за обществените поръчки.
При наличието на толкова много въпросителни както около процедурата, така и по изпълнението на един уж успешен проект по ФАР, не би трябвало да се изненадваме от предупрежденията на Европейската комисия, че не е изключено и да ореже част от помощта за страната ни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във