Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Падат тирантите на градския транспорт

Скъпо може да ни струват чиновническите грешки в Столичната община. Дали от некомпетентност, или по някаква друга причина, поръчките за нови тролеи, ремонт на трамвайни релси и умни светофари, които бяха обявени през тази година, се провалят една след друга. Заради прекратените и забавени процедури пък цялостният проект за модернизация на градския транспорт в града вече е рисков и страната ни може да се прости с предвидените над 120 млн. лв. за него. Договорът, който вещаеше ренесанс в обществения превоз, бе подписан през август 2011-а, но досега не е свършено почти нищо, а остават само две години за реализацията му.


Вече е сигурно, че и през 2013-а София ще остане без обещаните 50 нови тролея за най-натоварените линии с номера 1,2,5 и 9. Обявената още на 24 февруари обществена поръчка за покупката на возилата попадна в задънена улица и се наложи изпълнителният директор на Столичен електротранспорт Евгений Ганчев да я прекрати. Причината е повече от банална - до отварянето на ценовите оферти бе допуснат само един кандидат - Шкода Електрик, който, по думите на заместник-кмета по транспорта Любомир Христов, е предложил и по-висока цена от прогнозната. Предложението на другия участник в търга - Транс Алфа Електро, изобщо не стана ясно, тъй като руската фирма бе отстранена заради липсата на документи за европейско типово управление на превозните средства.


За да спасят безвъзмездното финансиране от Европейския съюз в размер на 27.5 млн. евро, общинарите скоростно са обявили на 2 ноември нова поръчка за доставка на тролейбуси. В бързането си обаче чиновниците не са променили почти нищо по документацията и е чудно на какво отгоре се надяват този път всичко да завърши с успех. Фирмите, които са проявили някакъв интерес, са се включили още първия път и сега едва ли ще дойдат нови. Да не говорим пък, че единствената съществена промяна в изискванията ограничава допълнително кандидатите, тъй като вече ще е необходимо да докажат достъп до кредитна линия от 10 млн. евро. Иначе останалите критерии за участие в търга са същите - 50 млн. евро оборот за последните три години, от които половината да са от продажба на нископодови тролейбуси, и най-малко две препоръки от купувачи. Най-голяма тежест (65 точки) за избора на изпълнител ще има цената. По 10 точки ще се дават за техническите качества на возилата, срока за извършване на доставката и гаранционните условия. Останалите пет точки ще са за цените на резервните части.


По план се предвиждаше доставката на новите тролеи да започне през 2013-а и да приключи през 2014 г., но при сегашните обстоятелства това няма как да стане. Оферти в новата процедура могат да се подават до 20 декември, а отварянето им е насрочено за следващия ден. Твърде е вероятно обаче да има удължаване на срока, за да се включат повече фирми. Всъщност, дори и да се явят достатъчно кандидати, до подписване на договор едва ли скоро ще се стигне, най-малкото защото разглеждането на документите и оценката на предложенията в такива големи търгове отнемат няколко месеца. Предишния път бяха необходими седем, а може да има и обжалвания.


Другата провалена поръчка е за ремонта на трамвайния релсов път по бул.България в участъка от бул.Витоша до обръщалото в Борово. Тя също бе обявена на 24 февруари, но въпреки че събра цели пет оферти, кметът Йорданка Фандъкова я прекрати в края на октомври, тъй като до финала стигна само един участник - СК 13 Трансстрой. Две от компаниите са били отстранени по технически причини, а други две - заради липсата на пълен ценови раздел по един от компонентите. Нова процедура засега не е започнала, при все че намеренията на местните власти са това да стане още през този месец. Очаква се прогнозната стойност за ремонта на 3.7-километровото трасе да се запази същата - около 10 млн. лева. За сравнение, офертата на СК 13 Трансстрой бе за 7.5 млн. лева. Няма да има промяна и в срока за изпълнение, който е 300 дни. По план, освен релсовия път, реконструкцията ще обхваща и контактната мрежа, кабелното захранване, обновяването на 14-те спирки, ремонт на пероните, инсталиране на навеси и електронни информационни табла.


Търгът за изграждането на нова трамвайна линия от центъра до кв. Дървеница пък изобщо не е обявен. Според заместник-кмета Любомир Христов и той щял да стане факт до края на месеца. Предвидените средства за проекта са 25 млн. лв., което предполага, че и изискванията към кандидатите ще са доста високи. Така че процедурата едва ли ще приключи безпрепятствено още от първия опит. Надеждите на общината са, че с разделянето й на две части (от кръстовището на ул. Стоян Михайловски и бул. Пейо Яворов до това на бул. Климент Охридски и бул. Г.М. Димитров и оттам до ухото в кв. Дървеница) подобни рискове ще бъдат сведени до минимум. По този начин дори за едната отсечка да не бъде избран изпълнител, другата ще може да се строи.


Няма напредък и по проекта за монтиране на 600 електронни информационни табла на спирките на градския транспорт. Сега такива има само на стотина от общо около 2500 и поставянето и на останалите ще струва около два милиона лева. По план дизайнът на новите табла ще е по-различен от сегашните и ще позволява показването на много повече информация - вида на превозното средство (автобус, тролейбус или трамвай), номерът на линията, крайната спирка, актуалното време на пристигане и времето в момента.


На практика от цялостния проект за модернизация на обществения транспорт в София сега вървят само две процедури. Едната е за надзора по строителството на релсовия път до кв. Дървеница и за ремонта на трасето по бул. България. Ценовите оферти вече са отворени, но тъй като общинската фирма Софинвест даде над десет пъти по-ниско предложение от средното на другите кандидати, сега се правят допълнителни анализи и проучвания от оценителната комисия.


На финалната права е и търгът за избор на консултант, който да помогне на столичните власти при изготвянето на техническа документация, на базата на която след това ще се изгражда Интелигентната система за управление на трафика. Офертите на кандидатите ще се отворят на 19 ноември. За хонорари на експертите са предвидени 100 хил. лв., а анализите и разчетите им трябва да са готови до 90 дни след подписването на договора. Ако всичко мине по план, някъде през март 2013-а ще разберем колко точно ще е интелигентна новата система. Идеята е тя да включва модерно оборудване, инсталирано на 20 основни кръстовища, на които сега превозните средства на обществения транспорт чакат най-дълго в задръствания. Ще се въведе и синхронизиране на фазите на светофарните уредби в реално време съобразно трафика, а в някои възлови точки ще се извършват други промени. Всички тези нововъведения ще глътнат около 9 млн. лева. Както се вижда обаче, плановете са едно, а реалностите съвсем друго. Това, че Софийската община за пръв път разполага със сериозен финансов ресурс за модернизация на обществения превоз, все още не означава нищо. Необходими са качествени проекти и добро управление, за да има наистина качествена промяна.


nbsp;


nbsp;


Финансиране

С точно 122 482 833 лв. разполага Столичната община, за да вкара до края на 2014 г. градския транспорт в европейските норми. По-голямата част от парите - 83.1 млн. лв., са безвъзмездно финансиране от оперативната програма Регионално развитие, 14.7 млн. лв. е националното съфинансиране, а останалите средства е осигурило самото кметство чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. Това е и гаранция, че милионите няма да потънат в нечий джоб, както често се случва у нас, а действително ще се използват за обновяване на автопарка и модернизация на инфраструктурата.


Освен че ще следят изкъсо за пълната прозрачност при възлагането на поръчките за различните етапи на проекта, Брюксел и финансовата институция са заложили редица изисквания към фирмите, които ще бъдат избрани за изпълнители. Така например тези, които ще правят реконструкции на кръстовища или трамваен релсов път, ще трябва да изготвят оценка на очакваното въздействие от шум и вибрации и ако е необходимо, да предприемат мерки за ограничаването им. Помислено е и за строителните отпадъци - условието е те задължително да бъдат съхранени за рециклиране. Ще се сформира и Звено за изпълнение на проекта, което ще отговаря за всички дейности и ще координира реализацията им.

Facebook logo
Бъдете с нас и във