Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПЕЧАЛБАТА - СРЕДСТВО, А НЕ КРАЙНА ЦЕЛ

Да правиш добри пари, докато вършиш добри дела, е гарантирано средство за спокойни сънища и пълни банкови сметки. Датската текстилна компания Вестергард Франдсен (Vestergaard Frandsen) е открила този философски камък на съвременния бизнес още през 90-те години на миналия век и днес уверено стои под светлините на прожекторите. Продукти на малката фирма са изложени не къде да е, а на шестия етаж на Музея за съвременно изкуство в Манхатън, наред с творби на авангардни скулптори и промишлени дизайнери. Всъщност единственото странно нещо е, че демонстрираната продукция на датската компания е просто ... умна мрежа против комари.
Всеки месец фабрики във Виетнам и Тайланд изплитат за Вестергард два милиона мрежи, които отпътуват директно за Африка, за да защитават жителите на Черния континент от малария - болестта, която убива най-малко един милион африкански деца годишно. Най-големите клиенти на датчаните са благотворителни организации, които разпространяват мрежите безплатно или на изключително ниски, субсидирани цени. И все пак на Вестергард се плаща достатъчно, за да декларира печалба от 5 млн. щ. долара и приходи от 40 млн. долара за последната фискална година.
Редица известни личности като Бил Гейтс и Бил Клинтън фокусираха вниманието върху маларията и събраха внушителни средства в помощ на пострадалите африкански държави. И все пак Микел Вестергард Франдсен, собственик на компанията Вестергард, се съмнява, че вълната от световна благотворителност в полза на пострадалите от тази болест ще се задържи още дълго. Особено като се има предвид, че болести като СПИН и птичият грип са доста по-горещи теми. За да намали зависимостта на фирмата си от частни благотворителни фондове, Микел се опитва да създаде нормален пазар за своите мрежи в страни, които могат да си позволят да платят реалната продажна цена от 4 долара на парче. В шест африкански държави, включително Гана и Мали, Вестергард е започнала рекламна кампания по телевизията, радиото и в пресата. Все още е рано за обобщаване на резултатите от нея и все пак в Уганда например продажбите на датската мрежа против комари Перманет са скочили с 20% само за месец.
Производството на е доста далеч от първоначалната дейност на компанията. През 1950 г. дядото на Микел - Кай, зарязва отегчителния си и труден живот на фермер в малък град в Южна Дания и започва съвместен бизнес с приятел, който притежава четири тъкачни стана. Скоро пътищата на партньорите се разделят, но Кай остава в текстилния бранш. До 1967-а приходите на фирмата му достигат 250 000 щ. долара (1.3 млн. долара в днешни пари). През следващите няколко десетилетия обаче във фамилията осъзнават, че бъдещето на текстилната индустрия в скъпата Западна Европа е обречено. Опитът за преместване на производството в предлагащата евтина работна ръка по онова време Ирландия се проваля, тъй като Торбен - синът на Кай, избира регион без никакви традиции в текстилната сфера и без развита инфраструктура. Навлизането в Полша през 1989-а помага на компанията да оцелее. Но големият удар е направен през 1990 г., когато приятел споменава на Торбен за близо един милион метра ненужни, но изключително качествени платове за военни униформи, разпръснати из Швеция. Тъканите били морално остарели, но абсолютно здрави. Вестергард открива начин за тяхното уплътняване и превръщането им в одеала. А одеалата са предложени на организации като Червеният кръст и Спасете децата. До 1994-а продажбите на благотворителни организации надвишават многократно останалата дейност. През 1995 г. Микел Вестергард премества централата на фирмата в Найроби и оттам поддържа бизнеса си в 19 африкански страни, обслужвайки и бежански лагери в Танзания, Судан и Сомалия.
С разрастването на бизнеса конкуренцията става все по-ожесточена. Текстилни производители от Индия, Пакистан и Китай също се прицелват в апетитните търгове на ООН за доставка на помощи. Ето защо датската компания инвестира усилено в разработването на нови технологии в сектора. Един от патентованите нови продукти е именно мрежата против комари Перманет, която представлява обикновена мрежа, импрегнирана с делтаметрин - инсектицид, който прогонва комарите и запазва действието си няколко години. Световната здравна организация оповести, че Перманет и подобни на нея продукти са намалили смъртността от малария сред африканските деца с 25 до 30 процента.
Вестергард не е изплащала сериозни дивиденти на акционерите си от години. Вместо това Микел Вестергард предпочита да инвестира печалбите в разрастване на производството и в научноизследователска дейност. Засега този подход работи - поне докато се намират благотворителни организации, които да осигуряват постоянен паричен поток.

Facebook logo
Бъдете с нас и във