Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Пандемията силно е ограничила българо-сръбския бизнес

Пандемията и предприетите ограничителни мерки са повлияли негативно на търговските отношения между България и Сърбия в редица сектори. Това отбеляза председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов по време на виртуална среща по повод председателството на БТПП на Асоциацията на Балканските палати – АВС, организирана съвместно с Търговско-промишлената палата на Сърбия. Целта на събитието бе да се разгледат и обсъдят възможности за възстановяване на двустранните икономически отношения с оглед на коронакризата. 

Според Симеонов добрите съседски отношения могат да допринесат за по-бързото възстановяване на нормалния бизнес поток и стокооборот. На същото мнение бе и директорът на Търговско-промишлената палата на Сърбия Михайло Весович, който подчерта, че много бизнес и икономически инициативи, открити за страните на Балканите, имат една цел – премахване на пречките пред бизнеса в региона.

Според посланиците на България в Белград Петко Дойков и на Сърбия в София - Желко Йович, за да се преодолее намаленият търговски стокообмен, е необходима активност от страна на бизнеса. Те препоръчват създаване на смесени компании, използване на предлаганите от индустриалните и свободни зони в двете страни възможности, както и поддържане на направените инвестиции. По време на онлайн срещата не споменат и въпросът за ограничения достъп на сръбски граждани в България, въведен от 15 септември 2021 г. заради пандемията, който има нужда от спешно разрешаване.

Пазарите на двете страни са много близки, допълващи се и предлагат реализация на стоки и услуги както в рамките на ЕС, така и на трети пазари. Представители на Българската агенция за инвестиции и Сръбската агенция за развитие споделиха мнението, че дори и конкуренти в малки проекти, двете страни могат да си сътрудничат в по-мащабни, например за доставки и инфраструктура.

Повече от 30 инвестиционни проекта са били инициирани в България през 2020 г., като 7 от тях са за разрастване на вече съществуващи инвестиции в страната. Очаква се Сърбия да постигне висок икономически растеж за 2021 г. - 7 %. Страната също има добри постижения за привличане на преки чуждестранни инвестиции, бидейки водеща в това отношение в Югоизточна Европа.

По време на виртуалното събитие бяха обменени и бизнес предложения от страна на участващите компании от двете страни. Такива бяха коментирани в секторите винопроизводство, инженеринг, мебелно производство, химическа промишленост, текстилна промишленост, металообработка, хранително-вкусова промишленост, информационни технологии и софтуер, строителство, търговия, консултантски и други услуги.

Facebook logo
Бъдете с нас и във