Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Пасиансът "Турски поток" се нарежда трудно

Бойко Борисов и Дмитрий Медведев
S 250 404789c6 579b 43b3 8ee6 22d269586eed

Сериозни въпросителни пред изграждането на отклонението на "Турски поток" през България изникнаха в навечерието на двудневната визита на руския премиер Дмитрий Медведев в София. Медведев пристига на 4 март и предварителните очаквания са именно това да е централната тема на разговорите му с българските власти. 

Пробойни в обществената поръчка?

Водите размъти най-вече публикация по темата на руското издание "РБК" ("РосБизнесКонсалтинг"), поставяща под съмнение коректността на обявения у нас търг за "доставка на необходимите материали и оборудване, инвестиционно проектиране - фаза работен проект, изграждане и въвеждане в експлоатация" на българската част от проекта. Позовавайки се на свои източници, РБК пише, че руският газов гигант "Газпром" вече е посочил победителя в процедурата с индикативна стойност 2.3 млрд. лв. без ДДС. Става дума за "Трубная металлургическая компания" (ТМК). Данните в мрежата показват, че фирмата е основана през 2001 г., а персоналът й наброява 45 000 служители. Водещ акционер в нея е Дмитрий Пумпянски, чието състояние възлизало на над 2 млрд. щ. долара. Фирмите на Пумпянски са сред големите изпълнители на държавни поръчки в Русия - по информация на Forbes договорите им с руската държавата за 2018-а възлизат на над 2.5 млрд. долара. 

Източниците на РБК твърдят също, че Пумпянски ще достави за българското разклонение на "Турски поток" над 300 т  тръби. А включването на руската компания имало за цел да се работи по-бързо на наша територия, особено след като в Сърбия дейността вече била в разгара си. Съдейки по публикацията, ТМК щяла да спечели контракта съвместно с "Щрабаг". Но от австрийската компания отказали да коментират пред руското издание дали ще участват в надпреварата, а представител на "Трубная металлургическая компания" пък заявил, че в момента тя не участва в строителния проект за българския участък на газопровода, но обмисля възможността да се включи в надпреварата. 

Като цяло организираната от "Булгартрансгаз" обществена поръчка се проточи. Подаването на предложения първоначално трябваше да приключи на 15 февруари. Това не се случи, тъй като три дни преди тази датата срещу търга бе внесена жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Подател бе дружеството "Атоменергоремонт". Но две седмици по-късно то самото оттегли жалбата си и логично възникна въпросът дали по този начин не бе спечелено време, в което определен кандидат да подготви офертата си? В крайна сметка на 28 февруари държавният оператор обяви, че възобновява конкурса и удължава срока за подаване на оферти до 6 март. Те ще бъдат отворени ден по-късно. Други промени по заданието няма, което означава, че за сумата от 2.3 млрд. лв. бъдещият победител ще трябва да изработи инвестиционни проекти, документации за имотите, засегнати при строителството и спасителните археологически проучвания, да подготви терена за строителството, да достави необходимите материали и оборудване, както и да извърши всички строително-монтажни работи. Предвижда се разширението на българската газопреносна мрежа да обхване 11 области - Варна, Шумен, Разград, Търговище, Русе, Велико Търново, Ловеч, Плевен, Враца, Монтана, Видин.  

Влияние отвън

Руското издание обяснява, че от "Газпром" лично посочили ТМК за трасето в България, за да намалят политическите рискове пред проекта. Отново се напомня за проваления "Южен поток" и загубите за газовия гигант, оценени на 800 млн. евро. Формално начинанието бе разтурено заради нарушения на европейското законодателство и по-конкретно на Третия енергиен пакет.

Руските енергийни експерти са на мнение, че евентуалният избор на ТМК за строителството у нас не е нарушение на еврозаконите, но ако компания, близка до "Газпром", спечели наддаването, това няма да намали, а ще е повод за по-ожесточен политически натиск върху проекта. Европейската комисия има съответните механизми да се намеси, ако търгът е проведен непрозрачно и у нас ще следи под лупа нещата. (Да не се заблуждаваме със "Северен поток 2".) През 2014-а, когато руското дружество "Стройтрансгаз" бе избрано за строител на площадката на "Южен поток", българският регулатор установи, че при обществената поръчка има нарушения и руснаците бяха принудени да се оттеглят. 

Да не забравяме и САЩ. Вашингтон по никакъв начин не одобрява руските енергийни проекти на Стария континент. Добре известно е, че администрацията на Доналд Тръмп прави всичко възможно да спре "Северен поток 2". При последна си визитата у нас заместник-държавният секретар Джон Съливан открито каза, че американското правителство не подкрепя и "Турски поток". Посланието му беше за диверсификация на енергийните ни източници, като Съливан говореше предимно за изграждането на интерконектора с Гърция. 

В комплект с хъба "Балкан"

Както "БАНКЕРЪ" вече писа, Брюксел е категоричен, че мащабният газов проект в България е възможен само ако синьото гориво минава през т.нар хъб "Балкан". В средата на миналия месец "Булгартрансгаз" регистрира свое дъщерно дружество - "Газов хъб Балкан" ЕАД, което трябва да изгради ликвидна газова борса на наша територия  със сегмент и за двустранна търговия. След това ще бъде разработена търговска платформа, която ще бъде предоставена на участниците на пазара на природен газ у нас и в региона.

При посещението му в Египет преди дни премиерът Бойко Борисова отново потвърди, че страната проявява интерес към строителството на необходимата инфраструктура. "Искам да привлечем  колкото може повече участници в конкурса - мощни, големи, с огромен опит...  До момента е направено предпроектно проучване за газоразпределителния център, в което се разглеждат няколко източника за доставки на природен газ - от Русия, от Каспийския регион през междусистемната връзка с Гърция, от Румъния, както и евентуален местен добив от Черно море, където в момента се осъществяват проучвания", отбеляза Борисов. По думите му, ако няма хъб, думата ''транзит'' е образно забранена. ЕС знаел, че ние се борим за него, за да остане същото количество газ, което имаме и сега. 

Интересно е обаче  кога някой ще даде разяснения за финансирането на отклонението на "Турски поток" през България? Засега се смята, че това ще се случи чрез заем, който "Булгартрансгаз" ще изплаща чрез печалбите от проекта. Държавният газов оператор  не отрича, но и не потвърждава тази информация. 

Проблем може да бъде и резервираното количество синьо гориво от "Газпром" - 90% на входа от турската граница и 80% на изхода на тръбата при сръбската граница. 

Никак не е без значение и как държавата ще действа по отношение на договора с "Газпром" за доставки на газ? Срокът му е до 2030-а, но той ще бъде заменен с нов при пускането на разклонението на "Турски поток". 

 

 


Несигурност и в Белград


Сръбската преса също следи развитието на ситуацията с изграждането на отклонение на "Турски поток" към България. По повод изказване на руския външен министър Сергей Лавров, че Москва иска гаранции от Европейския съюз, че проектът няма да бъде спрян, подобно на "Южен поток", сръбският министър на енергетиката Александър Антич и ръководството на тамошния газов оператор обявиха, че очакват дейностите по изграждането на трасето през Сърбия да започнат в края на март или в началото на април. Много е възможно обаче дотогава Европейската комисия да не е дала "зелена светлина на проекта". Пред в. "Данас" експерти казват, че изявлението на Лавров трябва да се разглежда като желание на Москва да се окаже натиск върху България - да поиска открито от ЕС проектът да бъде одобрен и реализиран. Тоест  дотогава Сърбия ще е принудена да изчака.

Иначе идеята поне засега е "Газпром" сам да строи на сръбска територия. По неофициална информация ще бъде ангажирано сравнително новото му дъщерно дружество "Газстройпром". Така руският гигант на практика ще се окаже възложител, изпълнител, собственик и оператор на тръбата и на пренасяното по нея гориво. Финансирането пък ще дойде от дружеството "Газтранс", в което "Газпром" има 51% дял, а останалите 49%  са на държавната "Сърбиягаз".

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във