Банкеръ Daily

Управление и бизнес

"Пладнешки грабеж" и "чист лобизъм": Браншовици против системата "бонус-малус"

"Бонус-малус" системата реално е грабеж на застрахователя от шофьора, стимулира паразитна печалба и неоснователното забогатяване на финансови институции. Не на последно място системата ще стимулира корупцията. Около това мнение се обединиха на пресконференция в БТА днес ръководителите на Българското обединение на шофьорите, Конфедерацията на автобусните превозвачи и Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка.Автобусните превозвачи откриха нова тема, по която да изразят недоволство от действията на държавата.

"Няма как да се съгласим, че ние ще плащаме веднъж глоба и санкция по Закона за движение по пътищата и втори път ще бъдем наказвани. Между другото и Законът казва, че никой не може да бъде наказван два пъти за едно и също нарушение. В случая се оказва, че може. Ние ще бъдем наказвани втори път с плащането на по-висока "Гражданска отговорност", заявяват от Съюза на автобусните превозвачи.

Браншова организация се обяви против въвеждането на системата "бонус-малус", тъй като така предложените текстове ще оскъпят непосилно застраховката за бранша, което ще доведе до закриване на междуградски линии и намаляване на персонала.

По думите на Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите, системата "Бонус-малус", която е обвързана с поскъпване на застраховка "Гражданска отговорност", вкарва в заблуждение, че ще имат бонуси водачите, защото не са правили нарушение на пътя 20 г. Експертът смята, че по-опасното нещо в тази системата е в "малус"-а.

Радков даде примери с разчети колко ще плащат семейства и фирми, ако направят нарушение на пътя според новата система. От тях става ясно, че ако за един лек автомобил, притежаван от нормално средностатистическо семейство в България, се извършат 2 или 3 нарушения за превишена скорост, то ще се плащат отгоре по 100 лв. на месец само за Гражданска отговорност.

При транспортните фирми, които имат по поне 10 камиона, се стига до 3 900 лв. отгоре. Нормална средна българска фирма плаща Гражданска отговорност от 39 000 лв. за 10 камиона, при нарушения обаче - сумата може да стигне до 156 000 лв., само ако един от водачите е сниман с превишена скорост.

Преди седмица Комисията за финансов надзор обяви, че е готова с проект на Наредба за системата "бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за шофьорите. Подобен документ бе публикуван за обществено обсъждане още преди една година. Влизането му в сила бе отложено заради изграждането на информационната система между МВР и Гаранционния фонд.

Идеята е водачите на МПС, които нямат  нарушение да плащат по-ниска цена от базовата, а хората с нарушения - по-висока. За най-недисциплинираните шофьори цената може да скочи до 400% спрямо базовата, а за изрядните намалението ще е до 25 процента.  Според проекта в зависимост от поведението си на пътя шофьорите ще попадат различен в клас по новата система "бонус-малус". 

Автобусните превозвачи вече обявиха, че започват едномесечни протестни действия заради неизпълнени от държавата обещания за решаване на проблемите в бранша. Сред тях са нерегламентираният превоз на пътници, ТОЛ таксите и субсидирането на сектора. 

Протестни действия на автобусните превозвачи започват на 13 декември и ще продължат до 13 януари. Ако дотогава няма пътна карта с ясно разписани поети ангажименти и конкретни срокове, ще започнат ефективни протести.

От бранша предупредиха, че заради въвеждането на тол таксите ще се наложи повишение на цената на превозите. Според разчетите автобусите над 12 тона ще плащат между 5 и 9 стотинки на километър, а тези, които са под това тегло – между 4 и 8 стотинки

Превозвачите твърдят, че имат и проблем с автогаровото обслужване, както и че ако те не бъдат извадени от толсистемата, ще има фалити на автобусни фирми. За последните години от 3000 такива, около 1500 са фалирали.

Facebook logo
Бъдете с нас и във