Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Пет карти на късмета за "Струма"

S 250 992c70bf 3726 46cc b24e 228c1e43fcb7

Ако сте забравили, магистрала "Струма" трябваше да е готова още за Олимпийските игри в Атина през 2004 година. Така поне обясняваха навремето царските хора, които управляваха страната. Но оттогава все "котка й минава пътя" и към края на 2017-а пак е доникъде. Въпреки множеството приказки нито Сергей Станишев, нито Бойко Борисов, който впрочем е напът да стане най-дълго управлявалият страната премиер, успяха да прокарат трасето през Кресненското дефиле. За него даже все още няма одобрен проект, а за начало на строителството въобще не може и да говорим. Което неминуемо ще ни отведе поне до 2024-а. И тогава със сигурност ще се режат лентички, ще се леят хвалебствени слова, ще се изтъкват лични приноси - нищо, че даденото управленско обещание ще е овехтяло с две десетилетия.

Положението днес е такова, че тепърва ще се обсъждат петте варианта за изграждането на най-сложния участък от магистралата - между Крупник и Кресна. Обществените консултации по Доклада за оценка на въздействието върху околната среда на отсечката (лот 3.2) са насрочени за 11 септември. Отсега обаче може да сме сигурни, че единодушие отново няма да има. И споровете между привържениците на различните схеми ще продължат. 

На въпроса кой от петте варианта е най-екологичен и кой е най-икономически изгоден - поне засега, не може да се даде еднозначен отговор. Ето защо ще представим основните параметри на различните проекти, така че всеки сам да прецени за себе си.

Източен вариант

Източният вариант разделя движението по магистралата на две самостоятелни и раздалечени едно от друго пътни платна. Платното в посока Гърция ще преминава по съществуващия сега път Е-79, а за София - по нов терен на изток от Кресненското дефиле. Разбира се, предвижда се рехабилитация и укрепване на Е-79, като се включат и различни мерки за опазване на биологичното разнообразие. Точно преди Кресна едното платно на автомагистралата ще се отделя на изток и ще обхожда града, докато сега целият трафик, дори тежкотоварният, минава между къщите. Плановете са "околовръстното" на Кресна да има четири тунела с обща дължина 1266 м, един виадукт (316 м), два моста, както и седем надлеза и подлеза. Ще са необходими и 245 м подпорни и укрепителни стени.

Платното от Кулата за София ще започва на 100 м след пресичането с жп линията за мина Ораново. Оттам ще минава вляво от сегашното шосе, след което ще тръгва на югоизток успоредно на река Градевска и между кварталите на Симитли "Ораново" и "Дълга махала". После ще пресича второкласния път за гр. Гоце Делчев и ще навлиза в планинския скат. Там ще бъде прокопан тунел с дължина 350 м, а веднага след него ще има виадукт. По-нататък трасето ще обхожда село Полето, ще пресича пътя за Брежани и ще преминава над притока на р. Брежанска. На това място ще започва и дългият 1130 м тунел. След преминаването западно от селата Ракитна и Мечкул и източно от с. Стара Кресна постепенно шосето ще се измества още повече в източна посока към съществуващия път за с. Влахи. По цялата тази дължина е предвидено изграждането на 18 виадукта с обща дължина 5087 м, пет тунела (4200 м), един мост и 11 надлеза и подлеза. Важна подробност е, че ще има напречни връзки между двете платна, като за целта ще се използват съществуващите пътища. Предвидени са общо пет пътни възела - "Симитли", "Полето", "Мечкул", "Стара Кресна" и "Кресна". Приблизителната дължина на тази част от аутобана ще е 24 километра.

Дълъг тунелен вариант

Началото на това трасе ще е при пътен възел "Крупник". То ще преминава през реките Струма и Резена, като преди портала на тунела ще пресича и жп линията София - Кулата. След изхода на тунела магистралата ще минава над съществуващия третокласен път и р. Струма по мост, като непосредствено след него е предвидено изграждането на пътен възел 'Кресна".

Дължината на цялата тази отсечка, включваща пътна и тунелна част, ще е около 21 километра. Самият тунел ще е с дължина 15.4 км и ще се изгражда по класическия метод с пробивно-взривни работи и стоманобетонова облицовка. Предвижда се той да има две тръби и възможност за евакуация през напречни връзки. Освен тунела ще се изградят три подлеза, шест моста, две площадки за отдих и един пътен възел.

Вариант извън Кресненското дефиле

Това предложение е и двете платна на магистралата да се изнесат извън Кресненското дефиле в източна посока около селата Брежани, Стара Кресна и Ощава. Подобно на Източния вариант трасето ще започва на около 100 м след пресичането с жп линията за мина Ораново и ще върви успоредно с път Е-79, докато не се отклони на изток между кварталите на Симитли "Ораново" и "Дълга махала". Оттам ще пресича безконфликтно шосето Симитли - гр. Гоце Делчев и ще има пътен възел за връзка с Банско. Поради по-високите надлъжни наклони, намиращи се в началото и в края на отсечката - а и за подобряване на пропускателната способност и осигуряване на безопасността, е предвидена и трета лента за бавнодвижещи се превозни средства в двете посоки, както и аварийни изходи.

По-нататък магистралата ще обхожда с. Полето, ще пресича пътя за Брежани и ще навлиза в друг тунел, дълъг 1130 метра. Продължавайки на юг и източно от с. Стара Кресна, тя ще пресича пътя за Ощава и ще преминава в още един тунел. 

При този вариант ще е необходимо да се построят пет тунела, и то с отделни тръби за всяко платно. Това налага осигуряването на съответното разстояние между тръбите, като пред порталите са проектирани площадки за обслужващата инфраструктура.

Ще има и общо 18 виадукта с дължина 5087 м, един мост, подлези и надлези.

Син вариант

За разлика от всички изброени досега предложения, Синият вариант се развива изцяло в Кресненското дефиле, започвайки южно от пътен възел "Крупник" и при максимално използване на съществуващия път Е-79. Двете платна при него са разработени така, че последователно ще се раздалечават и доближават едно спрямо друго. Едното в основната си част ще следва старото шосе, а на местата, където ще напуска Е79, са планирани нови мостове и тунели. Другото пък ще се развива по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на дефилето. След което ще преминава източно от Кресна и ще завършва при пътен възел "Кресна". Участъкът ще завършва на около 2.5 км преди Кресна, след което се предвижда нов тунел, мост над р. Влахинска и обход на Кресна от североизток и изток.

При този вариант ще е необходимо да се изградят общо 13 виадукта, 23 тунела с дължина 7345 м, пет моста, надлези и подлези. Ще се наложи и извършването на реконструкции на 4 съществуващи виадукта, два тунела и един мост. Цялата дължина на трасето ще е 21 километра.

Червен вариант

Този вариант е много близък до синия. В Кресненското дефиле едното платно (лявото) отново ще следва пътя Е-79, а другото ще минава по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на планината. Най-характерното при този вариант е решението за разполагане на двете платна едно над друго на голяма дължина. Целта е така да не се засягат границите на резервата "Тисата". Разлика има и в това, че за лявото платно се предвижда изграждането на два нови моста над река Струма, нов тунел (успореден на жп тунела), а също и подходи към места за каяк и рафтинг. 

При изпълнението на този проект ще трябва да се изградят четири виадукта, 12 тунела с обща дължина 2892 м, 14 моста и 12 надлеза и подлеза. Ще се реконструират подпорни и укрепителни стени, както и два съществуващи тунела и четири моста.

Facebook logo
Бъдете с нас и във