Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Пазарът на метан полудя

Пазарът на метана полудя. Високата цена на горивото сви драстично приходите на метанстанциите и принуди собствениците на автомобили с метанови уредби да се редят на дълги опашки за преоборудването им.

„ Много собственици на автомобили идват за смяна на метановите горивни уредби с газови поради високите цени на метана, така че през последните седмици имаме много работа“, заяви за „БАНКЕРЪ“ служител на автосервиз SportGas в София, пожелал анонимност. „Просто нямам изрично разрешение от собственика да разговарям с журналисти и не искам да си имам проблеми“, оправда се той.

Поради ниските цени на природния газ у нас през последните две десетилетия, голяма част от бензиновите таксиметрови коли монтираха метанови горивни уредби и замениха скъпия бензин с далеч по-евтиния метан.

За удобство и за да се прави разлика от обикновения природен газ, който пристига по тръбопроводи в газообразна форма под налягане, използваният от автомобилите компресиран природен газ (CNG) се нарича в търговската мрежа просто „метан“. Той се различава от т.нар. автогаз (LPG), който също се използва като автомобилно гориво и то много отдавна. И още нещо – метанът е по-ниско калоричен от автогаза, като първият е по-лек от въздуха, а вторият – по-тежък.

Справка в специализирания сайт fuelo.net показва, че през последните трийсет дни (16 юли - 15 август) средната цена на метана е скочила от 3.66 лв. на 5.36 лв. за килограм (47%), като

тенденцията към поскъпване продължава.

В сравнение с началото на годината поскъпването е още по-драстично. Към 1 януари 2022-ра средната цена на метана е варирала около 2.55 лв./кг, което е 2.1 пъти (!) по-малко спрямо сегашната.

За същото време цената на другото алтернативно гориво – втечненият автогаз, значително падна. Средната му цена към 16 юли е била около 1.38 лв./литър, докато към 15 август вече е около 1.25 лв./литър. От нея при частните автомобили се приспадна държавната отстъпка от 25 ст. на литър. Така на практика колите, използващи автогаз, плащат за литър около 1 лев – толкова, срещу колкото за последно са зареждали в средата на юни 2021 година.

При това положение е напълно естествено продажбите на метанстанциите през последните седмици драстично да намалеят. Част от собствениците на автомобили с монтирани метанови горивни уредби се отказаха от скъпия метан и преминаха на бензин, а

други се решиха на още по-драстична мярка,

преоборудвайки колите си за автогаз.

„С над 70% паднаха продажбите на метан от метанстанциите напоследък“, коментира за „БАНКЕРЪ“ Васил Ников от „Газтранс“ ООД. По думите му фирмата купува метана от „Булгаргаз“ и е зависима от цените му.

„Да, много таксиметрови коли минават от метан на автогаз – твърди и Емил Игнатов, управител на софийската таксиметрова компания „Радио СВ такси“. – С една забележка, минават, ако е възможно съответната метанова уредба да бъде преработена. Защото се оказва, че оригиналните заводски метанови уредби не могат да бъдат преработени. За тях остава преценката на самите собственици на колите какво да правят. Освен това, поради високите цени на горивата, в бранша все по-усилено се говори, че трябва да се поиска увеличаване на минималните цени на таксиметровите услуги. Тъй като конкуренцията в сектора е голяма, никоя таксиметрова компания не смее сама да вдигне тарифата, за да не отблъсне клиентите си. Ето защо чакаме до 31 октомври общините да определят по-високи минимални цени за таксиметровия превоз на пътници за догодина. Ако не бъдат взети такива решения, сегашните минимални цени ще останат и за догодина. Вече обаче е ясно за всички, че инфлацията скочи драстично и надхвърли всички очаквания и прогнози, така че ние ще изпратим нашите предложения и ще очакваме решенията на общинските съвети“, обобщи Игнатов.

Според него огромният дял от таксиметровите автомобили не само в столицата, а и във всички големи градове у нас – над 60 на сто, са със метанови горивни уредби. При над 5100 официално регистрирани таксита в София – това прави над 3000 жълти автомобила, които използват метан.

Впрочем статистиката показва, че при намалялата работа поради ковид пандемията през последните две години от софийския таксиметров пазар са отпаднали около 1700 таксита. Голяма част от техните водачи – тези, които притежават категория C+E, са отишли да карат тежкотоварни автомобили най-вече в международния автотранспорт.

 

На този мрачен фон

спокойствие се опита да внесе

известният в недалечното минало волейболен национал и настоящ търговец на метан у нас Любомир Ганев.

Специално за „БАНКЕРЪ“ снажният бизнесмен каза:

„Действително има намаление в продажбите на метан, но това е временно. Тези високи цени на метана са чисто спекулативни, така че лично моята прогноза е, че съвсем скоро пазарът ще се нормализира. Още повече, че вече започна да се внася евтин метан от Сърбия, на цена около 350 долара за 1000 куб. метра. Така че съвсем скоро цените по метанстанциите у нас ще паднат. Това е несравнимо по-ниска цена, при положение че у нас природният газ се продава за 1500 долара за 1000 кубика. Докато договорите за внос на газ не станат чисто търговски сделки, а не политически решения – ще плащаме скъпо и ще си сърбаме попарата. Но, убеден съм, това скоро ще остане в миналото и пазарът ще се оправи“.

Остава да си пожелаем оптимизмът на Любо Ганев да се превърне в реалност.

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във