Банкеръ Daily

Лора Арнаудова:

Пет мерки, които ще дадат добър рестарт на вашия бизнес

Лора Арнаудова е основател и главен изпълнителен директор на НЛП България* и Българска Коучинг Академия, с петнадесетгодишен опит в обучаване, коучинг и консултиране на висши управленски кадри във водещи български и международни компании. Бакалавър и Магистър по икономика от престижния "Луис Гуидо Карли" в Рим и Магистър по Бизнес администрация от университета "Хъл", Лондон. Специалист по Спираловидни динамики от института на Наташа Тодорович, сертифициран НЛП треньор и единствен НЛП Коуч треньор в Източна Европа от Обществото по Невро-лингвистично програмиране на д-р Ричард Бандлър в Орландо, САЩ. Лора Арнаудова  е част от асистиращия екип на създателя на НЛП, д-р Бандлър.

 

Госпожо Арнаудова, от колко време се занимавате с корпоративни трансформации?

- От 2007 година работя с хора и организации. Професионалната ми практика включва над 12 000 часа бизнес, екипен, спортен и индивидуален анализ, тренинг и коучинг. Работила съм с повече от 300 микро, малки, средни и големи дружества от различни сектори. През всичките тези години умишлено запазихме размера на НЛП България. Гордея се с този факт, защото предлагането на качествена услуга е първостепенна ценност в организацията.

В последните години е модерно да се говори за управление на промените. Мислите ли, че предизвикателствата при сегашната ситуация ще извадят на преден план екипния потенциал?

- Донякъде, да. Вярвам, че постепенното развитие и отглеждането на черни лебеди са задължителни за дългосрочната фирмена еволюция. Вече сме свидетели на краткосрочни мерки, породени от финансов натиск. Онези компании, които прозорливо използват периода, за да анализират слабите сигнали от миналото и наличните възможности, ще бъдат няколко великански крачки пред другите. За да преминат напред обаче, е нужно да си припомнят кое старо, работило за тях, ще остане фундамент на тяхната сграда.

Може ли да се говори за зрялост на компаниите?

- Както в индивидуален, така и в екипен, организационен и социален план можем смело да говорим за зрялост на компаниите. Философи, антрополози, биолози, маркетолози, психолози използват динамично определение за зрялост. Зрелостта е именно способността да се генерират нови начини на мислене, чрез които  да бъдат решени наличните в заобикалящата ни средата проблеми. Търсене на временна хомеостаза. Среда и мислене произвеждат решения и проблеми. Предишните начини на мислене продължават да съществуват с по-малка тежест върху новите решения. Ако сравним организацията с индивида и приемем, че тя решава проблеми и постига цели, ще разберем как възприема конкурентите например и дали реагира с подходящите стратегии.

Вие твърдите, че организациите имат различно ниво на зрялост. Как зрелостта им се свързва със сегашния кризисен момент?

- Ако се има предвид организационния дизайн, лидерското управление и други фактори, ще може бързо да се определи кои ценности, съответно процеси, екипи и отделни служители се вписват в средата. Повечето от нас са работили в повече от една организация. Защо има такива, за които си спомняме с ентусиазъм и лекота, а за други - с ужас? Всички помним колко големи проблеми в кадровите политики имаха компаниите: недостиг и оборот на кадри; слаба приемственост и развитие на мениджмънта, слаб меджупоколенчески обмен. Огромен проблем беше заблуждаването на системата. Неточно разписани процеси, несъответствие между процеси-системи-внедряване-използване. В 80% от компаниите се правеха проекти, за да се тикнат тикчета** и да се изхарчат едни пари. Непукизъм при избора на подизпълнители, липса на компетентност или време за вникване в проблемите, заличаване на проблемите чрез игнориране. Мога да изброя десетки стратегически и тактически грешки. Ако се направи аналогия с Жан Пиаже и неговите 8 етапа на развитие на индивида, компаниите се движат от предоперационална до юношество. 

В доста черни тонове представяте ситуацията. Какво да се прави обаче?

- Всички знаем фразата: дяволът е в детайлите! С усмивка ще кажа, че най-тъмната нощ носи най-светлия ден.

И как ще ни просветне?

- Компаниите, гледащи напред, е добре да останат фокусирали върху анализа и реорганизацията в 5 основни посоки.


Първо - Екип! Оформете гръбнака на компанията, имайки предвид бинома реални професионални умения - лични качества на кадрите. Направите ли компромис с екипа днес, утре ще сте в същото положение. Ако липсват хора, намерете ги. Пазара на труда се променя. Стара строителна поговорка гласи: По-евтино струва да построите нова сграда, отколкото да ремонтирате стара. Изградете дългосрочна кадрова политика.

Второ - Процеси! Опростете процесите, изчистете базата си данни, направете нов дизайн на процеси, отговарящи на основния ви фокус! Дайте въздух на служителите. Чували ли сте фразата „Да излъжем СРМ-а“? А фразата „Откакто работим виртуално, работим по-бавно и има повече конфликти“? Ако сте дали стотици хиляди за системи, които работят зле, затрудняват анализа на данни и взимането на решения, които са ненапълно или зле внедрени, удвояващи работата на служителите, които в половината от работното си време лъжат системите, значи имате сериозен проблем. Нито системите, нито хората са виновни, дължи се на некомпетентно, неинформирано решение за внедряване, миксирано с лошо планиране, липса на проследяване на проекта и липса на обратна връзка. В края на краищата, ако системата продължи да функционира в този си вид, ще ви изгуби клиентите.

Трето - Различното! Излизаме от ерата на знанието и влизаме в ерата на системния поход, основан на автентичност, селективност, опит, качество и комбинативност. Дори да не харесвате лично някого, оценете го спрямо нуждите на екипа и според уменията му. Да се харесваме означава да мислим сходно! Така изградени екипи няма да бъдат иновативни, а групово ще неглижират идеите, докато се наричат емоционално интелигентни!

Четвърто - Фокус върху Качеството! Изчистете работата си от ненужни дейности и се фокусирайте върху онова, в което сте най-добри. Задайте си въпроса в кой бизнес всъщност сме? Превърнете се в най-качествения доставчик във вашия бранш, сектор, дейност, продукт.

Пето - Гъвкавост! Споделете активи и пасиви с клиенти и партньори. Кои са клиентите и кои партньорите Ви? С кои от тях може да направите съвместни проекти?


Каква посока на развитие сте избрали за вашата организация?

- Ще продължим да се фокусираме върху реорганизационни проекти, анализ, обучаване, подбор. Принципът ни на работа е „твори между противоположното“, с особено внимание върху крос- поколенческо учене и обучаване. Аз не вярвам в он-лайн предаване на опит. Знание и информация, може би, но креативност, опитност и грешки човек прави на живо. В този смисъл, ще продължим с персонализирани програми за развитие на организациите, кариерно ориентиране, анализ и подбор.

Запознайте ни с някои интересни инициативи, с които сте се заели...

- Смело мога да кажа, че сме лидер по идеи в нашия бранш. Нашите клиенти са наши партньори и заедно правим проекти за стратегически маркетинг, които в същия момент са проекти и за обучение и ангажираност на служителите. Един от проектите, които реализирахме миналата година, беше НЛП Найки Рън -  за физическа и мисловна подготовка на хора. Тази година пък създадохме РЪН +. Безплатен за посетители проект, целящ подобряване на физическото и мисловно състояние на хората В него ще участват цели екипи и компании. Форма е на мащабен тийм билдинг и генератор на нови идеи. Друг такъв проект бяха безплатните уебинари за управление на емоциите, които направихме веднага след обявяването на извънредното положение. Бяхме последвани от конкуренти и експерти от други фирми и днес сме свидетели на огромно количество безплатни събития.

Разговора води Мила Ничева

________

* НЛП България е единствената НЛП Коучинг Академия на Балканския полуостров, подготвяща НЛП бизнес, лични и спортни коучъри, притежаваща международен сертификат от Обществото по НЛП.

Невро-лингвистичното програмиране (НЛП) е създадено през 1970 година. Ричард Бандлър (наскоро завършил Калифорнийския университет „Санта Круз”) и Джон Гриндър - професор в същия университет, започват да изучават характеристиките на комуникацията, използвана от някои от най-известните психотерапевти за лечение и въздействие върху техните пациенти.

През 1978 г е основано Обществото за невро-лингвистично програмиране, което много бързо се превръща в световна организация за качествен контрол върху тренинг програмите и курсовете, претендиращи за използване на модела на невро-лингвистичното програмиране (НЛП).

Съществуват четири нива на сертификация и лицензи, които Обществото предоставя:


  • Практик,

  • Мастър Практик,

  • Треньор,

  • Мастър Треньор.

Всички сертификати се издават от Обществото за невро-лингвистично програмиране, носят неговия печат и са собственоръчно подписани от д-р Ричард Бандлър.

Най-кратката дефиниция на концепцията също принадлежи на нейния създател: „НЛП не е терапия или бизнес - тя е свобода!”

** "Тикам тикчета" - на професионален жаргон означава: имитиране на дейност; източване на еврофондоведе чрез безсмислени проекти, одобрени и финансирани като полезни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във