Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПЛАЩАМЕ 48 МЛН. ДОЛАРА ЗА РЕМОНТ НА 16 САМОЛЕТА МиГ-29

Договор за ремонт на българските изтребители МиГ- 29 подписа военният министър Веселин Близнаков на отбраната с руската фирма РСК МиГ във вторник. Руският самолетостроителен гигант се задължава да увеличи летателния ресурс на 16 машини (четири от тях са учебно-бойни) с пет години. За извършената работа военното ведомство ще плати 48 млн. щ. долара от перо капиталови разходи, заложени в бюджета му за тази година.
Първите шест ремонтирани машини трябва да пристигнат у нас след два месеца. Те са част от неустойката, която руската страна трябва да плати за провала на предишния договор за модернизация на българските изтребители МиГ- 29, сключен от кабинета Сакскобургготски през 2002 година. Тогава руската фирма РСК МиГ трябваше да ремонтира и да сертифицира 12 машини по натовски стандарт. Като подизпълнител бе привлечен ТЕРЕМ Георги Бенковски в Пловдив, който трябваше да получи 40% от стойността на ремонтните работи, предвидени в договора.
Каква бе причината за провала на първия контракт, така и не стана ясно. На 1 октомври 2003 г. заместник-шефът на руската самолетостроителна фирма Владимир Ерьогин поиска анекс към контракта, който да освободи руснаците от задължението да модернизират самолетите ни, като се позова на отказа на федералното правителство да одобри сделката с държава членка на НАТО. След два месеца българската страна получи писмо, че РСК МИГ най-сетне има разрешение от руските власти да извърши модернизацията. Започнаха ремонтните работи и първите шест машини бяха готови, но после изпълнението на контракта бе преустановено. Според руската страна - по вина на ТЕРЕМ, тъй като при ремонта на единия от изтребители са раздули прекалено едно от крилата, вследствие на което е бракуван цял МиГ- 29. Нанесени са щети на държавата за милиони долари. Според българските машиностроители обаче сделката се е провалила поради постоянните претенции на РСКА-МиГ за промяна във финансовите параметри на договора.
Въпреки разногласията за ремонт на българските МиГ-ове отново бе избран руският самолетостроителен гигант. Мотивите, че машините са високотехнологични, със сложна авионика и електроника, за да се повери реконструкцията им на фирма, която не е произвеждала този вид изтребители.
Въпреки уверението на военното министерство, че новият договор е изряден и че са предвидени всички възможни неустойки при неговото неизпълнение, остават открити два въпроса: кой ще модернизира машините по натовските стандарит и за колко пари и какво ще стане с договора след предстоящото сливането на РСК МиГ с други авиокомпании в Русия. Руската компания няма лиценз да направи модернизация по стандартите на алианса. За да се преодолее тази пречка, във военното ведомство вече се обсъждал вариант българската страна допълнително да сключи договори за доставка и монтаж на апаратурата за тактическа навигация и комуникация, инсталиране на опознавателна система свой-чужд, и на нови осветителни системи, с които работи авиацията на НАТО. Това допълнително ще оскъпи модернизацията на най-мощната ни ескадрила. Министерството на отбраната предпочита да не коментира тази тема. Друг проблем, който се очертава пред изпълнението на договора с РСК МиГ, е предстоящото безпрецедентно обединение на самолетостроителните фирми РСК МиГ, Сухой, Ил, Ту и още няколко граждански компании във Федералния авиационен консорциум. Някои среди у нас се съмняват дали новата мегакорпорация ще изпълни договорите, поети от фирмите преди сливането. Според заместник генералния директор на РСК МиГ Сергей Цивильов би трябвало новото обединение да гарантира изпълнението на контракта. Нещо повече - напълно реално е България да сключи нов договор за абонаментно обслужване, чрез който руската страна, било то РСК МиГ, или новият Федерален авиационен консорциум ще се задължат да поддържат по всяко време 70-процентна готовност на ескадрилата ни да лети.
В момента нито един МиГ- 29 от българската ескадрила не лети, тъй като още през есента летателната годност на машините изтече. Оттогава охраната на въздушното ни пространство бе поета от НАТО чрез изтребители на Гърция Турция и Румъния. В тази изключително конфузна ситуация се оказа, че Министерството на отбраната няма друг полезен ход освен да се съгласи на най-евтината оферта, за да вдигне по най-бързия начин машините във въздуха. Но това е временно решение. В Генералния щаб и в командването на ВВС отдавна си проби път мнението, че единственото кардинално решение на проблема е максимално да се ускори покупката на нови изтребители. След идването на власт на трипартийната коалиция преговорите с доставчиците и производителите на Ф-16, Ф-18, Еврофайтър, Грипен и Рафал обаче бяха замразени и във военните среди прогнозират, че е поне за следващите две години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във