Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Плавен ръст при наемите в търговски площи

Откриването на нови търговски площи ще е едно предизвикателство - и за пазара, и за инвеститорите.

След рекордния обем на инвестиционните сделки с търговски площи през 2017-а, пазарът в момента е подчинен изцяло на желанието на новите собственици за затвърждаване на пазарните им позиции. Растящите доходи в страната са доведоха до нарастване на потреблението, което е ключово за развитието на пазара на търговски площи, отчита от консултантската компания Cushman & Wakefield Forton в анализа си.

Благодарение на положителната икономическа перспектива в страната, много търговци считат настоящия момент за подходящ за разширяване на търговските си обекти. София и големите градове, останаха във фокуса на водещите компании в сектора на бързооборотните стоки, вериги спортни стоки, модни брандове в ниския и средния ценови клас и продуктите за здраве и красота. Заедно с това интересът на наемателите съвпадна с амбицията на наемодателите да подобрят позициите си на пазара. В резултат, няколко откривания на нови магазини бележат първите три месеца на тази година - Billa и Douglas в Bulgaria Mall, пет нови бранда от групата на LPP в Sofia Ring Mall и dm дрогерие в Mall Plovdiv.

"Наемите на първокласни площи - в търговските центрове и търговски улици в София, се движат плавно нагоре поради липсата на ново предлагане", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в консултантската компания. Средният наем на магазин с площ между 100 и 200 кв. м на добра локация в центъра на София е 50 евро/кв. метър. В търговските центрове той е около 32 евро/кв. метър. И в същото време реалната запълняемост в добре представящите се обекти е почти 100 процента.

За разлика от столицата, в другите големи градове в страната, предлагането на търговски площи се увеличава. През втората половина на годината се очаква да отворят Delta Planet Mall във Варна и Plovdiv Plaza в Пловдив. И в двата града вече има по два работещи мола и откриването на трети ще е едно предизвикателство. Планове за разширение на Galleria Мall в Бургас, обявиха и от Burgas MAS Real Estate.

От Cushman & Wakefield Forton очакват през 2018-а фокусът на инвеститорите да се измества към офис площите. Това обаче ще отвори врати за разширяване на различни групи наематели, като например банкови клонове, фитнес зали, кафетерии, модерни форми на магазини за книги и места за културни срещи и събития.

"Пазарът на търговски имоти няма как да достигне обема от миналата година заради ограниченото предлагане на първокласни активи. Не виждаме интерес от страна на нови инвеститори, затова очакваме доходността по сделките да се запази около 7% с тенденция плавно да намалява през следващите месеци", пояснява Иван Граматиков. По думите му в по-дългосрочен план тази тенденция едва ли ще се запази предвид покачването на лихвите и поскъпването на финансовия ресурс.

Facebook logo
Бъдете с нас и във