Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

"Пикадили" в огледалния свят

Да се възроди веднъж съсипан магазин е много по-трудно, отколкото да се открие чисто нов.

Бизнесът на големите търговски вериги с изобилстващите от стока хипермаркети изглежда обречен на успех. Или поне на пръв поглед изглежда така. Защото, откакто преди петнадесетина години т. нар. модерна търговия стъпи на българския пазар, тя върви само нагоре. Един по един кварталните магазини изчезват и хората неусетно се насочват към големите обекти на западните фирми. Оказва се обаче, че този модел е като нож с две остриета. И при най-малката допусната грешка клиентите бързо се разбягват при конкурентите. А веднъж разочаровани купувачите трудно прощават, особено когато имат пред себе си множество алтернативи. След тях си тръгват доставчиците и се затваря един омагьосан кръг, от който излизане почти никога не се намира.

В този капан попадна една от най-добре приетите първоначално търговски вериги - "Карфур". Фирмата, имаща амбиции да бъде лидер на пазара на бързооборотни стоки у нас, стигна до фалит само седем години след силния старт. При откриването на първите обекти на "Карфур" в Бургас и София през 2009-а и 2010-а се създаде истинска истерия. Интересът беше огромен и пред касите почти постоянно имаше опашки. Оборотите растяха, инвестициите в нови хипермаркети също, докато в края на 2014-а асортиментът стана повече от скромен и потребителите загубиха доверие. Причината бе една - трудно и забавено плащане към доставчиците, които в един момент отказаха да работят повече с този търговец. 

Изчезването на "Карфур" остави силен отпечатък върху друга голяма търговска верига - "Пикадили". Компанията, която бе основана от варненеца Георги Папуров, се развиваше изключително успешно. През 2009-а тя стана част от сръбската група "Делта макси" на бизнесмена Мирослав Мишкович, който пък я продаде през 2011-а на белгийската Delhaize Group. През юни 2014-а веригата отново смени собствеността си и за кратко стана притежание на "АП Март" на Ангел Ангелов и Петър Дудоленски. След което през ноември същата година "АП Март" и "КМБ България", която държеше магазините "Карфур" в България, обявиха, че ще се слеят в общо дружество. Идеята бе "Пикадили" и "Карфур" да се противопоставят на конкуренцията и да преодолеят трудностите заедно. Но вместо това "заразата" застигна и инак добре работещите по това време магазини на "АП Март". Поради което в средата на 2015-а съдружието очаквано се разпадна. Нанесените щети обаче останаха. По онова време от публикуваните в Търговския регистър документи се вижда, че собственици на "Пикадили" вече са братята Валентин и Десислав Попови, както и Николай Лазаров. Няколко месеца по-късно бизнесът на "Пикадили" беше преместен в специално създадената компания "Селект трейд". Тя е собственост на люксембургската офшорка BK Finance, само че учредителният акт е подписан от споменатия Николай Лазаров - като представител на едноличния собственик на капитала. 

За старото дружество, което управляваше бизнеса - "Пикадили" ЕАД, пък остана задачата да се разплаща с кредиторите. И съответно срещу него бяха заведени редица дела. По едно от тях, с решение на Софийския градски съд от 17 февруари 2017-а, то бе обявено в несъстоятелност. Ищец по делото е "Луал" ООД, което твърди, че има изискуеми и непогасени парични вземания в размер на над 1.2 млн. лв. от "Пикадили" ЕАД, произтичащи от договор за наем на недвижим имот. И макар в хода на делото магистратите да приемат, че дълговете са многократно по-малко, все пак се стига до обявяването на фалит, и то с дата 31 декември 2012-а. От материалите, разглеждани от съдиите, е установено, че още към края на 2012-а коефициентът на обща ликвидност на "Пикадили" ЕАД е 0.65 при приет норматив от 1.00. "Посочените в баланса краткотрайни активи с балансова стойност 34.5 млн. лв. са недостатъчни за погасяване на краткосрочните задължения от 34.59 млн. лв. към доставчици и клиенти и още 153 хил. лв. публични задължения", пише в решението на съда. Това състояние на неплатежоспособност продължава и през следващите години, като към края на 2015-а дружеството вече е изпаднало в свръхзадлъжнялост. Общата стойност на всичките му активи (краткотрайни и дълготрайни) е 71.5 млн. лв., а задълженията му са 83.9 млн. лева. 

За временен синдик на "Пикадили" ЕАД е назначена Ралица Топчиева, а първото събрание на кредиторите е насрочено за 7 април. Тогава ще се назначи и постоянен синдик, както и комитет на кредиторите. Важно е да се уточни, че освен с активите си фалиралата фирма може да погасява задълженията си и чрез несъбрани вземания. Като такива в делото са посочени 18.5 млн. лв. по договори за продажба на оборудване със "Селект трейд" и още 5.7 млн. лв. от договори за заем с "АП Март". Любопитно е, че магистратите са задължили "Пикадили" ЕАД да предостави въпросните контракти, доказващи, че фирмата има да получава тези пари, но наред с това са указали, че при неизпълнение на въпросното задължение съдът може да приеме, че такива вземания не съществуват. 

Каква ще е развръзката предстои да видим. Междувременно сегашният собственик на веригата "Пикадили" - "Слект трейд", отвори през декември миналата година свой обект в Paradise Center в София. Той е разположен на ниво -1 в мола, на обща площ от 3600 кв. м - там, където преди се помещаваше "Карфур". С този ход активните магазини с тази марка отново са 16 (9 в София и 7 във Варна), след като през октомври 2016-а бе затворен хипермаркетът в мол "Сердика център".

 


Неочаквана прогноза

Начинът, по който работят търговските вериги, изглежда все по-уязвим и несигурен. Това твърди блoгъpĸaтa Kaтepинa Mapтинĸo, ĸoятo пyблиĸyвa cтaтии в Нuffіngtоn Роѕt, Тhе Grееn Раrеnt и cпиcaниe Gееz. Според нея пpeдлaгaнeто нa гoлямo paзнooбpaзиe нa пpecни плoдoвe и зeлeнчyци, внeceни oт дaлeчни дъpжaви, става все по-трудно начинание заради ĸлимaтичнитe пpoмeни, нeдocтигa нa вoдa и пoлитичecĸaтa нecтaбилнocт. Дейността на хипермаркетите , такава каквато я познаваме днес, зaвиcи oт пoтpeблeниeтo нa гoлeми ĸoличecтвa изĸoпaeми гopивa зa oтoплeниe нa opaнжepии, зa тpaнcпopт пo cyшa и въздyx, ĸaĸтo и нa цeнни pecypcи ĸaтo пpяcнaта вoдa. Тази зима, според Мартинко, нeнaдeжднocттa нa тaзи фopмyлa е излeзла наяве, ĸoгaтo ce oĸaзa, чe зapaди тeжĸитe нaвoднeния в Иcпaния във Beлиĸoбpитaния имa нeдocтиг нa мapyли, тиĸвичĸи, cпaнaĸ и дpyги пoдoбни зeлeнчyци.

Зa дa зaпaзят доверието на клиентите си и дa гapaнтиpaт, чe paфтoвeтe им щe бъдaт зapeдeни пo "oбичaйния" нaчин, супepмapĸeтитe нa Ocтpoвa решиха дa ocигypят пpoдyĸтитe oт Kaлифopния - знaчитeлнo пo-cĸъпo, което в крайна сметка дoвeдe дo oгpoмни финaнcoви зaгyби. По този повод Guаrdіаn излезе c пyблиĸaция, в ĸoятo се пocoчвaше, чe големите вериги зaлaгaт имeннo нa внoca нa нeceзoнни cтoĸи, зa дa мoгaт дa ce ĸoнĸypиpaт нa пaзapa нa xpaнитeлните пpoдyĸти. Бeз предлагането на пресни плoдoвe и зeлeнчyци пo cpeдaтa нa зимaтa гoлямa чacт oт ĸлиeнтитe им вepoятнo биxa избpaли близĸитe ĸвapтaлни мaгaзини. И ĸлимaтичнитe пpoмeни, чиeтo дoĸaзaтeлcтвo ca нaвoднeниятa в Иcпaния, нaиcтинa мoгaт дa бъдaт нaчaлoтo нa ĸpaя нa хипермаркетите.


Facebook logo
Бъдете с нас и във