Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ПАРИТЕ ЗА ПЪТИЩА ПАК НЕ ДОСТИГАТ

България отделя средства за международните инфраструктурни проекти, но не и за поддръжка и развитие на пътищата в страната. Така изглеждат нещата поне според проектобюджета за 2006 г., който бе разгледан на 9 ноември от парламентарната транспортна комисия. В графата Транспорт и съобщения са заделени 564.1 млн. лева. От тях 9.1 млн. лв. са предвидени за развитието на новосъздадената Държавна агенция за информационни технологии, а още 9.7 млн. лв. за Комисията за регулиране на съобщенията. Останалите 545.3 млн. лв. се разпределят между министерствата на транспорта и на регионалното развитие и благоустройството, които ще получат съответно 146 млн. и 399.3 млн. лева.
Парчето, което ще получи от държавната баница, съвсем не задоволява строителното ведомство. Недостигът при нас е доста сериозен. Удовлетворени са едва 55% от исканията ни, а в същото време около 36 на сто от пътищата са в много лошо състояние, заяви пред депутатите заместник-министърът на регионалното развитие Димчо Михалевски. От същото министерство заплашиха, че така се поставя под въпрос завършаването в срок на част от проектите за рехабилитация на пътната система, както и изпълнението на поетите ангажименти пред Европейския съюз и Европейската инвестиционна банка. Силни притеснения предизвикват и парите, предвидени за текущи ремонти и зимна поддръжка на републиканската пътна мрежа. Министерството на финансите ни отпуска за тези дейности едва 127 млн. лв., а на нас са ни нужни поне още 100 млн. лв., обясни Михалевски. Но дори и всички претенции на строителното министерство да бяха задоволени, е твърде съмнително, че дереджето на пътищата ни щеше да се подобри чувствително. Дългогодишната практика е доказала, че и когато има средства, проектите за рехабилитация и подмяна на настилките масово закъсняват и работата се върши надве-натри. Още по-плачевна е ситуацията с общинските шосета - поне една трета от тях приличат на лунен пейзаж. А колкото до зимната поддръжка, досега не е имало година, в която първият сняг да не хване пътните служби по бели гащи.
За разлика от строителното ведомство, в транспортното очакват 2006-а с далеч по-голям оптимизъм. Едва ли някога ще има бюджет, който да бъде подкрепен от всички. Винаги има недоволни. Но аз мисля, че сегашната финансова рамка е по-добра от миналогодишната, отбеляза министър Петър Мутафчиев. Безспорно ръководената от него институция е сред облагодетелстваните от бюджет 2006. На фона на клетвите на правителството за орязване на администрацията малко странно стои и увеличението на щатните служители в министерството от 2595 на 3360 човека. Разходите му пък са нараснали с над 66 на сто в сравнение с 2005 година. А конкретно средствата, заделени за капиталови разходи, скачат с над 100% - от 56.8 млн. на 113.8 млн. лева. Обяснението е във финансирането на големите инфраструктурни проекти. Най-много пари - 55 млн. лв., ще отидат за модернизацията на жп линията Пловдив - Свиленград. През 2006-а предстои консервирането на 28 археологически обекта, които попадат в обхвата на проекта, и започване на строителството на първата отсечка.
За градежа на втория мост над Дунав са предвидени 28.6 млн. лева. Очакванията са догодина да бъдат подписани договорите за проектиране и строителство, както и да тръгне самото изграждането на съоръжението. Все още обаче не е уточнена собствеността на 489 имота в района, се разбра през седмицата. Другата новина е, че първият ръководител на звеното по управление на проекта инж. Симеон Евтимов е възстановен на тази длъжност. Той бе уволнен от първия транспортен министър в кабинета на Симеон Сакскобургготски Пламен Петров.
Като капиталов трансфер за строителството на новото софийско летище са предвидени близо 14.2 млн. лева. Сред основните задачи в транспорта ще са и възстановяването на железопътната инфраструктура и завършването на модернизацията на пристанище Бургас.
Разбира се, не липсваха и критики към така определените приоритети. Това е същият бюджет като миналогодишния, но в неговата рамка не са предвидени средства за разработването на нови проекти. Така ще проспим възможността да се възползваме от структурните и кохезионните фондове на Европейския съюз и ще изостанем още по отношение на инфраструктурата, предупреди депутатът от ДСБ Иван Иванов. Основания за подобни опасения наистина не липсват най-вече заради забавянето на сегашните големи инфраструктурни проекти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във