Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Пиарката Кристина разчиства бизнеса си

Фейсбук профилът на селската програма вече не се ползва

Пълен фарс се оказаха скандалните профили на Програмата за развитие на селските райони в социалните мрежи, за които бившият земеделски министър Мирослав Найденов плати на пиарката си Кристина Спасова 50 хил. лв. държавни пари. Освен изключително опорочената процедура и явния конфликт на интереси сега се оказва, че цялото начинание е било напълно излишно и е направено с единствената цел да се усвоят средствата. Доказателство за това е, че активността във Фейсбук профила на селската програма е напълно замряла още на 16 април и оттогава той на практика не функционира. А уж ни се обясняваше, че именно чрез него земеделците щели да научават последните новини и възможности за финансиране.


В интерес на истината, на 18 февруари Найденов публикува публична покана за избор на нова фирма, която да поеме поддръжката на профилите. След това през април се разчу, че кандидатите да се заемат със сладката задача са 13, но оттогава ни вест, ни кост. За да разберем какво точно се случва, се обърнахме към Министерството на земеделието и храните дали и с кой претендент е подписан договор. За изненада оттам ни отговориха, че изборът все още не е приключил. Тук му е мястото да обясним, че в конкретния случай се провежда процедура по възлагане на обществена поръчка чрез публична покана. Тя се ползва заради изключително кратките срокове и ниската прагова стойност, като при нея отсъстват всички бюрократични изисквания на откритите процедури. Ето защо по тази схема контрактите обикновено се сключват за по-малко от трийсет дни и е напълно нелогично вече четвърти месец да няма подписан договор. Очевидно смяната на ръководството в земеделското ведомство е променила и предпочитанията за избор на правилната фирма.


Около тази история има и други доста любопитни факти. Проучване на в. БАНКЕРЪ установи, че точно покрай обявяването на новата процедура за поддръжка на профилите на селската програма прочулата се вече пиарка Кристина Спасова е предприела редица маневри за трансформиране на бизнеса си. За да станат ясни всички връзки обаче, преди това ще направим ретроспекция на нейната трансформация от чиновник в крупна бизнесдама.


Спасова се събужда на 26 септември 2011-а и решава да напусне държавната службица в Министерството на земеделието. Но след четири дни може би й е писнало да си седи вкъщи и регистрира фирмата Кей Ем Ком (с 2 лв. капитал). Нали е с богат опит и големи професионални успехи, новоизлюпената мениджърка бързо печели поръчката на бившия си вече началник Мирослав Найденов за популяризиране на Програмата за развитие на селските райони във Фейсбук и Туитър. През април и юли 2012-а фирма на Спасова купува за около половин милион лева в брой и два луксозни апартамента в офис сграда на бул. България в София. Продавач е птицепроизводителят Градус-1. Същата компания попадна през 2011-а под ударите на Найденов, който тогава публично съобщи, че в продуктите й 40% било химия.


На 26 юни 2012-а Спасова и дружеството й Кей Ем Ком придобиват срещу 400 хил. лв. в брой и 28% от капитала на завода за преработка и консервиране на диворастящи плодове и гъби Био Ем Ди. Няколко месеца по-рано, на 27 октомври 2011-а, самият министър Найденов посещава въпросната фабрика и заявява: Беше ми интересно как работи едно такова предприятие. Това е пример за успешен бизнес в беден район, който трябва да се развива. Не е за пропускане също, че годишното производство на предприятието е 1000-1500 т, като 80% от тази продукция отива за износ.


Освен това Спасова придобива собственост и в дъщерното дружество Био ем ди-1 (създадено на 2 април 2012 г.), в капитала на което пък са апортирани над 450 декара поземлени имоти, чиято стойност е оценена на 1.1 млн. лева. Към 27 декември 2012-а капиталът на Био ем ди-1 вече е бил 1 305 960 лева.


Така стигаме до 25 февруари тази година (б.а. - седмица след като Мирослав Найденов пуска новата процедура за поддръжка на профилите в социалните мрежи), когато собственик на Кей Ем Ком изведнъж става Бългериан мениджмънт енд маркетинг къмпъни ЕАД. Случайно или не, новият едноличен акционер в компанията е регистриран на 2 февруари 2013-а. Негов собственик и член на борда на директорите е Димитър Младенов, а представител е Кристина Спасова. След това - на 5 март, Кей Ем Ком е преименувана на БММС.


Също на 25 февруари Спасова се отказва и от дяловете си в Био Ем Ди, като ги прехвърля на БММС, и по този начин Димитър Младенов отново става единствен собственик, какъвто е бил и допреди 26 юни 2012-а. Подобна смяна има и в Био ем ди-1, където от 25 април тази година Младенов става едноличен собственик на капитала. Въпросният бизнесмен е бил през 2007-а кандидат общински съветник от ГЕРБ в Монтана, което до голяма степен обяснява близките му отношения с бившата власт и последвалите въртележки след падането на кабинета Борисов на 20 февруари.


В последна сметка Кристина Спасова се отказва от всичката си собственост и сега е само управител в БММС, Бългериан мениджмънт енд маркетинг къмпъни и Био Ем Ди. На 12 април обаче Спасова регистрира своя неправителствена организация - Сдружение Българо -катарска бизнес асоциация. Тя се помещава на 12-ия етаж в офис сградата на бул. Александър Стамболийски №84-86, но все още не извършва реална дейност. Сигурно си спомняте как не чак толкова отдавна именно Мирослав Найденов обясняваше за огромния интерес, проявяван от Катар към вноса на български агнета, пшеница, вина и други. Нищо чудно, чрез сдружението на Кристина, с която вече стана ясно, че живеят заедно, Найденов да е решил да се възползва от този бизнес потенциал на българо-катарските взаимоотношения.


nbsp;


nbsp;


nbsp;


За какво бяха похарчени парите?


Срещу 50-те хил. лв., които е получила Кристина Спасова за създаването на профили на Програмата за развитие на селските райони във Фейсбук и Туитър, в момента са налице едни занемарени и нефункциониращи интернет страници. Полза от работата на Спасова, освен за нея, е имало и за сайтовете fermer.bg, farmer.bg, bgfermer.bg, agro.bg и nivabg.com, както и за онлайн варианта на списание Икономика, в които бе осъществена рекламната кампания за популяризирането на профилите на селската програма чрез публикуването на банери и видеоклипове.



Колкото до конфликта на интереси между Мирослав Найденов и пиарката му, продължава проверката на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), която трябва да установи нередностите. Софийската градска прокуратура обаче прекрати работата си по този казус, тъй като липсвали достатъчно доказателства за извършено престъпление.

Facebook logo
Бъдете с нас и във