Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОТВАРЯМЕ НЕБЕТО СИ ЗА ЧУЖДЕСТРАННИ АВИОПРЕВОЗВАЧИ

До 15 юни транспортното министерство ще определи датата, когато ще влезе в сила споразумението за общоевропейско въздушно пространство (ЕСAA), подписано в края на миналата седмица в Люксембург и от министър Петър Мутафчиев. Според международния договор България трябва да либерализира въздушния си пазар за чуждестранни превозвачи. Ще отпаднат квотите по досегашните двустранни спогодби и всяка авиокомпания от общността ще има право да лети, докъдето прецени и има възможности за това. С други думи, по-големите авиопревозвачи спокойно могат да пуснат паралелно самолети по някои от добрите дестинации, по които сега лети България Ер. Освен това след влизането на споразумението в сила ще отпаднат квотите по двустранните споразумения, както и необходимостта компаниите да получават експлоатационни разрешителни. От друга страна обаче, изискванията за авиационна безопасност ще станат още по-строги, а превозвачите ще трябва да отговарят на определени условия, за да летят по дадена линия, поясняват от министерството.
След окончателното влизане в сила на ЕСАА България ще получи достъп до 400 летища в 35 европейски страни с над 500 млн. потребители. Българските авиокомпании ще могат да летят без ограничение до всяко летище на страните, подписали документа. Едновременно с България споразумението парафираха Румъния, Босна и Херцеговина, Хърватска, Исландия, Македония, Норвегия и Временната администрация на ООН в Косово.
С влизането му в сила ще се увеличи броят на превозвачите, които летят до България. Засилената конкуренция пък логично ще доведе до намаляване на цените и до увеличаване на трафика. Може да се очаква, че освен Уиз ер и Скай Юръп на българския пазар ще стъпят и други нискоразходни превозвачи, чието пазарно поведение е по-скоро агресивно.Това обаче поставя многобройни въпросителни пред българските авиокомпании, предупреждават специалистите и настояват за България споразумението да влезе в сила през 2007 година.
Този срок не е свързан с евентуалното ни членство в Евросъюза, а с приватизацията на България Ер, която трябва да приключи най-късно в края на тази година. Междувременно руските медии съобщиха, че потенциален купувач на българския национален превозвач е руската компания Илюшин финанс. За България Ер в Агенцията за приватизация са разпитвали още малката българска компания Хемус ер, авиокомпания Аustrian airlines и американско-гръцкият консорциум York Capital Management и Olympic Investors, пише руското издание Взгляд. Засега тези компании не са представили документи и не са заявили официално намерение да участват в конкурса за приватизацията на България Ер, пояснява пресаташето на Агенцията за приватизация Венета Начева пред Ройтерс.
Собственик на 36% от Илюшин финанс е руският магнат и депутат от Държавната дума Александър Лебедев чрез корпорацията си НРК, която в момента има активи за над 2 млрд. долара. Чрез нея той притежава 30% от Аерофлот, дялове в Газпром и в РАО Електроенергийни системи.
Източник от НРК е потвърдил пред Взгляд, че компанията има интерес към България Ер, още повече че Александър Лебедев смята до една година да продаде своя 30-процентов дял от Аерофлот. Лебедев иска да се отърве от акциите си в руския превозвач заради непрекъснатите разногласия с мениджърите й покрай настояванията му Аерофлот да има в парка си основно руски самолети.
Четиридесет и девет годишният Лебедев е типичен съвременен руски олигарх. Той има инженерно-техническо образование и по подобие на президента Владимир Путин е бил офицер от КГБ в отдела за външно разузнаване, където се и пенсионира с чин подполковник през 1992 година. Тогава започва и стремглавото развитие на бизнеса му, съчетано на по-късен етап с политическа кариера.
В момента Лебедев е член на пропрезидентската фракция Единна Русия в Думата, ръководител на групата на руските депутати в ПАСЕ, член на парламентарна група за украинско-руска дружба. Преди броени дни заедно с последния съветски президент Михаил Горбачов Лебедев купи 49% от руския вестник Новая газета и обяви, че това ще бъде прагматично, съвременно и тиражно издание.
Финансовата компания Илюшин финанс е създадена през 1999 г. по инициатива на Авиационен комплекс Илюшин. Основната й задача е да извършва операционен и финансов лизинг на авиотехника руско производство. Затова, ако НРК купи България Ер, най-вероятно паркът на националния ни авиопревозвач ще се попълни основно с машини, произведени в Русия.

Вместо с 11 самолета в момента България Ер обслужва линиите си с осем машини и по тази причина пътниците й са подложени на системни закъснения, твърдят служители на националния авиопревозвач. Това е причината неделният полет на компанията от Москва да пристигне в София със закъснение от около 12 часа, като 108-те му пътници са били принудени да прекарат нощта на летището в Бургас. След двукратно отлагане на излитането от Москва, 15 минути преди полунощ, самолетът Боинг 737 вече снишавал над българска територия, когато от екипажа съобщили, че ще се приземят в Бургас. Единственото обяснение било, че Летище София е затворено за ремонт до следващата сутрин.
От софийското летище обясниха, че са съобразили строителството с полетите. Самолетите не могат да кацат или да излитат от 23.10 до 5.50 часа. От авиокомпаниите обаче твърдят, че летището действа избирателно и допуска самолети във времето, когато се строи, като например тези на Уиз ер. Според изпълнителния директор на летището Пламен Станчев обаче графикът за затваряне на пистите е съгласуван с консултанта по строителството КОВИ и дружеството се е ангажирало да осигури извънредни кацания. През май такива са извършили и България Ер, и Хемус Ер.

Facebook logo
Бъдете с нас и във