Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Пируването с наследството на Ангелкова е в разгара си

Хотелиерите и собствениците на места за настаняване по Черноморието спряха да оревават орталъка, че бизнесът им загива. В разгара на летния туристически сезон морските курорти буквално са задръстени. Очевидно ограниченията при пътуване към комшиите ни от Гърция и Турция, предизвикани от засилените мерки срещу пандемията от COVID-19, "подкараха" маса туристи към нашенския бряг.

Хотелите вече се пукат по шевовете, а в предпочитаните през последната година къмпинги за каравани и кемпери местата отдавна са изчерпани.

Радостта от този силен сезон обаче, вместо да доведе до по-добро обслужване от страна на всички работещи за просперитета на летния туризъм, за пореден пък събуди

духа на печалбарството и лакомията,

особено сред владетелите на плажната ивица.

Лелеяната от години мечта сянката на плажа да стане по-достъпна пак се оказа мираж. Въпреки напъните на служебния кабинет да кандърдиса концесионерите да намалят цените на услугите, залегнали в концесионните им договори (които екс началничката на туризма Николина Ангелкова щедро раздаде на отбран кръг фирми), мераклиите да подпишат споразумения за нови, по-човешки условия, се оказаха кът.

От общо 87 действащи към момента концесионни договора, чорбаджиите само на седем плажа са се съгласили да предоставят безплатно чадърите и шезлонгите за това лято. Става дума за плажовете “Ривиера”, “Буните 2″, “Обзор Мотела”, “Бургас – север”, “Бургас – централен”, “Приморско – централен” и “Къмпинг “Нестинарка”.

Фирмите, стопанисващи 23 морски плажа, са склонили да прибират за чадър и шезлонг пари в диапазона от 1 до 5 лева. А концесионерите на 48 морски плажа пък са поели ангажимента да намалят цените с 50 на сто.

При проверката на инспекторите от Министерството на туризма, призвани да следят какво се случва по бреговата ни ивица, се оказа, че от общо 132 морски плажа, безплатни услуги се предлагат на 11 от тях (бел. а.- разликата в цифрите между концесионираните и проверените плажове идва оттам, че има и такива, отдадени под наем).

Не са намалени цените по подписаните контракти на 55 плажа. Явно концесионерите на най-апетитните пясъчни ивици не си и помислят да проявят съпричастност към ситуацията покрай пандемията. И сметката им със сигурност чудесно „се връзва“ дори при задължителната заради коронавируса поне 4.5 м. дистанция между чадърите.

Моделът за развитие на нашенския туризъм, който беше наложен от

бившата главна "специалистка" в тази сфера

- Ангелкова, от години не се възприема с овации от почти всички професионални организации в хотелиерския и ресторантьорски бранш. От дълго време те настояват държавата да премахне концесионните такси, срещу което хотелиерите, поели ангажимента да стопанисват плажовете пред хотелите си, да бъдат задължени да предоставят споменатите плажни услуги безплатно. И сега, още в средата на май, собствениците на хотели алармираха, че проблемите с чадърите на плажа са на път да съсипят всеки летен сезон, независимо дали има пандемия или не. Само че концесионерите са по-мили на властта (защо ли?) и никой, поне досега, не можеше дори да им накриви шапката.

Според Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация най-спешната и работеща антикризисна мярка е държавата да направи необходимите постъпки като собственик на плажната ивица и да осигури безплатни чадъри за почиващите, заплатили нощувка в място за настаняване и много евтини плажни пособия за останалите туристи.

Такова беше мнението и на Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма. Той обаче неведнъж е казвал, че колкото пъти са се опитвали да водят разговори с досегашните управляващи туризма по този въпрос, никога не са стигали до консенсусно решение. По думите му "те до такава степен са предали интересите на българския туризъм, че дори не могат да водят преговори с техните наематели - концесионерите на плажовете. Оказва се, че съдържателите на плажовете се явяват по-силни и от министър, и от министър-председател…".

В началото на този летен туристически сезон председателят на хотелиерската и ресторантьорска асоциация Георги Щерев много ясно каза: „Видно е от действията на управляващите, туризмът продължава да не бъде приоритет за държавата, въпреки че е структуроопределящ отрасъл за българската икономика и допринася за близо 13 на сто от БВП на страната". Той обърна внимание, че всички останали европейски държави са осигурили помощи за целия туристически сектор, който е сред най-засегнатите от кризата, и целево подпомагане за хотелиерите, които са основните инвеститори в туризма. Според него през последните 6-7 години във фокуса на Министерството на туризма у нас основно са били интересите на концесионерите, които всъщност „играят ролята на посредници с благословията на държавата“.

Щерев смята, че в момента

временните стопани на плажовете извиват ръцете

на хотелиерите. И не само това, много често получилите „бонусните“ концесии от предишната власт преотдават ивиците на цени от 5 до 7 пъти по-високи от тези, които плащат за стопанисването им. Така грижата по поддържането и почистване им се прехвърля на „подизпълнители“, а нерядко самите чадъри и шезлонги са собственост на хотелите...

За цялата тази ситуация председателят на асоциацията обвинява държавата, която, като единствен стопанин на плажовете, е „преценила“ да ги отдава на концесия, затваряйки си очите пред отдавна известния факт, че всъщност тези договори са посреднически и ивиците впоследствие се преотдават значително по-скъпо на истинските инвеститори в курортите.

На всички е ясно, че ако чадърите и шезлонгите не са включени в туристическите пакети, няма как черноморското ни крайбрежие да е конкурентно на други туристически дестинации. Но този „кокал“ едва ли скоро ще бъде пуснат от вредилите се на държавната софра концесионери. Още повече, след като Николина Ангелкова ги дари с 20-30 годишни договори. Затова не бива да ни учудва, че преди дни един от властелините на бреговата ни ивица – на плаж „Смокиня“, забрани (с табела… ) на посетителите да си опъват шатри и чадъри с големина над 1.5 м. дори на уж свободната зона…?!

Facebook logo
Бъдете с нас и във