Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Откъде тръгва всичко

Новият жанр "фалшиви новини" (анг. fake news) определено е трудно разпознаваем за разсеяните, любопитните и некомпетентните читатели. Публиката обича крайностите и когато те й се сервират, ги приема с охота. Ако към това добавим и факта, че в интернет фалшивите и истинските новини са разположени едни до други - в една плоскост (не е като да си купиш жълт вестник), много потребители не правят особена разлика между тях. Разбира се, тази "подробност" не е забелязана за пръв път у нас. В Съединените щати действа фирмата Disinfomedia.inc. Неин основател и директор е Джестин Колър, който поддържа цяла мрежа от дезинформационни сайтове, произвеждащи лъжливи новини.

"Исках да създам един сайт, който да бъде възприеман сериозно от хората с крайнодесни възгледи. Целта ми беше да публикувам целенасочено измислени истории и дезинформации и да гледам изненадата на читателите, повярвали, че са истински", обяснява Колър. Но даже самият той е бил изненадан от огромния брой кликове във Фейсбук и Гугъл на фалшивите новини по време на последната предизборна кампания в САЩ. За пример той дава историята за открития мъртъв агент на ФБР, който разследвал скандала около мейлите на Хилари Клинтън. Публикацията с предизвикателно заглавие била препечатка от вестник Denver Guardian и мнозина се вързали, тъй като не подозирали, че такъв вестник изобщо не съществува.

"Хората искаха да чуят подобно нещо. Аз съчиних цялата история. Измислих си града, хората, шерифа, агента от ФБР. Нашите онлайн редактори разпространиха целенасочено информацията до привържениците на Доналд Тръмп и я публикуваха в социалните мрежи. Историята се разпространи като лавина", отбелязва Джестин Колър.

 

Как се печели от фалшивите новини виж тук

Има ли спасение от заразата виж тук

В капана на фалшивите новини виж тук

Facebook logo
Бъдете с нас и във