Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Пандемията доведе до редица трансформации в туризма

Туризмът бе един от най-засегнатите и ощетени от пандемията сектори на икономиката. В резултат на COVID-19 в него се случиха редица трансформации. Това стана ясно от думите на заместник-министъра на туризма Ирена Георгиева по време на участието й в Хотелски инвестиционен форум 2021.

Пандемията е оказала асиметрично въздействие върху туризма - градските дестинации са пострадали най-много поради строгите ограничения за частта от сектора, свързана с организирането на конференции, изложби и културни дейности, което е лишило градовете от голяма част от приходите от туризъм. В същото време селските и планински райони, както и курортите, бяха предпочитани поради нарастващото търсене на потребителите на по-безопасен и индивидуален туристически продукт, включително и дейности на открито.

От друга страна технологичните новости, продиктувани от пандемията, са променили сектора с огромна скорост, като над 85% от туристите вече предпочитат продукт, основан на персонализация и изживяване, което съвпада с техните лични предпочитания, смята Георгиева.

“Друга значима тенденция е нарастването на вътрешния туризъм и предпочитането на близки дестинации и късни резервации. Наблюдава се и преход от въздушен транспорт към автомобилен туризъм, независимо дали е национален или международен. Открои се и значителен спад в корпоративните пътувания и бизнес туризма, което е вероятно да остане постоянна тенденция и това несъмнено ще доведе до още последици за туристическите агенции и авиокомпаниите”, отбеляза тя.

Георгиева обърна внимание и на друга тенденция, която представлява сериозен проблем за бранша. „Една от последиците, която не може да бъде пренебрегната, е недостигът на кадри, тъй като работниците в много сегменти от туризма се преместиха в други сектори и бяха загубени ценни специалисти с умения и с години трупан опит”, подчерта заместник-министърът.

От друга страна в туристическия сектор се наблюдават и положителни тенденции, които в същото време обаче представляват и предизвикателство за бранша. Георгиева смята че изкуственият интелект и виртуалната реалност са полезен инструмент за обогатяване на преживяванията на посетителите, а безконтактните технологии вече са част от живота на почти всеки обикновен човек. “Така че и бизнесът трябва да се пригоди към тях, за да бъде релевантен към новия свят и да задоволи потребностите на своите взискателни клиенти”, посочи тя. И подчерта, че информацията остава стратегически най-важният инструмент за развитието на един толкова конкурентен сектор, какъвто е туризмът.

Въпреки проблемите и новите предизвикателства, породени от пандемията, през тази година туризмът започна да се съвзема. Както в Европа, така и у нас, започна възстановяването на входящия туристопоток, отбеляза Георгиева. Съгласно последните публикувани данни от Евростат през юли 2021 г. нощувките на чужденци в местата за настаняване в Португалия  нарастват със 107%, в Италия - също с толкова - 107%, в България със - 137%, в Испания - със 141%, в Малта - със 149% спрямо юли 2020 г., като предстои публикуването на данни и за други дестинации.

Друга добра новина у нас е възстановяването до голяма степен на работата на хотелите, къмпингите, хижите и т.н. Георгиева припомни, че по официални данни на НСИ през юли т.г. в България са работили 3058 места за настаняване с 10 и повече легла, като за сравнение през юли 2019 г. те са били 3391. „Това означава, че около 90% от обичайно работещите места за настаняване през юли 2019 г. са работили и през юли 2021 г., докато делът на затворените места за настаняване е бил само около 10%“, коментира тя.

Facebook logo
Бъдете с нас и във