Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Пловдивски фирми искат летището

Община Пловдив не се отказва от идеята да й бъде прехвърлена изцяло собствеността върху летището в града. В момента държавата не удовлетворява това желание на общинарите, но и никой не знае докъде е стигнала процедурата за концесията на аеропорта - дали е прекратена, или продължава да тече.

В края на март за концесионер на "Летище Пловдив" беше определен консорциумът между китайската компания "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест". Но след като китайците обявиха, че няма да подпишат контракта с транспортното министерство, нещата отново са на кантар.

На второ място в надпреварата беше класирано обединението между пловдивските фирми ПИМК и "Тракия икономическа зона". И според правилата точно то трябваше да бъде поканено да подпише договор. Идеята на консорциума е да се изгради карго терминал, а след това да се намери специализирана фирма, която да го управлява. Кметът Иван Тотев вече обяви, че общината застава зад този кандидат, дори са го потвърдили и с писмо до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Самото обединение пък потвърди офертата си още на 7 август и желанието си да поеме концесията. Официален отговор от транспортното ведомство обаче все още няма.

Ще припомним, че в началото на август общинските съветници подкрепиха искането за безвъзмездно придобиване на 100% от акциите на пловдивското летище от въпросното министерство. В мотивите бе записано, че градските власти искат по-голямо участие в неговото управление, тъй като аеропортът и сега функционира с голямата подкрепа на община Пловдив и съседните й общини. Близостта на курорти като Велинград, Хисаря, Баня, Пампорово дава възможност и за по-активното участие на летището в регулирането на потока от туристи към тях. Кметът Тотев неведнъж вече е казвал, че общината има по-различна визия от тази на държавата за развитието на този обект.

Финансовите отчети към момента показват, че "Ллетище Пловдив" е със загуба от 1 000 000 лв., но по думите на градоначалника този лош резултат може да се промени с решения за оптимизация, както и със стратегии за привличане на свеж капитал. Според него не става дума за нещо по-различно от това, което прави държавата, само че всичко може да се прави с по-голяма мисъл за нуждите на града и местната икономика. Фокусът на бизнес стратегията може да е карго дейността на летището, както и увеличаването на пътниците, още повече, че регионът около Пловдив е богат на забележителности, а и много международни фирми имат бизнес там.

Процедурата по прехвърляне на собствеността обаче е дълга, защото трябва да се уточняват активите, част от които са собственост на "Гражданска въздухоплавателна администрация", коментира заместник-кметът Розалин Петков. За да има положително становище, е необходимо постановление на Министерския съвет, с което пък всички министерства да са съгласни и особено тези на регионалното развитие, на финансите и на транспорта.

Facebook logo
Бъдете с нас и във