Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПИВОВАРИТЕ ЧАКАТ ХУБАВО ВРЕМЕ

Над 5 млн. хектолитра бира се очаква да купи българинът през 2006 година. Тази прогноза направи председателят на Съюза на пивоварите в България Владимир Иванов, като уточни, че цифрата е далеч под тази през 1990 г., когато българите са изпили над 7 млн. хектолитра. През 2005 г. производителите на бира успяха да продадат 4 224 951 хектолитра, което е ръст от 1% в сравнение с 2004 г., когато пивоварите са продали 4 215 150 хектолитра. Една трета от това количество е продадено в пластмасови бутилки, а износът е бил само 19 967 хектолитра. Според Иванов малкият ръст в продажбите през миналата година се дължи на необикновено студената зима и на наводненията, които сполетяха страната на три пъти през лятото. Прогнозата за ръста на продажбите през 2006 г. ще може да бъде изпълнена само ако времето през тази година бъде хубаво. Статистиката показва, че поради сезонността на консумацията на бира в страната продажбите на напитката в най-силния летен месец надвишават осем пъти тези в най-студените дни през зимата.
През последните девет години членовете на Съюза на пивоварите в България са инвестирали 337 млн. лв. в разширяване и модернизация на производството си. Само през 2005 г. сумата е 73 млн. лева. Най-много инвестиции е направило от Карлсберг - България АД - 32 млн. лв., следвано от Каменица АД и Загорка съответно с 13.7 млн. лв. и 8 млн. лв. Данните на браншовата организация показват още, че в страната ни има девет пивоварни завода, две самостоятелни предприятия за производство на малц, едно предприятие за производство за хмелов гранулат и завод за производство на резервни части и нестандартно оборудване. Асортиментът, който се предлага в страната, пък включва 60 вида светли и тъмни бири, както и 6 лицензни марки. В пивоварната индустрия работят около 2500 души, а в спомагателните отрасли около 12 000 души.
През следващата година конкуренцията на пазара на бира в България ще продължи да е много сериозна и това ще е основната предпоставка за ниските цени на пивото. В страната ни в момента средната цена на един литър бира е 98 ст., докато в други страни цената започва от 1-1.50 евро.
Въпреки че българското пиво е с много високо качество, то трудно би могло да пробие на чуждестранни пазари. Според Владимир Иванов за това се изискват много средства за рекламни и маркетингови кампании. Той допълни, че след членството на страната ни в Европейския съюз основната конкурентна борба на бирения пазар ще бъде между фирмите, които произвеждат продукта в България, тъй като българите предпочитат българското пиво.

Facebook logo
Бъдете с нас и във